יותר צעירים יהודים בארה"ב מזדהים כאורתודוקסים

יהודים בגילאים 18 עד 29 מתפלגים בין המסורות המחמירות ביותר לחוסר עניין מוחלט בדת, כך מראה מחקר חדש

יהודים אורתודוקסיים בברוקלין בניו יורק / צילום: Associated Press, Wong Maye-E
יהודים אורתודוקסיים בברוקלין בניו יורק / צילום: Associated Press, Wong Maye-E

צעירים אמריקאים יהודים הופכים ליותר ויותר מקוטבים בגישתם לדת, ולעומת הדור הקודם, צפויים יותר להזדהות כאורתודוקסיים או כלא־דתיים כלל, על פי נתונים שפורסמו לאחרונה.

המחקר, שנערך על ידי מכון פיו (Pew), גילה שהאוכלוסייה היהודית בארה"ב גדלה ל־7.5 מיליון נפש, לעומת אוכלוסייה של 6.4 מיליון איש ב־2013, כשהמכון ערך סקר דומה. אבל הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי ביהדות, שבמשך זמן רב היו התנועות היהודיות הבולטות בארה"ב, מראים סימנים של הידלדלות מספרית.

בסך הכל, היהדות הרפורמית, שיותר ליברלית מבחינה תיאולוגית, נותרת הקבוצה היהודית הגדולה ביותר. 37% מיהודי ארה"ב מזדהים כרפורמים, 17% מזדהים כקונסרבטיבים ו־9% כאורתודוקסים. כ־32% מהיהודים לא מזדהים עם אף אחד מהזרמים האלה.

הפרופורציות האלה פחות או יותר מתאימות לממצאים במחקר של מכון פיו מ־2013. בקרב יהודים בגילאים 18 עד 29, עם זאת, 17% מזדהים כאורתודוקסים, לעומת 11% בשנת 2013. יהודים שלא שייכים לאף אחד מהזרמים מהווים 41% מקבוצת הגיל הצעירה הזו, בערך אותו שיעור כמו ב־2013. כ־8% הם קונסרבטיבים ו־29% רפורמים.

אלן קופרמן, מנהל מחקר דתות במכון פיו ואחד ממחברי המחקר, אמר שאותה מגמה של "היפרדות דתית" מתרחשת בישראל. "בקרב היהודים הצעירים יש גם שיעור גבוה יותר של אורתודוקסים וגם שיעור גבוה יותר של אנשים שהם בקצה החילוני של הספקטרום הדתי", אמר.

רוב האורתודוקסים מצביעים לרפובליקאים

לקהילה האורתודוקסית הגדלה השלכות פוליטיות. במשך עשורים, היהודים היו גוש ליברלי אמין, והמחקר מצא ש־71% מכל היהודים בארה"ב נוטים לכיוון המפלגה הדמוקרטית. בקרב האורתודוקסים, לעומת זאת, 75% מצביעים לרפובליקאים.

"יהודי ארה"ב משולבים היטב באמריקה, וחלק מההשתלבות הזו היא שאנו משקפים את הקיטוב של אמריקה", אמר לאונרד סאקס, פרופסור ללימודים יהודיים מודרניים ומדיניות חברתית באוניברסיטת ברנדייס.

עם זאת, סאקס אמר שהמחקר בעצם תומך במחקר קודם שהראה שהאוכלוסייה היהודית הלא־אורתודוקסית הייתה יותר יציבה ממה שאנשים מסוימים חזו בעשורים קודמים. "החל מלפני 50 שנה, הנרטיב היה על היעלמות היהודי האמריקאי, כי היהודים האמריקאים נטמעים", אמר סאקס. "אבל הקהילה היהודית האמריקאית גדלה".

יהודים קונסרבטיבים נוטים להיות יותר מבוגרים מכל הקבוצות האחרות, עם גיל ממוצע של 62. אורתודוקסים, שיש להם שיעור פריון גבוה, הם הצעירים ביותר, בגיל 35 בממוצע.

למרות ששיעור הנישואים בין יהודים ללא יהודים עלה לאורך השנים, משפחות מעורבות נטו יותר בעשורים האחרונים לגדל את ילדיהם כיהודים, אמר סאקס. המחקר של מכון פיו גילה שבערך 70% מהמשפחות המעורבות מגדלות את ילדיהן עם מידה כלשהי של זהות יהודית, אפילו אם זה לא כולל השתתפות בטקסים דתיים. לעומת זאת, 93% מהזוגות היהודים מגדלים את ילדיהם על פי המסורת היהודית.

אריאל לוויטאס, מנהלת המרכז ללימודים מיושמים בחינוך יהודי באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמרה שבשונה ממסורות דתיות אחרות, ליהדות בארה"ב תמיד היו זרמים שלא עסקו באופן מרכזי בטקסים. "לצורות תרבותיות וחילוניות של להיות יהודי יש מסורת נרחבת, עשירה ואולי ניתן לומר עמידה בארה"ב", אמרה.