עושים דווקא לעידן עופר? דירקטוריון צים אינו ממליץ על הדירקטורים שמציעה בעלת המניות המרכזית קנון

חברת הספנות במסר לבעלי המניות: "ממליצים לבעלי המניות להצביע בעד 9 הדירקטורים הנוכחיים, ולא בעד השניים האחרים" • קנון הוסיפה, לאחר הזימון הראשון לאסיפה, את ליאת טננהולץ, בכירה בחברת ה-IT מטריקס ו-וויליאם (ביל) שאול, רואה חשבון ויועץ עסקי לרשימת המועמדים לדירקטוריון

עידן עופר / צילום: איל יצהר
עידן עופר / צילום: איל יצהר

לבעלי המניות בחברת הספנות צים יש סיבות מצויינות להרגיש מצויין עם השקעתם בחברה. צים הונפקה בניו יורק בינואר השנה לפי מחיר של 15 דולר למניה, ולאחר נפילה חדה ביום המסחר הראשון, נרשמה התאוששות מרשימה, בתמיכת עליית מחירי התובלה הימית שמשפיעה לטובה על תוצאותיה, הסכם חכירת אוניות גדול והחזרי חוב למחזיקי האג"ח. מחיר מניית צים  כיום עומד על 38.6 דולר - עלייה של 157% מאז ההנפקה, המשקף לחברה שווי של 4.4 מיליארד דולר.

עם זאת, באסיפת בעלי המניות השנתית הראשונה של החברה מאז שהפכה לחברה ציבורית בוול סטריט, הצפויה להתקיים ביום ד' השבוע, תעמוד בפני בעלי המניות בחירה מעניינת: 11 מתמודדים לתפקידי דירקטור בחברה, בעוד שניתן לבחור רק תשעה מהם.

למעשה, בזימון הראשון שפורסם לקראת האסיפה, בחודש שעבר, צים העלתה להצבעה את תשעת הדירקטורים המכהנים (בראשות היו"ר יאיר סרוסי, לשעבר יו"ר בנק הפועלים) לתקופת כהונה של שנה. אולם לאחר מכן קיבלה החברה מכתב מבעלת המניות הגדולה בה, קנון של עידן עופר, המחזיקה ב-27.8% מהמניות, ובו בקשה להוסיף לרשימת המועמדים לדירקטוריון שני מועמדים נוספים. מדובר בליאת טננהולץ ו-וויליאם (ביל) שאול, וזאת כפי שמאפשר לה חוק החברות הישראלי. טננהולץ היא בכירה בחברת ה-IT מטריקס ושאול הוא רואה חשבון ויועץ עסקי.

השבוע פרסמה צים דיווח ובו הבהרה לבעלי המניות שלה, ובו ציינה כי "אף שישנם 11 מועמדים לתפקידי חברי דירקטוריון, המספר המקסימלי שמותר לפי תקנון החברה הוא 9. דירקטוריון החברה ממליץ לבעלי המניות להצביע בעד 9 הדירקטורים הנוכחיים, ולא בעד השניים האחרים".

צים הייתה בעבר בבעלות החברה לישראל, חברת החזקות של עידן עופר. במסגרת הסדר חוב שביצעה לפני מספר שנים, נפרדה החברה האם ממרבית ההחזקה שלה במניות צים לטובת נושי החברה, ונותרה אז עם כ-32% מההון. מאוחר יותר, החברה לישראל פיצלה חלק מעסקיה לחברת קנון, שמניותיה חולקו כדיבידנד לבעלי המניות בחברה לישראל, ובהן ההחזקות בצים. בעבר כיהן עופר כיו"ר צים, אך כיום הוא אינו חלק מהדירקטוריון.

בראיון לגלובס לאחר הנפקת צים בבורסת ניו יורק בתחילת השנה, אמר המנכ"ל אלי גליקמן כי "לזכותו של עידן עופר, הוא היחיד שהאמין בחברה בימים הקשים שלה. הוא השקיע (באמצעות החברה לישראל) 200 מיליון דולר, וויתר על 68% ממניות החברה. מישהו אחר היה נותן לחברה במצב כזה ליפול".

נהנית מעליית מחירי ההובלה

צים עומדת לפרסם בימים הקרובים את הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון שצפויים להיות חזקים במיוחד. בדוח הכספי הראשון שלה כחברה ציבורית, לסיכום 2020, דיווחה החברה שנהנית בשנה האחרונה מעלייה חדה במחירי ההובלה הימית בתקופת הקורונה על רווח נקי שנתי של 524 מיליון דולר - המשקף שיא של כל הזמנים.

ברבעון הרביעי לבדו רשמה צים רווח נקי של 366.4 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח נקי של 1.2 מיליון דולר בלבד שנרשם ברבעון הרביעי ב-2019, והפסד של 13 מיליון דולר שנרשם ב-2019 כולה. ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מס, פחת והפחתות) המתואם זינק ברבעון הרביעי של 2020 ב-360 ל-531.3 מיליון דולר, כאשר ה-EBITDA המתואם ב-2020 כולה קפץ ב-168% ל-1.04 מיליארד דולר.

בהמשך לדוחות החזקים עדכנה צים לאחרונה על פירעון מוקדם של אג"ח החברה, שמועד הפירעון שלהן הוא שנת 2023, בסכום קרן של 349 מיליון דולר. צים עדכנה שבכוונתה לבצע פדיון כפוי מלא (100%) של האג"ח הבלתי מובטחות מסדרות 1 ו-2. מועד הפירעון נקבע ל-21 ביוני. האג"ח נסחרות ברצף מוסדיים בת"א.

נזכיר כי בשנת 2014 נאלצה צים להגיע להסדר חוב עם נושיה ובו ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב עצום של 3.4 מיליארד דולר, מתוכו 1.4 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח בתל אביב.

מנכ"ל צים אלי גליקמן אמר כי "הצלחתה של צים בהשגת אבן דרך חשובה זו, מוקדם מהצפוי ושנתיים קודם למועד הפירעון הנקוב של הסדרות, מדגישה את יתרונות אסטרטגיית ההובלה הימית הנישתית הגלובלית שלנו והמשך ייצור תזרים המזומנים החזק של החברה.