ההסלמה הבטחונית: התלכדות מסוכנת ונפיצה

כאשר התבערה היא פרי של התלכדות זרמים רבים כל-כך, חשוב לנסות ולצנן, להפריד ולשכך את הגורמים המאיצים התלקחות, בשילוב של הפעלת כוח, התנהלות אזרחית אחראית ומגעים מדיניים

יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Reuters, אמיר כהן
יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Reuters, אמיר כהן

בשבועות האחרונים מתרחשת הסלמה בטחונית בזירה הפלסטינית, בשל התלכדות מסוכנת של תהליכים ואירועים משני צדי המתרס. במימד הצבאי, פוטנציאל ההסלמה של מגמה זו גבוה, ובמישור המדיני סופגת ישראל ביקורת בעולם ובאזור, כולל מידידים ותיקים וחדשים.

מערבולת האירועים האחרונה נוצרה משילוב נפיץ של תהליכים במערכת הפלסטינית ובמערכת הישראלית, אשר התנקזו לתקופת שנה רגישה במיוחד: חודש הרמדאן הקדוש למוסלמים, יום העצמאות של ישראל ויום הנכבה הפלסטינית, ויום ירושלים של ישראל. לפנינו עוד עיד אלפטר (חג שבירת הצום), חג שבועות וגם יום הנכסה (תבוסת 1967). בתקופה טעונה ממילא זו החליטה הרשות הפלסטינית לדחות את הבחירות, שבהן חששה מתבוסה. הביטול יצר אכזבה בציבור הפלסטיני, וגם זוהה כהזדמנות חשובה עבור חמאס להגביר השפעתו במערכת הפלסטינית בכלל ובגדה המערבית בפרט.

החגים והמועדים מגבירים את משקלם של להט דתי ולאומי במרחב הציבורי. מטען דרוך זה ממוקד בירושלים, ובתוכה - בהר הבית, שעל משקלו הסמלי עבור יהודים, מוסלמים, נוצרים, ערבים ופלסטינים אין צורך להכביר מלים. מקור מתח נוסף נובע ממאמצי ישראלים להתישב בבתים שהיו בעבר בבעלות יהודים בשיח' ג'ראח, ולפנות לשם כך מאות תושבים פלסטינים המתגוררים בהם עשרות שנים. מאמצים אלה, הנתפשים כחלק ממאמץ שיטתי לייהוד ירושלים תוך דחיקת הפלסטינים, מעוררים התנגדות עזה לא רק אצל המפונים, אלא בציבור הפלסטיני בכללותו, ומכים הדים גם באזור ובעולם. רצה הגורל ודיון בית המשפט נקבע מראש לבוקר יום ב', והוסיף דלק למדורה.

בנסיבות של מתחים אסטרטגיים עזים, גם פעולות טקטיות מקומיות יכולות להביא להתפרצות נרחבת. בראשית רמדאן הקימה משטרת ישראל מחסומים ברחבת שער שכם, וגררה התנגדות נרחבת ואלימה. פלסטינים ויהודים תקפו עוברי אורח מהעם השני בעיר העתיקה ובמערב ירושלים. התנגשויות אלימות אירעו גם בשייח' ג'ראח. כמה פיגועי דקירה וירי אירעו וסוכלו ביהודה ושומרון, והתנגשויות אלימות בין מתפללים לבין שוטרים פרצו בהר הבית, וכללו פריצה למסגדים.

חמאס זיהה הזדמנות לערער את היציבות בגדה ולצבור הון פוליטי כמגן ירושלים, איים בהפעלת כוח ל"הגנה על אלאקצא", ומימש את איומו בבלוני תבערה ובהמשך בירי רקטות לדרום. ישראל הגיבה באיפוק יחסי כדי להמנע מהסלמה, אולם הערב הגדיש חמאס את הסאה, הציב לישראל אולטימטום לפנות כוחותיה מאל-אקצא ומשייח' ג'ראח, ובהמשך גם שיגר רקטות לאזור ירושלים, והירי לדרום הארץ נמשך. הג'האד האסלאמי הצטרף לאיומים וירה טיל נגד טנקים על רכב ישראלי. תקיפות צה"ל הבאות ברצועה כבר הסבו הרוגים, וסביר שלאור חומרת האירועים צפויות תקיפות נוספות בהיקף נרחב.

בעוד השטח בוער, ישראל שקועה במשבר משילות חסר תקדים, בדמדומי ממשלה אחת ובמאמצים להקמת אחרת. קבלת החלטות שקולה ואחראית בנסיבות כאלה, כולל דיון מעמיק של חברי הממשלה וראשי הצבא ומערכות הבטחון, הם עניין של חיים ומוות. הימנעות משגיאות נוספות, צמצום מוקדי חיכוך נשלטים, וניהול בתבונה של ההסלמה המתפתחת הם חיוניים.

טוב עשתה הממשלה שהורתה להסיר המחסומים בשער שכם, לדחות את הדיון אודות שייח' ג'ראח, לפנות משם גורמים מתסיסים, ולהגביל הכניסה להר הבית. טוב עשה צה"ל שדחה את תרגיל המלחמה המתוכנן שלו, אשר היה גוזל תשומת לבו מעניינים בוערים. כאשר התבערה היא פרי של התלכדות זרמים רבים כל-כך, חשוב לנסות ולצנן, להפריד ולשכך את הגורמים המאיצים התלקחות, בשילוב של הפעלת כוח, התנהלות אזרחית אחראית ומגעים מדיניים. בנסיבות כאלה, גם הקמת ממשלה מתפקדת היא עניין של בטחון לאומי.

תא"ל במיל' אסף אוריון, הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת ת״א