המתיחות הביטחונית: רגע ההכרעה של מנסור עבאס הגיע

המנהיגות של עבאס תימדד לא רק בהחלטה הפוליטית שיקבל, אלא גם ביכולתו להרגיע את הרוחות בחברה הערבית • אם לא, הוא עלול להימחק בבחירות הקרובות

מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

רגע ההכרעה של מנסור עבאס מתקרב מהר מכפי שהוא תכנן. ההסלמה הביטחונית קירבה את הצומת שבו הוא צריך להכריע בין אזרחותו הישראלית ללאומיותו הפלסטינית. האיש שהתמודד בבחירות על מצע אזרחי, שהבטיח לפעול למיגור הפשיעה, לביטול חוק קמיניץ, ולהסדרת התיישבות בדואים בנגב צריך לבחור בין התחייבותו לבוחר הערבי, לבין הזדהותו עם המאבק הפלסטיני, שכלל לא ברור, כרגע, מהי תכליתו: פתרון לערבים בשייח ג'ראח, הסדרי תפילה בהר הבית, קיום בחירות בשטחים או נושא אחר.

אם יבחר להיצמד לרטוריקה המתלהמת של ערוצי החדשות הערביים והמוסלמים ולא יצטרף לגוש השינוי, עבאס עלול למצוא את עצמו ואת רע"ם בסיבוב חמישי של בחירות ולא לעבור את אחוז החסימה. הסיבה לכך פשוטה: ההסלמה תיגמר. לפחות זמנית. הבעיות של החברה הערבית לא. והציבור הערבי, צעירים ומבוגרים, זוכר ומעניש. כך היה ב-2019 ובסבב הרביעי במרס 2021. בחירה כזו עלולה לשים קץ לדרכו הפוליטית, ואם כך אכן יקרה, המפה הפוליטית של גורמי הכוח בחברה הערבית בישראל תיראה אחרת לחלוטין.

אם עבאס חפץ חיים בזירה הפוליטית והוא נאמן לדרכו המוסלמית המתונה, הוא ייצמד להבטחותיו וינהג על פי הכלל עניי עירך קודמים. במצב כזה, חרף הקשיים האינהרנטיים, הוא יצטרף לגוש השינוי (או לממשלת ימין, אם האופציה הזו תהיה שוב ריאלית) ויתחיל לעבוד עבור בוחריו. הישגים פוליטיים יבצרו את מעמדו כמנהיג ויחזקו אותו פוליטית בבחירות עתידיות.

המנהיגות של עבאס תימדד לא רק בהחלטה הפוליטית שיקבל, אלא גם ביכולתו להרגיע את הרוחות בחברה הערבית. השנים האחרונות עומדות בסימן חיזוק מרכיבים אזרחיים של הציבור הערבי - בשדה הפוליטי, הציבורי והתקשורתי. נתוני גיוס לצה"ל כמו גם לשירות לאומי-אזרחי, והעבודה המשותפת שכם של שכם של ערביי ישראל לצד יהודים במאבק בקורונה הם רק חלק ממהלכי שילוב של המיעוט הערבי בחברה הישראלית.

ההחלטה של רה"מ בנימין נתניהו - מאילוצים פוליטיים - להכשיר את עבאס כשותף לגיטימי לקואליציה עתידית הוא שיאו של התהליך, לפחות עד עתה. עבאס מודע לכל אלו וספק אם הוא מעוניין לבעוט בדלי שהולך ומתמלא עבור הציבור הערבי. המשך הפרות הסדר בחברה הערבית, שהן תגובה למה שנתפס בעיני המתפרעים כפגיעה ישראלית במתחם אל-אקצא, יערער מחדש את האמון השברירי בין קבוצת הרוב לקבוצת המיעוט וירחיק את סיכוייו של עבאס להיות חלק ממקבלי ההחלטות ברמה הלאומית.

אימרה מפורסמת מתארת את הערבים, בעיקר הפלסטינים, כמי שאינם מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות. עכשיו זו ההזדמנות של מנסור עבאס. ויש לו כדור אחד בקנה. בבחירות חמישיות המשחק יתחיל מחדש ואין ביטחונות. עבאס יודע את זה. עכשיו הוא צריך להוכיח לעצמו ולמיעוט הערבי שהוא מנהיג מסוג אחר, שדואג לצאן מרעיתו. גיבוי של המועצה המייעצת של רע"מ לא יזיק.

הכותב מרצה במחלקה למזרח תיכון באוניברסיטת אריאל ומומחה לערביי ישראל