טכנולוגיה ישראלית, ייצור הודי ומימון אמירותי: חוזה ראשון מסוגו במסגרת הסכמי אברהם

שיתוף פעולה טרילטראלי ראשון במסגרת הסכמי אברהם: אקופיה סיינטיפיק, שמפעל הייצור שלה נמצא בהודו, חתמה על חוזה לאספקת מערכות רובוטיות לניקוי ותחזוק מתקנים סולאריים בדובאי  • שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא: "השלום בין ישראל לאמירויות נתן דחיפה עצומה ליחסים עם הודו"

שדה סולארי / צילום: חברת אקופיה
שדה סולארי / צילום: חברת אקופיה

רבות כתבנו כאן בגלובס אודות הפוטנציאל הכלכלי העצום שהביאו הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, ובעיקר בהיבטים של שת"פים בינלאומיים עם מדינות שלישיות ויותר. איחוד האמירויות מפתחת קשרים מסחריים עסקיים וכלכליים עם מדינות רבות בעולם, והחיבור של ישראל אליה צפוי להניב תוצאות מרחיקות לכת.

הסכם ראשון מסוג זה נחתם בשבוע שעבר כאשר חברת אקופיה העוסקת בפיתוח, מכירה ותחזוקה של פתרונות רובוטיים מתקדמים לניקוי מתקנים סולאריים תשתיתיים, חתמה על חוזה לאספקת מערכות רובוטיות לניקוי ותחזוק מתקנים סולאריים בדובאי של חברה אירופית שהיא אחת מענקיות האנרגיה הגדולות באיחוד האמירויות. ההתקנה צפויה להתבצע כבר במהלך 2021, ומודל ההיקשרות מול הלקוח הוא מודל של ליסינג ל-25 שנה.

יותר מ-100 מיליארד דולרים במסחר עד סוף העשור

החיבור בין אקופיה לבין חברת האנרגיה בדובאי נוצר באמצעות שגרירות ישראל בניו דלהי והארגון הבינלאומי של לשכת המסחר ישראל-הודו (IFIICC). אקופיה מחזיקה את מפעל הייצור שלה בהודו, וההסכם מהווה הסכם ראשון לשיתופי פעולה כלכליים טרילטראליים שנפתחו לכלכלת ישראל באמצעות הסכמי אברהם.

היוזמה באה לאור הנחיית שר החוץ אשכנזי לשגרירויות העולם לקדם הסכמים כלכליים עם מדינות שלישיות המחזקות את ההסכמים. במפגש של לשכת המסחר ישראל-הודו שהתקיים בדובאי הובאה הערכה כי המסחר המשולש בין האמירויות, ישראל והודו יכול להגיע להיקפים של יותר מ-100 מיליארד דולרים עד סוף העשור.

אקופיה סיינטיפיק נחשבת לאחת מהמובילות בעולם בתחום הרובוטיקה למתקנים סולאריים גדולים. היא הוקמה בשנת 2013 על-ידי היזמים ערן ומשה מלר, והחלה להיסחר בבורסת תל אביב בדצמבר 2020, אז גייסה סכום של 82.5 מיליון דולר לפי שווי של 300 מיליון דולר ובשנה שעברה השיגה עוד כ-20 מיליון דולר בגיוס פרטי. השוק העולמי בתחום זה מוערך בכ-3 עד 5 מיליארד דולרים והוא בצמיחה מהירה לאור השימוש הגובר והולך באנרגיות סולאריות.

החברה מתמחה במערכות רובוטיות לניקוי ותחזוקה של מתקנים סולאריים תשתיתיים הממוקמים באזורים צחיחים. היא מחזיקה בקניין רוחני על 50 פטנטים מאושרים בכיסוי עולמי.

הרובוט מדגם T4 של אקופיה, שיותקן על גבי הפאנלים בשדה בדובאי, מנקה את שורת הלוחות הסולאריים באמצעות שימוש במיקרו-פייבר ויצירת זרמי אוויר מבוקרים בכדי לדחוף את חלקיקי האבק החוצה מהלוחות הסולאריים. פעולת הניווט של הרובוט מתבצעת באמצעות שימוש בחיישנים ורכיבים טכנולוגיים נוספים, המאפשרים לרובוט לזהות את גבולות הלוחות הסולאריים. הוא אוטונומי לחלוטין, מונע באנרגיה סולארית בעצמו ולא מצריך כוח עבודה או מפעילים.

