אירופה נחלצת מהקורונה והאופטימיות העסקית לקראת הקיץ שוברת שיאים

ממיתון לצמיחה מחודשת: מפעלים באירופה דיווחו על זינוק בפעילות של יותר מ-5% בחודש האחרון, בהשוואה לזה שלפניו • בזכות הגברת האספקה של חיסוני "ביונטק-פייזר", היבשת נחלצת מהמגפה, ומדדי האופטימיות לגבי התאוששות כלכלית שוברים שיאים

סירות התיירים חזרו לנהר מיין בפרנקפורט, גרמניה, השבוע. / צילום: Associated Press, Michael Probst
סירות התיירים חזרו לנהר מיין בפרנקפורט, גרמניה, השבוע. / צילום: Associated Press, Michael Probst

האביב הגיע השנה מאוחר לאירופה. שלג מהול בגשם ירד בברלין בסוף השבוע האחרון, קרה הרסנית תקפה את כרמי היין בצרפת לפני כשבועיים והטמפרטורה הממוצעת באירופה באפריל האחרון הייתה הנמוכה ביותר מאז 2003. יחד עם התמונות שיצאו מהיבשת - מסעדות סגורות, מחלקות טיפול נמרץ עמוסות, עוצרים ליליים ומרכזי חיסון ריקים - הצטיירה תמונה עגומה של היחלצות אטית מדי של אירופה מהגל השלישי של מגפת הקורונה. תושבי האיחוד ראו בתסכול כיצד ניו יורק שבה ונפתחת, כיצד הרחובות בתל אביב מלאים באנשים ללא מסיכות, ואיך הצעירים הבריטים שבו להסתער על הפאבים בלונדון לפנות ערב. אבל הדברים השתנו.

הגברת האספקה של חיסוני "ביונטק-פייזר", שמספקים כעת עשרות מיליוני מנות בחודש למדינות אירופה, הביאה להאצה משמעותית בקצב החיסונים. בגרמניה, מפעל חדש שהשמישה חברת "ביונטק" במהירות שיא אחראי לשינוי מהותי - קרוב לשליש מהאוכלוסייה כבר קיבלה לפחות מנה אחת של החיסון.

בריטניה הוכיחה כי די במדיניות של "מנה ראשונה תחילה" כדי לספק הגנה מסוימת על האוכלוסייה. גרמניה אימצה את המדיניות - והאריכה את פרק הזמן בין המנות לשישה שבועות. גם במדינות אחרות המבצע צובר תאוצה, ובצרפת מוזמנים החל מהשבוע כל המבוגרים מעל גיל 50 להתחסן. בהונגריה יש דיווחים על תורים במרפאות כפריות, לשם זורמים תושבי הערים במטרה להתחסן.

 
  

ביחד עם העונתיות האפשרית של התפרצות הקורונה באירופה, וצעדים שננקטו נגד המגפה, התוצאה היא ששיעור התחלואה באופן כללי, למעט בכמה כיסי התפרצות נקודתיים כמו קפריסין, נמצא בירידה.

 
  

השבוע ירד שיעור התחלואה באיחוד האירופי אל מתחת לקו ה-200 חולים למיליון תושבים, לראשונה מאז אוקטובר 2020. שיעור התמותה יורד כבר מראשית השנה, ככל הנראה בהשפעת חיסון הקשישים. "נראה ששברנו את הגל השלישי", אמרה בסוף השבוע קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

הכלכלנים משפרים תחזיות כלכליות

בהתאם לכך, הכלכלנים משפרים בשבועות האחרונים את התחזיות הכלכליות לגוש האירופי, ובעיקר ממתינים לראות איזה אפקט יהיה להיחלצות של היבשת מחורף הקורונה הארוך שחוותה, עם שני גלי תחלואה ברוב מדינות היבשת ומספר שיא של קורבנות.

הפרוגנוזה חיובית מאוד, על סף האופורית. בנקי ההשקעות והאנליסטים מדברים על אפקט Catch-Up - מה שיקרה רגע אחרי שהאירופאים, שחסכו כסף רב בחודשי המגפה ייצאו שוב לרחובות, לעסקים הפתוחים, יטוסו שוב למטרות תיירות מצפון לדרום ויבצעו רכישות גדולות שאותן דחו בגלל אי הוודאות שאפפה את תקופת הקורונה.

האופטימיות משתקפת במדדים עליהם הכלכלנים מבססים את השיפור החזוי. האינדיקטור המודד את רמת הפעילות העסקית באיחוד האירופי זינק בסקר החודשי של הנציבות האירופית, שפורסם בשבוע שעבר, ל-110.3 - הערך הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2018. זו הפעם הראשונה שבה הוא עובר את רף ה-100 מאז שהחלה מגפת הקורונה. הנציבות ציינה כי לראשונה "הביטחון לגבי העתיד הקרוב משותף לכל המגזרים ותחומי התעשייה".

