דלויט תעלה את שכר המתמחים בראיית חשבון ב-20%, והיא לא לבד

בעקבות הפרסום בגלובס על מחסור בעובדים בפירמות, דלויט ישראל הודיעה על העלאת שכר של 20% למתמחים מנובמבר • גם בפירמות EY ו-BDO הודיעו על העלאות השכר והטבות נוספות • במשרדים אחרים לא ממהרים להעלות שכר, אך גם לא מתעלמים מהמצב

"סוף-סוף משרדי ראיית החשבון הגדולים מוכנים להודות בטעות הקשה שעשו בעשור האחרון" / צילום: Shutterstock, ImageFlow
"סוף-סוף משרדי ראיית החשבון הגדולים מוכנים להודות בטעות הקשה שעשו בעשור האחרון" / צילום: Shutterstock, ImageFlow

שינויים בשוק ראיית החשבון בעקבות הפרסום בגלובס על בעיית ההיצע החסר של מתמחים ושכרם הנמוך: פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט ישראל הודיעה על העלאת שכר רוחבית של 20% למתמחים שיקלטו לפירמה החל מנובמבר 2021, וכן על העלאת שכר רוחבית לכלל העובדים מעליהם בהתאם, במסגרת העלאות השכר השנתיות. גם במשרדי יעוץ וראיית חשבון מובילים אחרים מודיעים בימים האחרונים על שינויי שכר והענקת הטבות בהיקפים משמעותיים.

בראשית השבוע פרסם גלובס כתבה על ירידה במספר בוגרי לימודי החשבונאות בחמש השנים האחרונות ועל מצוקת מתמחים בשוק, שהולידה תחרות עזה בקרב המשרדים הגדולים על כל מתמחה. בעוד שבעבר הייתה תנועת מטוטלת בשוק ולעיתים היה עודף היצע של בוגרים, בשנים האחרונות נדמה כי מדובר בבעיה שורשית עמוקה שעלולה להשפיע לרעה על השוק לאורך שנים.

יום לאחר הפרסום בגלובס הרימה אחת מפירמות הביג5 (פירמות הייעוץ וראיית החשבון המובילות והגדולות בארץ) את הכפפה והודיעה על הובלת שינוי בשוק ראיית החשבון.

מהלך שנועד להוביל את כלל השוק

במייל ששיגרה רו"ח שרון שתוי-כהן, שותפה וראש חטיבת הביקורת בדלויט ישראל, לכלל עובדי הפירמה, נכתב כי "בימים האחרונים כולנו עדים לשיח ציבורי מבורך המתפתח בנושא שכר עבודה של מתמחים ורואי חשבון בצעדיהם הראשונים כמו גם שכר הטרחה המשולם על ידי הלקוחות. הטריגר שהניע את השיח הוא הירידה המשמעותית במספר הבוגרים של לימודי החשבונאות, כמות הפוחתת מדי שנה בשנים האחרונות.

"למיטב ידיעתנו, ועל בסיס שיחות שאנו מקיימים, ירידה זו נובעת ככל הנראה מתפיסת הסטודנטים כי קיים חוסר מתאם בין ההשקעה הדרושה במהלך התואר לבין התגמול בשנים הראשונות שלו הנובע בין היתר משחיקה מתמדת בשכר הטרחה המשולם בגין ביקורת דוחות כספיים שלגביה הדרישות המקצועיות רק הולכות וגוברות".

שתוי-כהן ממשיכה ומציינת, כי "על הרקע הזה נעדכן משמעותית את שכרם של המתמחים המתחילים את ההתמחות בחודש נובמבר 2021 וכמובן גם לא נפסח על הדרגות שמעל ששכרם יעודכן בחודש זה במסגרת עדכוני השכר השנתיים".

לדברי רו"ח יגאל דור, שותף מנהל דלויט ישראל, מדובר במהלך עליו חשבו בפירמה בשנים האחרונות, וכעת, על רקע העלאת הנושא לשיח הציבורי, הגיעה העת לעשות מעשה. "אנחנו חושבים על זה בפירמה כבר הרבה מאוד זמן והגענו לנקודה שצריך לפעול בנושא שכר המתמחים. כפירמה שמובילה את השוק בלא מעט תחומים ושינויי מגמות בשנים האחרונות, אנו נוביל גם הפעם את השינוי במקצוע".

רו"ח יגאל דור, שותף מנהל Deloitte ישראל / צילום: Cashman Photo Enterprises
 רו"ח יגאל דור, שותף מנהל Deloitte ישראל / צילום: Cashman Photo Enterprises

במקביל למהלכים הפנימיים והעלאות השכר מתכוון רו"ח דור להניע מהלך משותף יחד עם לקוחות הפירמה לטובת העלאת שכר הטרחה של משרדי רואי החשבון המבקרים, אשר הלך ונשחק לאורך השנים האחרונות בשל התחרות בין המשרדים והורדת השכר על ידי חברות רבות. מהלך זה נועד להוביל את כלל השוק לשפר את שכר המתמחים ורואי חשבון.

"למהלכים אלו יש חשיבות מכרעת לצורך ההמשכיות של המקצוע", מסביר דור, "כל העוסקים במקצוע מכירים בחשיבות המקצוע למשק, הוא בליבת העסקים של המדינה והכלכלה, ואי אפשר לא לטפל בבעיות שנוצרו בשנים האחרונות. אנחנו מצפים שזה יבוא לידי ביטוי בשכר הטרחה. אנחנו מתכוונים לדבר על כך עם הלקוחות שלנו על זה ואני בטוח שהם יקבלו את זה בהבנה".

