"אני נכנסת בערב הביתה, ואומרת לעצמי: 'וואו, עבדתי על מערכת הגנה למטוסים'"

גם ב-2021 עדיין אין הרבה נשים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, אבל המציאות הזו יכולה להשתנות • פרויקט "נקודת מפגש" של גלובס ואלביט מערכות הפגיש בין מנהלות בכירות בהייטק לנערות צעירות, במטרה לקרב אותן לתחום הריאלי ולהכיר את היתרונות הגלומים בו

מפגש הנערות והמנהלות בפרויקט "נקודת מפגש" (במרכז: ד"ר שלי גורדון מאלביט). “גיוון מחשבתי סביב השולחן תורם לחדשנות" / צילום: תמר מצפי
מפגש הנערות והמנהלות בפרויקט "נקודת מפגש" (במרכז: ד"ר שלי גורדון מאלביט). “גיוון מחשבתי סביב השולחן תורם לחדשנות" / צילום: תמר מצפי

בגיל 15 בלבד, תאיר וקסלר, תלמידת כיתה י’ במגמת כימיה ומחשבים במודיעין, כבר החליטה שהיא "לא שוללת עיסוק במקצוע טכנולוגי כשאהיה גדולה". בעשורים קודמים היה נדיר לשמוע הצהרות כאלה מנערות בנות גילה, אבל כעת מתחולל השינוי.

בחודש מרץ האחרון התארחו וקסלר ועוד 49 נערות במשרדי חברת הטכנולוגיה אלביט מערכות, כחלק מפרויקט "נקודת מפגש" בשיתוף גלובס, שנועד להפגיש בין נערות לבין מנהלות בכירות בתעשיית ההייטק הישראלית - לרבות שורת מנהלות מתוך אלביט.

הנערות שהשתתפו בפרויקט הגיעו ממגוון יישובים ברחבי הארץ, ובהם מחיפה, דליית אל כרמל ויישובי עמק יזרעאל בצפון, דרך אבן יהודה, ראשון לציון, גבעת שמואל ותל אביב במרכז, ועד אזור אשדוד ובאר טוביה בדרום.

הפרויקט כלל שלושה מפגשים בשלושה אתרים שונים של אלביט מערכות - רחובות, חיפה ונתניה - כשבכל אחד מהם נעשה שידוך בין נערה לבין "מנטורית" שהיא מנהלת או אשת טכנולוגיה בכירה. במפגש בין השתיים הנערה יכולה לשאול את המנטורית כל מה שמסקרן או מעניין אותה לגבי עבודה בהייטק.

וקסלר מספרת שנרשמה לפרויקט כי חשבה ש"נשים חזקות יכולות לגרום לי לשאוף גבוה בהמשך חיי". היא השתתפה במפגש שנערך באתר אלביט ברחובות, והמנטורית שבה זכתה הייתה סגנית נשיא אלביט למשאבי אנוש, ד"ר שלי גורדון.

בסיום המפגש עם גורדון, ובעיניים בורקות, סיפרה כי הן שוחחו "על יתרונות העבודה בהייטק, על כך שכבר בגיל צעיר כדאי לטעום גם מהתחומים הריאליים כדי לפתוח דלתות לעתיד, ועל כך שהשירות בצה"ל יכול לקדם אותי מקצועית בהמשך. הבנתי שאם אעבוד קשה, שום דבר לא ימנע ממני להשיג את מה שאני רוצה".

ד"ר שלי גורדון עם תאיר וקסלר / צילום: תמר מצפי
 ד"ר שלי גורדון עם תאיר וקסלר / צילום: תמר מצפי

להגדיל גיוון מחשבתי

פרויקט "נקודת מפגש" נולד על רקע ייצוג נמוך מדי שיש כיום לנשים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, והרצון של אלביט לראות יותר נשים בתפקידים טכנולוגיים בחברה בעתיד. לפי נתוני רשות החדשנות מ-2018, רק כחמישית מהעובדים בתפקידים טכנולוגיים בהייטק הם נשים, והשיעור נמוך עוד יותר בתפקידים הבכירים. נשים מהוות כשלישי בלבד מכלל הענף.

הייצוג החסר מתחיל עוד בבתי הספר, כשלפי משרד החינוך - נכון ל-2018 - בנות מהוות 31% בלבד מהלומדים מדעי המחשב, 37% מהנבחנים ב-5 יחידות בפיזיקה, ובשורה חיובית יחסית - כמחצית מהנבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה.

באקדמיה, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לאחרונה, בשנת הלימודים 2019/20 רק 19% מכלל הסטודנטיות לתואר ראשון למדו מקצועות מדעיים - מתמטיקה, סטטיסטיקה, מדעי המחשב, פיזיקה ביולוגיה והנדסה ואדריכלות. בקרב הסטודנטים מדובר היה בשיעור של 47%.

"אנחנו רוצים שיותר נשים יגיעו לאלביט, כי בעינינו לגיוון מגדרי יש ערך חברתי-עסקי", אומרת גורדון. "יותר גיוון מחשבתי סביב השולחן תורם ליותר חדשנות ויצירתיות, ומהמקומות האלה מגיעה הצמיחה. כבר היום יש מחסור במהנדסים בישראל והוא צפוי רק לגדול. אנחנו רוצים להגדיל את הפול".