בניגוד לעבר, גם מגזרי התיירות והאירוח אופטימיים. מפעלים באירופה דיווחו על זינוק בפעילות של יותר מ-5% בחודש האחרון, בהשוואה לזה שלפניו, בניסיון להתמודד עם הביקושים שכבר עולים. בגרמניה, מגזר המסחר הקמעונאי (ריטייל) התאושש בחודש מרץ הרבה יותר מהתחזיות - הוא רשם צמיחה של 7.7% לעומת החודש לפניו. הכלכלנים העריכו כי יצמח ב-3.5% בלבד.

מדד מנהלי הרכש של חברת MARKIT IHS, המשמש לאמוד את הביטחון והתחזיות לגבי העתיד הקרוב, זינק לערך הגבוה ביותר מאז התחילו המדידות שלו ב-1997. באפריל הוא עמד על 62.9, הרבה מעבר לרף ה-50, שמעליו המשמעות היא שרוב העסקים מדווחים על צמיחה חזויה. גם רמת האמון של המגזר היצרני באירופה זינקה לרמה הגבוהה ביותר מזה תשע שנים, לפי דיווח ב"פייננשייל טיימס", למרות מצוקת הסחורות העולמית.

נתונים אלה אמורים להשתקף בביצועי כלכלות אירופה. הרבעון הראשון ברוב מדינות אירופה היה קשה, והוכיח שוב את ההשפעה של הסגרים והצעדים נגד מגפת הקורונה על הפעילות. גרמניה רשמה התכווצות כלכלית של 1.8%, לאחר שבעצם המשיכה ללא הפסקה את הגבלות הקורונה שהתחילו בדצמבר. לפי נתוני שרודרס בסקירה שפורסמה בשבוע שעבר, צרפת (שבה היו הגבלות קלות יחסית, ובתי הספר והגנים נותרו פתוחים) רשמה מנגד צמיחה של 0.4%, ואוסטריה 0.2%, לאחר שהקדימה והסירה את צעדי הסגר הנוקשים ועברה למדיניות של בדיקות מהירות. בסך הכול, כלכלות גוש האירו התכווצו ב-0.8% לפי אומדן הבנק ברבעון הראשון של 2021.

משמעות נתונים אלה היא שהאיחוד האירופי חזר באופן רשמי למיתון, שאמור להתחלף כעת ברבעון השני של השנה וביתר שאת בקיץ הקרוב בצמיחה מחודשת. שרודרס העריך בסקירה שפורסמה בשבוע שעבר כי "הצמיחה אמורה לצבור תאוצה רבה יותר ברבעון השלישי של השנה".

"הניסיון של המגזר היצרני באירופה מצביע על התאוששות חזקה, אולי אפילו חריגה", כתבו אנליסטים מבנק "סיטיגרופ". אנליסטים העריכו כי ייתכן שכלכלות היבשת ישובו לרמת התמ"ג שלהן אפילו לפני סוף 2021, בעוד ההערכות של קרן המטבע הבינלאומית היו כי הדבר יקרה רק באמצע 2022.

800 מיליארד אירו מחפשים כיוון

ברקע התחזיות לצמיחה, עומדת לא רק היציאה של היבשת מהסגרים, אלא גם קרן השיקום של האיחוד - 800 מיליארד אירו, שיגייסו במשותף המדינות החברות באיחוד לראשונה בתולדותיו, ושיוקצו למדינות החברות בחמש השנים הקרובות. חלק מהמדינות הגדולות, כמו איטליה, כבר הגישו את התוכניות לשימוש בכסף לאישור הנציבות האירופית. האפקט המצטבר של תכנית זאת, לפי בנק ההשקעות מורגן סטנלי, תהיה צמיחה עודפת של 3.5%. זו תחזית גבוהה בהרבה מזו השמרנית, שהציגה קרן המטבע הבינלאומית - 0.75%.

בחלק מכלי התקשורת האירופיים נדמה כי העיסוק בקורונה הוחלף בעיסוק בשאלה אם תתאפשר תיירות קיץ. הקיץ יתחיל רשמית ב-21 ביוני, ועיתונים בגרמניה ובבריטניה כבר מפרטים את היעדים המזמינים תיירים לחופשות (יוון, ספרד ופורטוגל במיוחד), מה דרוש כדי לנסוע עם ילדים בלתי מחוסנים, והסיכויים לאימוץ של "דרכונים ירוקים" עוד הקיץ, שיאפשרו תנועה חופשית למחוסנים (אבל גם למי שנבדקו ונמצאו שליליים). גם מרקל שותפה לאופטימיות, ואמרה כי הדבר משמח אותה באופן אישי - "אני מקווה שהקיץ הזה נוכל לעשות את מה שהיה אפשרי בקיץ שעבר".