שכרם ההתחלתי של המתמחים בפירמות המובילות בארץ עומד על 6,000-6,500 שקל בלבד ולכן העלאת שכר של 20%, שמשקפת עוד 1,200-1,500 שקל לשכר, היא משמעותית. במשרדים הגדולים נקלטים מדי שנה מאות בוגרי חשבונאות ועבורם מדובר בשינוי דרמטי, אך גם עבור השוק כולו, כיוון שהעלאת השכר הזו אמורה להוביל גם העלאות שכר של רואי חשבון במעלה הפירמידה.

"לא פחות מרעידת אדמה בתחום"

לדברי שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות Accountech וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה, המהלך של דלויט עשוי להוביל לשינוי אמיתי בשוק. "זה מגיע אמנם באיחור רב אבל המשמעות היא שסוף-סוף משרדי ראיית החשבון הגדולים מוכנים להודות בטעות הקשה שעשו בעשור האחרון. בשבועות האחרונים העלאות השכר למתמחים היו יותר נקודתיות אבל עכשיו זה הופך להיות יותר רשמי, ויש לכך משמעות רבה. עם שעות נוספות מתמחה מתחיל בלי ניסיון יחצה את ה-9,000 שקל בחודש, וזאת כבר התחלה יותר טובה. אני עדיין חושב שיצטרכו להעלות עוד באופן הדרגתי את השכר על פני השנים הבאות כדי שהתחום יהיה אטרקטיבי לצעירים הטובים ביותר".

שלומי שוב / צילום: יח"צ בינתחומי
 שלומי שוב / צילום: יח"צ בינתחומי

לדברי שוב, "צריך להבין עבור משרדי ראיית החשבון שבנויים באופן היררכי להעלות משמעותית שכר של מתמחים זה גוזר מיד עלייה אוטומטית של כל הדרגות שמעל המתמחים, וזה שינוי קונספטואלי בעל עלות משמעותית שאין לי ספק שיבוא לידי ביטוי גם באסטרטגיית התחרות בין המשרדים על לקוחות ויוביל להעלאת שכר הטרחה. ברגע שמשרד אחד מעלה באופן גורף שכר למתמחים אני לא רואה ברירה גם למשרדים האחרים לעשות כן. לאור המחסור בכוח-אדם איכותי אני מאד חושש לאיכות הביקורת בימים אלה שאחראית לאיכות המידע למשקיעים בשוק ההון, במיוחד על רקע מבול ההנפקות והאתגרים. אם זה לא הגיע מהרגולטור אז לפחות זה מגיע מהדור הצעיר שלנו".

מלחמה עיקשת על גיוס המתמחים

במשרדים אחרים לא ממהרים להודיע על העלאות שכר, אך ברור כי לא מתעלמים מהמצב והתחרות על כל מתמחה בעיצומה.

לגלובס נודע, כי מתמחים שגויסו ל-EY ישראל קיבלו הודעה על כך ששכרם ההתחלתי יעמוד על סך של 7,350-8,350 שקל, והמצטיינים ביניהם יקבלו גם 10,000 שקל כמענק חד פעמי "בשל הישגיך בלימודים והצטיינותך", שישולם להם במשכורת הראשונה. וזאת, בנוסף לדמי הבראה בסך 280 שקל לחודש והחזר נסיעות. גורמים בפירמה מציינים כי מדובר בשכר התחלתי הגבוה בכ-1,500 שקל משכר המתמחים בעבר. בפירמת EY סירבו להתייחס לדברים.

במקביל, ב-BDO ישראל הודיעו, כי השכר ההתחלתי של מתמחים ללא ניסיון הועלה ב-10%, בנוסף הוכפלו הבונוסים לעובדים הקיימים שמגייסים עובדים לפירמה ונעים בין 2,000-5,000 שקל. זאת, לצד הגדלה של התקציבים לתגמול בגין מאמץ מיוחד (שלא במסגרת התגמול השנתי) ותקציבים ייחודיים לגיבושים.

"הטבה נוספת לקידום פני המתמחים החדשים הינה בתחום ההגעה למשרדים", אומר רו"ח ארז סופר, השותף המנהל ב-BDO ישראל. "בימים הקרובים תחל BDO בהפעלת מערך שאטלים בהזמנה אישית ובנוסף, שותפי המשרד ויתרו על החניות השמורות להם לטובת הגדלת הקצאת החניות בפירמה לטובת כלל העובדים. כמו כן, מאפשרת הפירמה לעובדים לעבוד עד יומיים בשבוע מהבית".

לשאלת גלובס מה מתכוונים לעשות בפירמת PwC נמסר, כי העלאות שכר יתבצעו במסגרת שיחות השכר השנתיות. "שיחות השכר יערכו בחודש יוני והעלאות השכר לכלל העובדים לרבות מתמחים בתוקף מ-1 ביולי. בנוסף, אנו ממשיכים להשקיע בהון האנושי לרבות מעבר למשרדים חדשים ולאירוע לכלל עובדי החברה שאמור להתקיים בסוף חודש זה".