העימות גולש: בתי כנסת הותקפו בגרמניה; חשש בקהילות היהודיות באירופה

כל בתי הכנסת בטורקיה נסגרו בהוראת השלטונות בעקבות הפגנות אנטי-ישראליות, וארגוני הביטחון הדואגים לקהילות היהודיות בבריטניה וצרפת נמצאים בכוננות מוגברת להתקפות ולעימותים אפשריים

הפגנה פרו-פלסטינית בטורקיה / צילום: Reuters, דילרה סנקאיה
הפגנה פרו-פלסטינית בטורקיה / צילום: Reuters, דילרה סנקאיה

העימות בין חמאס וג'יהאד איסלאמי לבין ישראל והמהומות סביב ירושלים והר הבית גלש גם לאירופה, ומביא לחשש-שיא בקהילות היהודיות ביבשת. בגרמניה כבר הותקפו אתמול שני בתי כנסת במערב המדינה, בעוד בברלין התקיימו הפגנות תמיכה בפלשתינים שהפכו לאלימות. 

לפי דיווחי התקשורת הגרמנית, בית הכנסת ברחוב טמפל בעיר בון הותקף באבנים שנזרקו על ידי קומץ מתפרעים אתמול (ג') בערב. תושב מקומי דיווח למשטרה על חבורת צעירים המתפרעים מול הכניסה לבית הכנסת, שהיה סגור, ומנסים להצית אש במקום. המשטרה הגיעה למקום ומצאה כרוזים בערבית ודגל ישראל שנשרף. היא עצרה שלושה חשודים. בעיר מינסטר, לפי הדיווחים, הפגינו כ-15 בני אדם מול בית הכנסת ברחוב קלוסטר ושרפו את דגלי ישראל. המשטרה עצרה 13 מהם.

לתקריות אלה קדמו הפגנות סוערות שהתקיימו בברלין בנויקלן, רובע שבו אוכלוסייה רבה שהיגרה לעיר מהמזרח התיכון, מטורקיה ומצפון אפריקה. תמונות מההפגנה מראות צעירים רבים הנושאים דגלי פלשתין. ההפגנה התקיימה ביום ראשון, עוד לפני ההסלמה החריפה במצב, תחת הכותרת "סולידריות עם ירושלים ושhיח ג'ראח". קרוב לאלף בני אדם השתתפו בהפגנה, וחלק מהצעירים בקהל התעמתו עם השוטרים וזרקו עליהם אבנים. 16 שוטרים נפצעו ועשרה מפגינים נעצרו.

פוליטיקאית גרמנית ממוצא טורקי החברה במפלגת ה-CDU השמרנית בברלין מתחה ביקורת חריפה על פעולות ישראל וקראה להן "שימוש בנשק להשמדה המונית" בפוסט בפייסבוק. המפלגה, הנחשבת לתומכת בישראל, הודיעה כי היא מתנערת מהפוליטיקאית וכי תסולק משורותיה. ראש ה-CDU בגרמני ארמין לאשט, מחליפה של הקאנצלרית אנגלה מרקל בתפקיד, שיתמודד בבחירות שיתקיימו בספטמבר, פירסם הודעה בטוויטר בה הוא תומך באופן מלא בזכות ישראל להגיב ומביע "סולידריות עמוקה עם ישראל".

הקהילות היהודיות באירופה מורגלות בכך שעימות בישראל משליך באופן מיידי על המצב הביטחוני שלהן. ברחבי אירופה, יהודים מונחים שלא ללכת עם כיפה בזמני מתיחות בתחבורה הציבורית או אפילו ברחוב, ולעתים האבטחה על המוסדות מוגברת, במיוחד כשמדובר בכוחות ביטחון הממומנים על ידי הקהילה עצמה.

בבריטניה, ארגון ה-Community Security Trust האחראי לשמירה על הקהילה היהודית העלה כוננות ביממה האחרונה. הארגון דיווח עוד אתמול על "מספר קטן של תקריות אנטישמיות שנראה כי הן קשורות לעימות הנוכחי" והפציר בחברי הקהילה לשים לב ולהיזהר בימים הקרובים. גם בממלכה המאוחדת התקיימו בסוף השבוע מספר הפגנות תמיכה בפלשתינאים. "זעם מוגבר ומתח גובר בקרב קבוצות אנטי-ישראליות בבריטניה מגבירים את הסיכון לפעילות אנטישמית שתכוון נגד הקהילה היהודית בבריטניה", כתב הארגון.

מנהיג הלייבור החדש קיר סטארמר, זכה לביקורת חריפה מצד ארגונים פרו-ישראלים משום שבהודעה שפירסם שלשום (יום ב') ב"טוויטר" התייחס אך ורק למהומות בהר הבית, ונמנע מלהזכיר את הרקטות ששוגרו לעבר ישראל, עוד לפני הלילה האחרון. סטארמר נבחר לתפקיד בין השאר על רקע שערוריות אנטישמיות ואנטי-ישראליות שפשו במפלגה במהלך כהונתו של ג'רמי קורביין, והוא הודיע באופן ברור כי יילחם באנטישמיות בשורות המפלגה. בציוץ שפורסם ביום ב' בלילה, כתב סטארמר: "האלימות נגד מתפללים במהלך הרמדאן במסגד אל אקצה מעוררת הלם. על ישראל לכבד את החוק הבינלאומי ולנקוט צעדים מיידים להרגעת המצב, יחד עם המנהיגים הפלשתינאים". באותו הערב כבר שוגרו רקטות לכיוון מספר יישובים ישראלים, כולל ירושלים.

הפגנות נגד ישראל ובעד הפלשתינאים התקיימו גם בדרום אפריקה. בטורקיה הודיעו הרשויות על סגירה זמנית של כל בתי הכנסת, בין השאר על רקע הפגנות המוניות נגד ישראל. גם בשבדיה התקיימו הפגנות המוניות נגד ישראל בגוטנברג ובשטוקהולם. הקהילה היהודית במדינה, ובמיוחד בית הכנסת במלמו, היו תחת מתקפה בשנים האחרונות, מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014. המשטרה השבדית ביצעה כמה מעצרים במהלך ההפגנות.