מכרז בדיקות הקורונה בנתב"ג: פנגיה עותרת נגד משרד הבריאות ורש"ת

חברת פנגיה הגישה עתירה מינהלית בה היא מבקשת להורות על ביטול הליך התיחור שפרסם משרד הבריאות לבחירת ספק שיבצע את בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג • טוענת: "התנהלותו של משרד הבריאות מעוררת שאלות כבדות-משקל באשר למינהל תקין וכיבוד שלטון החוק"

נתב"ג - בדיקות קורונה לנכנסים ויוצאים מהארץ / צילום: שלומי יוסף
נתב"ג - בדיקות קורונה לנכנסים ויוצאים מהארץ / צילום: שלומי יוסף

חברת פנגיה, שאמורה להפעיל את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג, עותרת נגד משרד הבריאות ונגד רשות שדות התעופה: החברה הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים, בה היא מבקשת להורות על ביטול הליך התיחור שפרסם משרד הבריאות לבחירת ספק שיבצע את בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג.

קודם לעתירה, אליה לוותה בקשה למתן צווי ביניים וצווים ארעיים, שיגרה פנגיה למשרד הבריאות מכתבים הדורשים מהמשרד לחזור בו מכוונתו זו. ברקע למאבק עומדת החלטת בג"ץ לבטל את המכרז שהפעילה רש"ת בשעתו ובו זכתה חברת אומגה.

אומגה, בשיתוף עם בית חולים רמב"ם, מפעילה כיום את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג לנוסעים היוצאים ולנוסעים הנכנסים. הנוסעים היוצאים משלמים 45 שקל עבור בדיקה רגילה וכ-135 שקל עבוד בדיקה מהירה, כאשר לא מדובר בכלל הנוסעים, משום שעומדת להם הזכות לבצע את הבדיקה במכונים פרטיים.

באשר לתנועת הנוסעים הנכנסים, משרד הבריאות קבע כי כל הנוחתים יעברו בדיקות קורונה, כאשר בשלב זה המדינה תשלם על הבדיקות.

המאבק על מערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים משתלהב במהירות, מכיוון שכאן מקבלת המפעילה כ-160 שקל על כל בדיקה (רגילה). במילים אחרות - במערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים נמצא פוטנציאל גדול בהרבה להכנסה הכספית. בתוך כך יצוין כי כאשר פנגיה תקבל לידיה את מערך הבדיקות לנוסעים שיוצאים לחו"ל, המחירים לנוסעים היוצאים צפויים לעלות.

לאחרונה הודיעה רש"ת כי לאחר ביטול המכרז בו זכתה אומגה על-פי החלטת בג"ץ, חברת פנגיה, שדורגה שנייה במכרז, תקבל לידיה את הפעלת הבדיקות בשדה התעופה, אלא שאז גילתה החברה כי בכוונת משרד הבריאות לאתר ספק אחר לחלק הארי של הבדיקות, כלומר עבור הנוסעים הנכנסים.

בתוך כך, ב-23 למאי אמורים לנחות בישראל מאות תיירים בקבוצות הראשונות שקיבלו היתר להגיע ארצה. עבורם, בנוסף לבדיקות הקורונה, תבצע הזכיינית גם בדיקות סרולוגיות.  בינתיים לא ברור מי הזכיינית שתרוויח מכך שתנועת הנוסעים צפויה לגדול ואיזו חברה תקבל את פני התיירים הראשונים.

פנגיה, באמצעות בא-כוחה עו"ד ערן בצלאל, שותף במשרד ש.הורוביץ, מטיחה במשרד הבריאות האשמות המעלות "סטייה מהותית וקיצונית משמירה על שלטון החוק, כיבוד החלטות שיפוטיות והפנמה בסיסית של כל דיני המכרזים. למרבה הצער, כל אלה נעלמו דרך פלא מעיני משרד הבריאות וקברניטיו, בהחלטתו לברוא מחדש את דיני המכרזים לעצמו ובעצמו מתוך אובדן דרך ורמיסה מוחלטים של עקרונות היסוד של המשפט המינהלי". 

ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין
 ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין

פנגיה טוענת כי משרד הבריאות היה שותף לכל הליכי המכרז שפרסמה רש"ת עוד באוגוסט 2020 להקמת מעבדות ומערך בדיקות בנתב"ג, מכרז שמקנה לזוכה את הקמת הבדיקות לנוסעים הנכנסים ולנוסעים היוצאים. לאחר שרש"ת הודיעה לפנגיה כי היא הזוכה החדשה, נטען כי משרד הבריאות בחר "לנכס" לעצמו את השירותים שאמור להעניק הזוכה במכרז, כלומר מערך הבדיקות לנוחתים, ו"להקנות אותם לספקים ונותני שירותים של המשרד שזכו במכרזים שונים לגמרי לפני חודשים. לקרוא ולא להאמין", כך לשון העתירה. "התנהלותו של משרד הבריאות מעוררת שאלות כבדות-משקל באשר למינהל תקין וכיבוד שלטון החוק".

צווי הביניים והצווים הארעיים מבקשים מבית המשפט להשהות ולעכב כל פעולה שיש בה לקדם את הליך התיחור לבחירת ספק אחר על-ידי משרד הבריאות.

ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.