"באלביט יש 13 אלף עובדים, מתוכם 25%-28% הם נשים, ואנחנו חושבים שזה לא מספיק", אמרה גורדון גם במפגש הפתיחה עם הנערות, שהתכנסו בחדר הישיבות של אתר אלביט ברחובות לפני כחודשיים.

"מתוך 5,000 מהנדסים אצלנו, רק כחמישית הן מהנדסות. מדובר במהנדסות אלקטרוניקה, מחשבים, תעשייה וכימיה. זה יפה, אבל היינו רוצים לראות יותר. יש אצלנו מגוון והיצע רחב של תפקידים. החשיפה אליהם היא מפתח ביכולת שלכן לעסוק במקצוע טכנולוגי בעתיד. אלה הם תפקידים שבהם תוכלו לתת ביטוי בעתיד ליכולות ולעוצמות שלכן".

עוד משתתפת פעלתנית וחדורת מטרה היא אור אסתר גלם, בת 15 ממושב שדה עוזיהו. כבר היום היא לומדת לתואר ראשון במדעי החברה באוניברסיטה הפתוחה ("כדי להעשיר ידע"), הקימה עסק למיתוג אירועים ("יש לי לקוחות"), ונרשמה לפרויקט "כדי לשאוב השראה ממי שהתקדמו בתחום. אימא שלי עורכת דין, והיא קרייריסטית. אני לא שוללת להתפתח לכיוונים ריאליים בעתיד, ורציתי לקבל טיפים מנשים שהצליחו".

אור אסתר גלם / צילום: תמר מצפי
 אור אסתר גלם / צילום: תמר מצפי

גם בלי דחיפה מהבית

משתתפת נוספת במפגש ברחובות הייתה מיטל שטרנטל, בת 15 ממודיעין, שנרשמה לפרויקט בגלל העניין שהיא רוחשת לעולמות הטכנולוגיה, המדע והמחשבים. "למדתי תכנות בחופש הגדול האחרון, ואני מתעניינת גם בעסקים. נרשמתי גם לחוג מצטיינים במכון ויצמן", היא מספרת. "אני חושבת ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות, ועניין אותי לפגוש נשים שעוסקות בתחום, כדי לשמוע מהן כיצד הגיעו להיכן שהגיעו".

שטרנטל נפגשה עם יפית הלבוס, בת 33 מראשון לציון, עובדת באלישרא, חברה בת של אלביט, זה שבע שנים. "בגילה אני לא עשיתי את כל הדברים שהיא עושה. היא מאוד מרשימה", אמה עליה הלבוס, שהיא עצמה מהנדסת תוכנה, ותפקידה הנוכחי הוא ראש צוות תוכנה ואינטגרציה. "כבר במיונים לצבא אותרתי כמתאימה ליחידת איסוף המודיעין הטכנולוגית 8200, וזה נתן לי את הביטחון לעסוק בתחום, וכך גם הבנתי שזה מה שאני אוהבת.

"אני לא חושבת על עצמי על ‘אישה מהנדסת’, אלא כעל מי שעובדת בעבודה עם המון סיפוק. בסוף היום אני נכנסת הביתה ואומרת לעצמי - וואו, היום עבדתי על מערכת הגנה למטוסי אל על".

מנטורית נוספת שפגשנו ברחובות הייתה יעל שטורך בת 48 מפתח תקוה, דוקטור לכימיה אורגנית שעובדת בתעש. תעש נרכשה בידי אלביט מערכות ב-2018. החוויה שצברה שטורך כשעבדה כמורה לכימיה בבית ספר, היא שהניעה אותה לרצות להשתתף בפרויקט.

ד"ר יעל שטורך / צילום: תמר מצפי
 ד"ר יעל שטורך / צילום: תמר מצפי

חלק מהנערים והנערות שליוותה בעבר כמורה לא היו בעלי יכולות לימודיות גבוהות, אך עם הזמן התברר לה שגלום בהם פוטנציאל בלתי ממומש. "פגשתי בנות שישבו בסוף הכיתה כל השיעור ועסקו בשלהן כי לא התעניינו בחומר, ואז במבחן הוציאו ציונים גבוהים מאוד מבלי להתאמץ.

"חשוב לי להגיע בזכות הפרויקט לנערות שלא קיבלו את הדחיפה מהבית ולא מאמינות בעצמן, כדי שיקבלו את הביטחון לכך שהן מסוגלות. יש בנות שאולי יש להן את החלום, אבל הן אפילו לא מעזות להגות אותו".

מנטורית נוספת במפגש הייתה שרון גנור, מנהלת חטיבת הטכנולוגיה ב-IBM. "עליתי לארץ בגיל 20 מפרו ולא כל כך ידעתי את השפה, אז בחרתי ללמוד סטטיסטיקה שזה תחום שבו שולטת שפת המספרים, וזה פתח לי דלתות", היא מספרת בחיוך. "אני כבר 20 שנה ב-IBM. התחום הטכנולוגי מאוד עניין אותי, ולמדתי אותו תוך כדי עבודה".

גילוי מלא: אירוע נקודת מפגש התקיים בשיתוף אלביט מערכות.