כל מה שצריך לדעת על מטבעות דיגיטליים שמונפקים מטעם ממשלות

מסין ועד איי הבהאמה, עוד ועוד מדינות בעולם בוחנות הנפקת מטבעות דיגיטליים • 1.7 מיליארד איש ברחבי העולם שאין להם גישה לבנק יושפעו ישירות מהנפקת מטבעות ע"י בנקים מרכזיים • "גלובס" עם שאלות ותשובות על CBDC

למעט כמה מדינות שבהן מתבצעים פיילוטים ואיי הבאהמה שבה הונפק מטבע, שאר מטבעות הקריפטו אינם מטעם הממשלות / צילום: Shutterstock, Phonlamai Photo
למעט כמה מדינות שבהן מתבצעים פיילוטים ואיי הבאהמה שבה הונפק מטבע, שאר מטבעות הקריפטו אינם מטעם הממשלות / צילום: Shutterstock, Phonlamai Photo

מה זה מטבע דיגיטלי שמונפק על ידי בנק מרכזי?

מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי, המכונה CBDC, הוא צורה נוספת, דיגיטלית, של אותו מטבע פיאט של המדינה. במקום להדפיס כסף פיזי, הבנק המרכזי מנפיק מטבעות אלקטרוניים או חשבונות שמגובים על ידי הממשלה.

 ● ישראל לא לבד: יותר מ-60 מדינות בעולם כבר בוחנות הנפקה 

במה הוא שונה מכרטיס האשראי?

CBDC הם תחת אחריותו של הבנק המרכזי ומהווים התחייבות לקיומו של ערך מאחורי ה"כסף", מה שאומר שבשונה מבנק פרטי, הממשלה חייבת לשמור על עתודות ופיקדונות כדי לגבות אותו.


למה צריך אותו?

סיבה אחת, היא כדי לשמור על השליטה ביצירת כסף. סיבה שנייה היא שיפור מערכות התשלומים וההכללה הפיננסית - עיקרון כלכלי שקובע מתן שירותים פיננסיים בעלות סבירה לחלקים נרחבים של האוכלוסייה, בעיקר קבוצות בעלות הכנסה נמוכה, שבדרך כלל נמנע מהן לקבל אותם.


כבר יש הרבה סוגים של מטבעות דיגיטליים. מה ההבדל?

יש כבר מאות ואולי אלפי סוגים של מטבעות וירטואליים, שמכונים מטבעות קריפטוגרפיים. הם יכולים להיות מבוזרים או אפילו ריכוזיים, אבל למעט כמה מדינות שבהן מתבצעים פיילוטים ואיי הבאהמה שבה הונפק מטבע, שאר מטבעות הקריפטו אינם מטעם הממשלות. הביטקוין ודומיו הם גרסאות מבוזרות של המטבע הדיגיטלי - כלומר הם פועלים על פי עיקרון של טכנולוגיה מבוזרת במכשירים מרובים בכל רחבי העולם, בניגוד לבנק מרכזי אחד.

מדוע שממשלה תיכנס למטבעות וירטואליים?

קרן המטבע הבינלאומית הגדירה כמה סיבות מרכזיות לפיתוח מטבעות דיגטליים: הטכנולוגיה הזו יכול להפחית את העלויות של ניהול והעברת מזומנים; אנשים ללא גישה לבנקים יוכלו לקבל גישה בטוחה וקלה יותר לכסף שלהם; חברות פרטיות שייתקלו מעתה בתחרות ייאלצו, כך נראה, לעמוד בתקני שקיפות ויצטרכו להגביל פעילויות לא-חוקית; המדיניות המוניטרית תוכל להתממש בצורה מהירה יותר.

איזה חסרונות יש בשימוש והנפקה של מטבעות דיגטליים?

אזרחים יכולים לשלוף יותר מדי כסף מהבנקים בבת אחת ולרכוש CBDC, דבר שיכול לפגוע בבנקים; ריכוז צנטרליסטי מטעם הממשלה של מערכת שתוכננה להיות פרטית עשויה לייצר תגובת-נגד חריפה בקרב המשתמשים וליצור סיכוני אבטחה ברשת; לעתים קרובות הרגולציה והפיקוח מטעם המדינה לא מתעדכנים מספיק מהר ביחס למציאות שממשיכה להתקדם כל הזמן.

מהן ההשלכות הביטחוניות של CBDC?

נכון לעכשיו ארה"ב, למשל, מסוגלת לפקח ולווסת את רוב תזרימי התשלום הדיגיטלי בדולרים בכל רחבי העולם. אך מערכות תשלומים חדשות עשויות להגביל את יכולתם של קובעי המדיניות לעקוב אחר תזרים חוצה גבולות. זה מציב אתגרים גדולים לשימוש בסנקציות ובכלי מדיניות כלכלית, למשל.