שנה וחודשיים אחרי שענף התעופה הושבת: אושר לאל על לקבל סיוע מהמדינה

הממשלה אישרה את מתווה הסיוע לענף התעופה "בעקבות משבר הקורונה והפגיעה החריגה בענף התעופה הישראלי" • הסיכום הוא שהמדינה תרכוש כרטיסי טיסה לאנשי מערך האבטחה לתקופה של 20 שנה, כאשר אל על תקבל את הנתח המשמעותי העומד על כ-685 מיליון שקל

מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

חודש וחצי אחרי שנחשף בגלובס מתווה הסיוע לאל על, ושנה וחודשיים מאז הושבתה התעופה בעקבות משבר הקורונה: הממשלה אישרה את מתווה הסיוע לענף התעופה "בעקבות משבר הקורונה והפגיעה החריגה בענף התעופה הישראלי". הסיכום הוא שהמדינה תרכוש כרטיסי טיסה לאנשי מערך האבטחה לתקופה של 20 שנה: אל על, שתקבל את הנתח המשמעותי העומד על כ-210 מיליון דולר, כ-685 מיליון שקל, ממתינה לסיוע הזה זמן רב, ויש שיגידו מדי רב, מה שנעשה גם על חשבון הנוסעים שעד כה לא קיבלו החזר כספי על טיסות שבוטלו לפני חודשים רבים.

מנגד, אל על תתחייב לגייס הון דרך הנפקה בהיקף של 105 מיליון דולר, ובעלי החברה יתחייב לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר. בנוסף, אל על תתחייב להוציא אל הפועל את הסכמי ההתייעלות עליהם היא חתמה עם עובדיה. הסכמים אלה ישקפו התייעלות של 400 מיליון דולר לשנים הקרובות.

האוצר יעמיד לאל על את הכסף הנדרש, אחרי שהמשא-ומתן שקיימה החברה עם הבנקים לאומי ודיסקונט ועם גופים מוסדיים לא הבשיל לאור תנאים מחמירים להלוואה בהיבט הריבית. האוצר, שהסכים להעמיד לאל על ערבות מדינה של 82.5% להלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר, לא היה מוכן לתנאים שדרשו הבנקים. אל על מתחייבת לשלם עם הכסף שהיא תקבל, שנה וחודשיים אחרי פרוץ המשבר, את החובות שנצברו לספקים וללקוחות.

ישראייר תקבל 16 מיליון דולר (52 מיליון שקל) מהמדינה ותספק גם היא טיסות למערך האבטחה למשך 20 שנה. במסגרת ההסכם ישראייר תחכור שני מטוסים רחבי-גוף ותתחייב לגייס הון של 8 מיליון דולר בהנפקה שתבוצע עד אוקטובר 2021 - במקרה שלא תבוצע הנפקה הבעלים, חברת בי.ג׳י.איי של רמי לוי ושלום חיים תזרים את הכסף עד לגיוס ההון. המדינה תפרוס את העסקה לתשלומים.

הסכם דומה נרקם גם מול ארקיע.

כאמור, המדינה תשלום בסכום מהוון וקבוע מראש עבור כרטיסי טיסה לעובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה. סכום זה לא ישתנה אף אם יהיה שינוי בהיקף הכרטיסים הנדרש בהתאם להנחיות הביטחון. ב-2019 שילמה המדינה לאל על סכום של 90 מיליון שקל, ולישראייר סכום של 7 מיליון שקל, כעת, כאמור, הסכומים גדולים משמעותית. החברות לא רק שיתחייבו לבצע הנפקות להגדלת ההון שלהן (בהיקף של 50% מסכום הסיוע), אלא שהן מתחייבות גם להימנע ממשיכת דיבידנדים ל-5 השנים הקרובות.