הצפי לשיקום כלכלי מביא את מחיר הנחושת לשיא

מחירי המתכת התעשייתית עלו באופן קבוע במשך יותר משנה • אחת הסיבות לכך היא שמשקיעים מתכוננים לאינפלציה גבוהה יותר

תהליך יצור של דפי נחושת / צילום: Shutterstock, Djelen
תהליך יצור של דפי נחושת / צילום: Shutterstock, Djelen

מחירי העופרת טיפסו לשיא בפעם בראשונה מזה יותר מעשור ביום שישי, מונעים על ידי ההימור על כך ששיקום הכלכלה העולמית יגביר את הביקוש למתכות המשמשות בייצור ובבנייה.

חוזים עתידיים על נחושת בשוק Comex של קבוצת CME בניו יורק עלו ב־3.2% למחיר של 4.75 דולר לפאונד, ועברו את השיא הקודם שלהם, מעט פחות מ־4.63 דולר לפאונד שהיה בתחילת 2011. בבורסת המתכות של לונדון, נחושת למשלוח בעוד שלושה חודשים עלתה למחיר של 10,417 דולר לטון מעוקב, ועברה את השיא הקודם של כל הזמנים לסגירה, 10,160 דולר, שנקבע בפברואר 2011.

מחירי מתכות יסוד כגון נחושת ואלומיניום עלו במחיר מאז שהתרסקו בתחילת המגפה בראשית 2020. הביקוש לסחורות בקרב צרכנים שאינם יכולים להוציא כסף על נסיעות או על ארוחות בחוץ, הפרעות במכרות בדרום אמריקה בגלל הקורונה וקושי במשלוח חומרים ברחבי העולם כולם תרמו לראלי במחיר המתכת.

כעת ישנם משקיעים המהמרים על כך שההוצאות על תשתיות וחלוקת החיסונים הנרחבת בארה"ב נתנו דחיפה לכלכלה העולמית, ויעלו את הביקוש לסחורות תעשייתיות אפילו בזמן שהקורונה עדיין גועשת במדינות רבות עם הכנסה נמוכה ובינונית. מה שמוסיף לריגוש הוא ציפיות האנליסטים  שנחושת תיצרך בכמויות עצומות כשממשלות יבקשו לגמול את תחומי האנרגיה והתחבורה מדלקי מאובנים.

מחירי הנחושת צפויים לעלות לבין 11,500 דולר ל־12,000 דולר לטון מעוקב בחודשים הקרובים, במידה רבה בגלל השיקום הכלכלי במערב, כך אמר לוק סדריאן, מנהל השקעות ראשי ב־Commodities World Capital, קרן הון גידור מלונדון. הוא צופה רווחים נוספים בחמש השנים הקרובות בהתחשב בביקוש הגדל לנחושת בתשתיות של מכוניות חשמליות ושימושים חדשים אחרים במתכת.

עדיין, הדרך קדימה עשויה להיות רצופה מהמורות. "זה שוק שורי, אבל אנחנו צריכים לשים לב להערכות יתר ספקולטיביות", אמר סדריאן.

האצה באינפלציה?

מחירים גואים של מתכות וסחורות אחרות הביאו משקיעים להתכונן להאצה באינפלציה. שוק הדיור הצומח בארה"ב הזין עלייה במחירי העץ. חוזים עתידיים על תירס עלו ב־50% השנה בשיקגו, באופן חלקי בגלל מזג האוויר היבש בברזיל, שהיא מעצמה חקלאית.

ביקוש חזק לפלדה בשיא עונת הבנייה בסין העלה את מחירי הברזל למעל 200 דולר לטון מעוקב בפעם הראשונה השבוע, כך לפי נתוני S&P Global Platts. מחירי נפט גולמי של מערב טקסס עלו ב־34% לכ-65 דולר לחבית. דבר שטרם לכך שמחיר הדלק הממוצע במשאבה בארה"ב עלה לכיוון 3 דולר לגלון, על פי נתוני GasBuddy.

"ראינו הרבה סחורות מגיעות למחירי שיא", אמרה וויניו יאו, אסטרטגית סחורות בכירה ב־ING Groep. "הסיכון שאינפלציה תהיה עיקשת: דחיפה של משקיעים מסוימים לקנות סחורות כאילו היו נכס אמיתי, כגידור נגד אינפלציה".

הנתונים האחרונים על אינפלציה בארה"ב מראים שמדד המחירים לצרכן זינק ב־2.6% בשנה שהסתיימה במרץ, וזה משקף גורמים זמניים כמו גם החייאה של הרכישות של סחורות ושירותים רבים. סקרים שנערכו בקרב יצרנים מראים שהם נאבקים לעמוד בביקוש בעת שיש חוסר בחומרי גלם וחלקים ובנוסף לזה מחירי סחורות עולים.

עם זאת, הממשלה ובכירים בפדרל ריזרב לא מפחדים מהסכנה של האצה ממושכת באינפלציה. "אני לא חושבת שהולכת להיות בעיית אינפלציה, אבל אם תהיה, ניתן לסמוך על הפד להתמודד איתה", אמרה שרת האוצר ג'נט ילן ביום שלישי.

מניות חברות הכרייה עלו

העלייה במחיר הנחושת נתנה דחיפה למכרות בהם כורים מתכת זו. מניות Freeport-McMoRan, חברת הכרייה הגדולה ביותר בארה"ב לפי שווי שוק, עלו בכמעט 70% השנה. חברות אחרות לכריית נחושת כוללת את First Quantum Minerals ואת Antofagasta. מכרות מגוונים שיש להם גם פרויקטים של נחושת בתיק שלהם, כמו Glencore ו־BHP Group, הצליחו גם הן.

הראלי במחירי המתכות ב־2021 יוצא דופן בכך שלא הונע על ידי סין, שאחראית לכמחצית מהביקוש העולמי לנחושת נקייה. הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ייבאה כמויות שיא של נחושת ב־2020 בזמן שהתאוששה מהלם מגפת הקורונה, אבל השנה מייצאת מעט נחושת, כך אמרה יאו. ישנם יצרנים במדינה שקיצצו ברכישות הנחושת שלהם בגלל המחיר הגבוה, אמרה.

בסימן אחד שהראלי הונע על ידי ביקוש מערבי, מחירי הנחושת בשנחאי ירדו והם נמוכים מאשר בלונדון, מה שהביא להגדלת ייצוא המתכת מסין.