פרופ' אריה בלדגרין משקיע באחד מגיוסי הביוטק הגדולים בהיסטוריה: Ginkgo Bioworks

החברה מתמזגת ל-SPAC בעסקה המגלמת לה שווי של 15 מיליארד דולר • Ginkgo Bioworks עוסקת בתחום הביולוגיה הסינטטית ומגדירה את החזון שלה "תכנון אורגניזמים על פי דרישה" • "אנחנו חברת היוניקורן היחידה שאולי יום אחד תייצר חד קרן", אמרה בעבר מייסדת החברה

אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה
אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

חברת Ginkgo Bioworks, העוסקת בתחום הביולוגיה הסינטטית, הודיעה היום על גיוס של 2.5 מיליארד דולר לפי שווי של כ-15 מיליארד דולר לפני הכסף, במסגרת מיזוג שלה לתוך SPAC, חברת רכישה מיוחדת, בשם Soaring Eagle Acquisition Corp. הזיקה הישראלית של הסיפור היא חברת ההשקעות BellCo, בראשות הישראלי לשעבר פרופ' אריה בלדגרין, שמוכר מאקזיטי הענק שעשה בחברות קייט פארמה, קוגאר ביוטכנולוג'י ועוד. בלקו היא אחת משתי משקיעות מובילות בגיוס הפרטי המתלווה לעסקה (בהיקף של 775 מיליון דולר), ובלדגרין יצטרף לדירקטוריון.

גינקגו עוסקת בביולוגיה סינטטית, כלומר בניית רצפי DNA, ביניהם רצפים חדשים לעולם, ויצירת תאים חיים מהם. המטרה היא ליצור מוצרים מהונדסים שיש להם את התכונות של חומרים חיים מבחינת היכולת שלהם להתרבות, לצמוח בעצמם, אבל אפשר לתכנן אותם, ולא רק להשתמש במה שקיים בטבע.

החברה מצהירה כי החזון שלה הוא "לתכנן אורגניזמים על פי דרישה". או כפי שאמרה סמנכ"לית התפעול והנשיאה של החברה, רשמה שטי, בהרצאה שנשאה בשנת 2018, "אנחנו היוניקורן היחיד כרגע שיש לו סיכוי יום אחד לייצר חד קרן אמיתי".

גינקגו הוקמה ומנוהלת על ידי ג'ייסון קלי המנכ"ל ועל ידי שטי, שהוזכרה לעיל. השניים נפגשו ב-MIT והקימו את החברה ב-2008. החברה מעריכה כי ב-2021 רשמה הכנסות של 150 מיליון דולר, בערך כפול מהכנסותיה ב-2020. תחום הביולוגיה הסינטטית כולל למשל את חיסוני ה-mRNA, רקמת חי משובטת ורכיבי פלסטיק שמחדשים את עצמם. הרעיון הוא להרכיב RNA או DNA מלמטה למעלה, או לשנות DNA או RNA קיימים, כדי ליצור תא חי שלא בהכרח קיימים בעולם הנוכחי, או שהם קיימים אבל קשה להשיגם.

"אנחנו בפתחו של עידן חדש"

החברה מציעה שירותי ביולוגיה סינטטית הכוללים את רכיב התכנון ואת רכיב היצור של המוצר, ותומכת בחדשנות של חברות אחרות בתחום. מנכ"ל החברה קלי אמר היום כי "הקסם של ביולוגיה הוא שבסופו של דבר הוא פועל על קוד דיגיטלי, לא מאוד שונה מזה של מחשב, אלא שבמקום 1 ו-0, הגנים מורכבים מארבע אותיות שונות. הפלטפורמה של גינקו מנגישה עבור חברות את היכולת לתכנת את הקוד הזה, והלקוחות שלנו הן החברות שפותרות את הבעיות המובילות בעולם, מחיסונים ועד משבר האקלים. אנחנו נלהבים להיות בשותפות עם אריה (בלדגרין) ועם קבוצת המשקיעים ב-Soaring Eagle".

בלדגרין הכריז כי "אנחנו בפתחו של עידן חדש בעולם המדעי, שבו מתרחש חיבור בין תעשיות שבעבר פעלו בנפרד, לשם התמודדות עם האתגרים הגדולים ביותר של האנושות ושיפור הבריאות. בבלקו ולרוחב פורטפוליו ההשקעות שלנו בביוטכנולוגיה, אנחנו רואים איך היכולת לתכנת תאים עושה מהפיכה באופן שבו אנחנו מתייחסים למחלות, ועדים להולדתו של תחום התרפיה הגנטית והתאית. אני נלהב להצטרף למשפחת גינקגו כחבר דירקטוריון, בתקווה להרחיב את השימוש בטכנולוגיה של גינקגו לעזור לחברות להאיץ את פיתוח התרופות שלהן".