עסק ביום | פיצ'ר

"שאבתי כוח מלעזור ולתת. במקביל ניצלנו את הרשתות החברתיות כדי לפרסם את עצמנו"

מוטי חמו (48), נשוי + 2 ילדים מכפר סבא • הבעלים של סמארטיבוא ושיווק • "אי-אפשר לבכות על חלב שנשפך. אני מאמין שאם תעשה טוב, יהיה טוב" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

 

מוטי חמו / צילום: רחלי פלר
מוטי חמו / צילום: רחלי פלר

במשך 30 שנה תחזק מוטי חמו את העסק הקטן שלו. הוא משווק ציוד וחומרי יצירה למוסדות חינוך המתמחים בגיל הרך, וממוקמים בעיר כפר סבא וביישובים הסמוכים לה. חמו פירנס את משפחתו באמצעות עסק שעבד יפה לאורך השנים, ומגדיר את עצמו כמי ש"שמח בחלקו". הקורונה טרפה את הקלפים עבור העסק, אבל היא לא הייתה היחידה.

זמן קצר לפני שהפציעה לחיינו, חמו הסתכל בחשבון הבנק שלו והבין שנפל קורבן לעוקץ עסקי. "הבנתי שיש לי שתי ברירות: לסגור את מפעל חיי או להכניס בפעם הראשונה שותף עסקי למקום". חמו הצליח לדלג מעל המכשול, ואכן מצא שותף שהביע עניין בעסק שלו. יחד, הם יצאו לדרך חדשה. "היו לנו תוכניות גדולות, אבל לא ידענו, יחד עם כל העולם, שאוטוטו נופלת עלינו קטסטרופה בצורת מגפת הקורונה".

בזמן שהשניים סיימו השקעה של אלפי שקלים בשיפוץ העסק, בישראל הכריזו על סגר כללי. "זו הייתה תקופה של פאניקה וחוסר ודאות. לא הבנו איך אנחנו ממשיכים מפה. צ'קים חזרו, אנשים לא היו יכולים לעמוד בזה שאין להם תזרים. אנשים נעלמו, לא שילמו, הכול נחת עלינו יחד. אתה בונה משהו במשך 30 שנה והוא קורס לך מול העיניים. הקורונה, העוקץ שעברנו, הכול. גם חברות שאני מוכר להן ציוד - פשטו רגל בתקופה הזו".

חמו לא הרים ידיים, והעדיף להסתכל על מה שאפשר לעשות בזמן הקורונה. "אני אדם אופטימי ואומר שהכול לטובה. אי-אפשר לבכות על חלב שנשפך. אני מאמין שאם תעשה טוב, יהיה טוב. בזמן הקורונה המשכתי לשאוב כוח מלעזור ולתת - לתרום ציוד, ולעשות, ולקוות שהדברים יחזרו אלינו בחזרה. לא קפאנו על השמרים בעסק, וניצלנו את הרשתות החברתיות כדי לפרסם את עצמנו ולצוף על פני המים. כל הגנים ומוסדות החינוך היו בבית, והבנו שאנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש ולחשוב מה לעשות".

מה עשיתם בזמן הזה?
"פנינו ללקוחות פרטיים, ובזמן הקורונה עם הכסף שקיבלתי מהמדינה והכסף שהיה או לא היה לי, המצאתי את עצמי מחדש. נתנו לנו הלוואה בערבות מדינה בגובה 200 אלף שקל, וזה עזר לנו להתמודד עם השיפוץ כאן. קיבלנו גם מענקים. זה היה משמעותי, כל סכום שנכנס היה מבורך כשפתאום הכול נעצר. המענקים עזרו לי לשלם לכולם ולא ליפול, לא להגיע למצב שחוזרים צ'קים. הקמנו אתר, ונערכנו ליום שאחרי הקורונה - מוסדות חינוך יוכלו להזמין דרך האתר סחורה במקום להיות איתנו בקשר טלפוני. זה ממשק קל, והוא יאפשר לנו להתייעל. מהבחינה הזו, הקורונה עשתה טוב. לאט לאט, העסק חוזר לעצמו. אנחנו מתחילים לאסוף מחדש ולחזור למה שאנחנו יודעים לעשות. אני בונה את עצמי מההתחלה - מבחינה כלכלית ומבחינת ביטחון. אני מאמין במה שאני עושה ובטוח שדברים יסתדרו לטובה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il