החברה הציגה ב-6 השנים האחרונות קצב גידול שנתי ממוצע בחתימה על הסכמים של מעל 285%, והיא אחת החברות הצומחות ביותר במשק הישראלי. לאקופיה 16.6 ג׳יגה-וואט הסכמי מסגרת חתומים, המהווים כ-4% מכלל השוק העולמי. מנכ"ל החברה, מר ז'אן סממה, כיהן בתפקידו האחרון כמנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה וחבר הנהלת שיכון ובינוי. הנהלת החברה יושבת במשרדים הראשיים בישראל, והיא מעסיקה כ-150 עובדים בארץ, במדריד ובניו דלהי.

אקופיה פועלת בשוק האנרגיות המתחדשות, הגדל בקצב מהיר ודו ספרתי משנה לשנה, שוק שמתודלק על ידי יעדים מדיניים ושלוקחות בו חלק יצרניות החשמל המובילות בעולם כמו גם חברות האנרגיה המובילות מתחום הדלקים והפחם, כגון BP ,Shell ,Total, שעושות את המעבר לאנרגיות מתחדשות, לרבות אנרגיה סולארית.

רובוט של אקופיה. החברה מחזיקה בקניין רוחני על 50 פטנטים מאושרים בכיסוי עולמי / צילום: חברת אקופיה
 רובוט של אקופיה. החברה מחזיקה בקניין רוחני על 50 פטנטים מאושרים בכיסוי עולמי / צילום: חברת אקופיה

בשנים האחרונות נבנים בעולם אתרי ענק, המשתרעים על פני עשרות קילומטר רבועים, עם מיליוני לוחות סולאריים הדורשים ניקוי רציף. רבים מהם מוקמים במדבריות על מנת ליהנות מרמת קרינה גבוהה לצד עלויות קרקע נמוכות. באתרים אלו קיים קושי רב להתמודד עם כמות האבק שעל הלוחות הסולאריים ובשינוע כמויות המים הדרושות לטובת ניקוי ידני של הלוחות. בהיעדר ניקוי, הירידה ברמת ייצור החשמל עשויה להגיע עד להיקף של 35%.

ז׳אן סממה, מנכ"ל אקופיה, אומר כי החברה חוברת לאחת משחקניות האנרגיה הגדולות בעולם בהסכם החדש. לדבריו, החיבור שנוצר ממצב אותה כשחקנית המובילה בעולם לניקוי רובוטי של לוחות סולאריים בשדות של ספקיות האנרגיה המובילות.

יונתן מילר, שגריר מיוחד של ישראל בתחום האנרגיה במשרד החוץ אומר כי "שיתופי פעולה גלובאליים בתחום האנרגיות המתחדשות הם אלו שיובילו את הדרך בהתמודדות עם האתגרים סביב שינויי האקלים. הפרויקט הזה, שנוצר בזכות שיתוף פעולה עם ההתאחדות הבינלאומית של לשכות מסחר הודו-ישראל, מדגים כיצד חדשנות ישראלית כדוגמת זו של חברת אקופיה היא מרכיב קריטי בשמירה על הסביבה, כמו גם ביצירת הזדמנויות כלכליות ועסקיות בין מדינות ושותפים באמירויות, בהודו ובישראל".

האמירתיים מתפרצים לדלת פתוחה

ד"ר רון מלכא, שגריר ישראל בהודו ומי שהיה מהגורמים המחברים לעסקה, אומר לגלובס כי העסקה המשולשת מחברת את הטכנולוגיה המתקדמת מישראל, יכולות הייצור בהודו והצרכים ומקורות המימון של איחוד האמירויות, ומעידות על הפוטנציאל העצום שהסכמי השלום יכולים להניב.

שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא / צילום: משרד החוץ
 שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא / צילום: משרד החוץ

מלכא, שקיבל מידע על הצורך של חברת האנרגיה האירופית הפועלת באמירויות, קישר אותה לאקופיה והעסקה יצאה לדרך. "להודו יכולות ייצור אינסופיות, כוח אדם איכותי ויעיל וצורך להקים מקומות עבודה, אבל חסר המימון. בין השאר, כי הריביות כאן גבוהות יחסית. האמירתיים שתחום האנרגיה המתחדשת חשוב להם נכנסים כאן לדלת פתוחה".

מה הלאה: "חשיבות העסקה הזו אינה בהיקפה אלא במה שהיא מבשרת, שילוב היתרונות של שלוש המדינות - והתחומים הם בעיקר בטכנולוגיות פורצות דרך מישראל כמו באנרגיות הסולארית ובתחומים. זה חלק חשוב במיוחד מפירות השלום - השלום בין ישראל לאמירויות נתן דחיפה עצומה ליחסים עם הודו, והסינרגיה המשולשת מהווה מכפיל כוח עצום".