האינפלציה בארה"ב קופצת מדרגה: מדד המחירים זינק ב-0.8% באפריל

מדובר בקצב האינפלציה הגבוה ביותר בארה"ב מאז 2008 והוא נרשם, בין היתר, על רקע פגיעה בשרשראות אספקה גלובליות בשנה האחרונה

ראש הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס
ראש הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

האינפלציה בארה"ב עולה מדרגה. מדד המחירים לצרכן בארה"ב רשם עלייה של 4.2% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 3.6%.

בחודש שעבר רשם ה-CPI עלייה של 0.8% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.2%. מדד הליבה עלה ב-0.9% לעומת צפי לעלייה של 0.3%. 

מדובר בקצב האינפלציה הגבוה ביותר בארה"ב מאז 2008 והוא נרשם, בין היתר, על רקע פגיעה בשרשראות אספקה גלובליות בשנה האחרונה שהביאה לעלייה חדה בשורה של חומרי גלם, סחורות בסיס (כמו נפט, נחושת וסחורות חקלאיות) ומוצרים מוגמרים. 

בעקבות הנתונים שפורסמו לפני זמן קצר נרשמת עלייה של 2 נקודות בסיס בתשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים לרמה של כ-1.65%.

בכירי הפד ציינו לא מעט פעמים בחודשים האחרונים כי הם לא ימהרו להעלות את גובה הריבית בארה"ב למרות שצפויה עלייה בקצב האינפלציה. להערכתם העלייה לא תהיה קבועה ולזמן ארוך אלא זמנית.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, מציין בתגובה לנתונים כי "כמעט כל העלייה באה מסעיפים בהם הביקוש עולה עם הקלת המגבלות. מחירי התעופה עלו ב -10.2% בחודש אפריל, מחירי המלונות עלו ב-7.6% ומחירי השכרת הרכב זינקו ב -16.2%. היו גם סימנים ברורים לכך שמחסור בהיצע מפעיל לחץ כלפי מעלה דרך מחירי הסחורות, כאשר מחירי כלי הרכב המשומשים עולים ב-10% בחודש אפריל והמכוניות החדשות עולות ב- 0.5%. מחירי האנרגיה היו יציבים יחסית ומחירי המזון עלו ב-0.4%, המשקפים מחירי מכולת ומסעדות גבוהים יותר".

"ההפתעה כלפי מעלה במדד צפויה להמשיך ולתרום לעליית האינפלציה הצפויה לטווחים השונים ובכך לבוא לידי ביטוי גם בעליית תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב. הממצאים האמפיריים שלנו מצביעים על כך שעליית האינפלציה הצפויה בארה"ב נוטה לתרום גם לעליית האינפלציה הצפוי בישראל".