כך התגלגל קרב בין עיריית הרצליה ורמ"י למודעה חריגה ובוטה בעיתון

בצעד יוצא דופן פורסמה הבוקר מודעה מטעם עיריית הרצליה המזהירה יזמים מהשתתפות במכרז שיווק הקרקעות של רמ"י ל"קריית השחקים" בעיר • רמ"י בתגובה: "הפוסל במומו פוסל"

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה. "כשלים תכנוניים מהותיים" / צילום: שלומי יוסף
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה. "כשלים תכנוניים מהותיים" / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרז ל-1,333 דירות בהרצליה. המכרז הנ"ל, שתוקשר היטב בתקשורת, אמור היה להוות שיא בשיווקי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל לשנה הקרובה. ואולם הבוקר (ג') פרסמה עיריית הרצליה, בצעד חריג ויוצא דופן, מודעה בעיתון "ישראל היום" המזהירה מפני השתתפות במכרז המדובר.

על-פי נוסח המודעה, "התוכנית כוללת כשלים מהותיים! כל עוד לא תעמוד המדינה בהתחייבויותיה לתשתיות לאומיות (מים, תחבורה, ביוב חשמל ועוד), כל עוד לא ייפתרו כשלי התכנון, לא תאפשר עיריית הרצליה בנייה במקום!". 

המודעה של עיריית הרצליה המזהירה מפני המכרז של רמ"י / צילום: עיריית הרצליה
 המודעה של עיריית הרצליה המזהירה מפני המכרז של רמ"י / צילום: עיריית הרצליה

התוכנית, המכונה "קריית השחקים" (תמל/1082), שאותה יזמה רמ"י וקודמה במסגרת הותמ"ל (הוועדה לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) ואושרה להפקדה בחודש מרץ 2019, משתרעת על "משולש תחבורה" בשטח של כ-180 דונמים שתחום בין שדרות שבעת הכוכבים, מסילת הרכבת ורחוב בן ציון מלכיאלי. במסגרתה, ייבנו שבעה מגדלים בני 60-22 קומות, ובהם 1,650 יחידות דיור, לצד שטחי המגורים, ויוקצו 200 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, 12 דונמים לשטחים ציבורים פתוחים וכ-6,600 מ"ר נוספים עבור מעונות יום וגני ילדים.

עיריית הרצליה מתנגדת לתוכנית ובחודש ינואר 2020 אף הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבה קראה לעצירת התוכנית. העירייה טענה בעתירה כי התוכנית חסרה פתרונות תחבורתיים, וכי מימושה נעדר שלביות, מה שיכול להביא ל"קטסטרופה וקריסת מערכות בעיר". העירייה דרשה בעתירתה גם מימון נלווה מצד המדינה לשם פיתוח התשתיות התומכות בתוכנית, בשווי מוערך של יותר מ-100 מיליון שקל.

ראש העיר הרצליה משה פדלון, הסביר לגלובס את פשר היוזמה: "תוכנית 'קריית שחקים הרצליה', שתוכננה בוותמ"ל חרף התנגדות העירייה, כוללת כשלים תכנוניים מהותיים, בגינם עתרה עיריית הרצליה לבית המשפט המחוזי. בעתירתה, שעדיין תלויה ועומדת, ביקשה העירייה מבית המשפט להורות על שינוי מהותי בכל הקשור לשלביות התוכנית והתשתיות או להורות על ביטול אישורה. פרסום המכרז מטעם רמ"י לא נעשה בשיתוף העירייה, ולכן, כל עוד לא תעמוד המדינה בהתחייבויותיה לתשתיות לאומיות, ולא ייפתרו כשלי התכנון, לא תוכל העירייה לאפשר את קידום הבנייה במקום".

ניר מסיקה, סמנכ״ל מטה הדיור הלאומי לשעבר, שהיה שותף לקידום התוכנית, מסר לגלובס כי "ראש עיריית הרצליה חתם על הסכם-גג עם מדינת ישראל בינואר 2016, והמכרז הנ"ל הינו חלק מתוכנית השיווקים של ההסכם. המודעה שפורסמה היא בהחלט עליית מדרגה מצידה של עיריית הרצליה, אך היא חושפת ביתר שאת את הצורך הדחוף בטיפול לאומי בהסרת חסמי תשתיות, בדגש על תשתיות תחבורה, מים וביוב".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "אין אלא להצר על ניסיונה העקר של עיריית הרצליה לסכל את מימוש מדיניות הממשלה בענין הגדלת היצע הדיור בישראל בתקופה קריטית זאת, תוך איום באיומי סרק על יזמים. רשות מקרקעי ישראל נחושה לפעול לשם מימוש מטרותיה ולשווק יחידות דיור גם בהיעדר שיתוף-פעולה מצד הרשות המקומית.

"בכל הנוגע לטענות העירייה בדבר עמידת המדינה בהתחייבויותיה, נאמר 'הפוסל במומו פוסל'. במשך שנים עיריית הרצליה גררה רגלים ואף סיכלה באופן אקטיבי את מימוש ההסכם. מדינת ישראל אינה בת-ערובה בידי העירייה ותמשיך כאמור במימוש מטרותיה".