מערכת הבריאות שובתת: הפגנות ברחבי הארץ

בבתי החולים ובמרפאות הקהילה בכל הארץ מתקיימת שביתה בעקבות כוונת משרד האוצר לגרוע 600 תקני רופאים • הרופאות והרופאים מפגינים בשעה זו מול חדרי המיון • הציבור מתבקש להימנע מלהגיע, למעט מקרים דחופים ומצילי חיים

הפגנה בבית החולים תל השומר / צילום: הר"י
הפגנה בבית החולים תל השומר / צילום: הר"י

בתי החולים ומרפאות הקהילה בכל הארץ מקיימים היום שביתת אזהרה בת 24 שעות, לאור כוונת משרד האוצר לגרוע 600 תקני רופאים העומדים כעת בפני פיטורין. זאת, לאחר שבתקופת הקורונה נוספו תקנים רבים למערכת הבריאות בכדי להתמודד עם העומסים הכבדים, במסגרת "קופסה תקציבית" מיוחדת שאיננה חלק מתקציב המדינה. כעת, הסכם העבודה הזמני של הרופאים עומד לפוג, ובמשרד האוצר מסרבים להמשיך את מימון העסקתם בלא החלטה מסודרת במסגרת דיוני התקציב.

הקופסה התקציבית שבמסגרתה נוספו תקציבים למערכת הבריאות בזמן הקורונה, נועדה לגשר על הצורך למצוא פתרונות דחופים בתקופה שבה המערכת הפוליטית לא מעבירה תקציב מדינה. במשרד האוצר מבהירים כי בדומה לצרכים חשובים נוספים, כגון הרחבת סל התרופות, הרחבת שירותי הרווחה ועוד, תגבור קבוע של מערכת הבריאות צריך להיות נידון בעת דיוני התקציב ולהיקבע על-ידי הממשלה והכנסת כמקובל.

אדלשטיין: "התגובה שלנו צריכה להיות תוספת תקציבים, לא קיצוץ"

בהסתדרות הרפואית מכנים את התנהלות האוצר "כוחנית ובריונית", ומסבירים כי התקנים שייגרעו כעת ממערכת הבריאות נדרשים עבור המערכת המתוחה עד קצה גבול היכולת גם בימי השגרה. בבתי חולים ברחבי הארץ, ביוזמת הוועדים, הרופאות והרופאים מפגינים בשעה זו מול חדרי המיון. כך למשל בתל השומר, הדסה וקפלן. בשעה 11:00 תערך הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב.

שר הבריאות עצמו, יולי אדלשטיין, התחייב עם כינון ההסכם הזמני מול הרופאים כי התקנים לא יבוטלו בתום תקופת הקורונה. ואמנם, בשלב זה בו אין ממשלה ולא נערכים דיוני תקציב, היכולת של שר הבריאות לפעול כדי להותיר את התקנים ללא פגע מוגבלת. הבוקר, אומר אדלשטיין: "לבי עם הרופאות והרופאים. דרישתם מוצדקת ביותר. משרד האוצר והממשלה כולה מחויבים לא רק שלא לפטר אנשי צוות רפואי שנקלטו בקורונה, אלא להוסיף עוד. במיוחד אחרי שנת הקורונה אסור 'להשתמש ולזרוק'. הרופאות והרופאים יחד עם האחיות והאחים וכל צוותי הרפואה נלחמו 24/7 עבור בריאות אזרחי ישראל. התגובה שלנו צריכה להיות תוספת תקציבים, לא קיצוץ. מלבד כפיות הטובה, יש בכך גם פגיעה בחוסן הבריאותי של ישראל".

הציבור מתבקש להימנע מלהגיע

השביתה כוללת את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ, וגם את מרפאות הקהילה ולשכות הבריאות. במשרדי הממשלה בכל עיר גדולה תפעל מרפאה ראשונית תורנית אחת.

גם הרופאים העובדים בלשכות הבריאות שובתים, בנוסף לרופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים. הציבור מתבקש להימנע מלהגיע למעט מקרים דחופים ומצילי חיים.

הפגנה בבית החולים קפלן. בתי החולים עובדים במתכונת שבת וחג / צילום: הר"י
 הפגנה בבית החולים קפלן. בתי החולים עובדים במתכונת שבת וחג / צילום: הר"י

בתי החולים עובדים במתכונת שבת וחג, כאשר מרפאות חוץ אינן פעילות. כפי שבמתכונת שבת וחג ישנם טיפולי חירום - שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים - כך גם פועלים במהלך שביתת האזהרה.

הוקמה ועדת חריגים מקומית אשר מורכבת ממנהל מחלקת הרדמה (או נציגו) אשר יתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד. בנוסף, מוקמת ועדת חריגים עליונה אשר תשמש ערכאת ערר על הוועדה המקומית וכגוף מייעץ במקרים בהם הוועדה המקומית לא תגיע להחלטה.

מתן טיפולי IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת החריגים שתדון בכל מקרה לגופו. באין החלטה אחרת של ועדת החריגים, הטיפולים הללו יושבתו.

בתגובה לדברים, מסרו במשרד האוצר: "על מנת לסייע להתמודדות הממשלתית עם התפרצות הקורונה החליטו הממשלה והכנסת על הגדלה ייעודית של ההוצאה הממשלתית ('קופסאות הקורונה'). במסגרת הקופסאות הייעודיות סיכמו שרי הבריאות והאוצר בחודש יולי 2020 על תוספת תקנים לאיוש מחלקות ייעודיות לקורונה בבתי החולים. בזכות עבודתם של הצוותים הרפואיים והטיפול המיטבי שסיפקו - מחלקות הקורונה נסגרו, וכיום רק 10% מהן נשארו פעילות, וממילא - הצורך שלשמו ניתנו תקנים אלו והמסלול החוקי בו הם תוקצבו איננו רלוונטי עוד. כמקובל, עם כינונה של ממשלה חדשה ובמסגרת דיוני התקציב יתקיים גם דיון בנוגע לתגבור קבוע של מערכת הבריאות".