מדינות בארה"ב דוחות את דמי הסיוע הנוספים למובטלים בגובה 300 דולר לשבוע

מושלים רפובליקאים אומרים שהתשלומים מעודדים אנשים לא לעבוד; הנשיא ביידן טוען שמסגרות לטיפול בילדים והפחד מקורונה הם הגורמים המעכבים את השיקום הכלכלי

המושלת הרפובליקאית של אייווה, קים רינולדס / צילום: Associated Press, Charlie Neibergall
המושלת הרפובליקאית של אייווה, קים רינולדס / צילום: Associated Press, Charlie Neibergall

מספר גדל והולך של מדינות המונהגות בידי רפובליקאים דוחות תשלומי אבטלה פדרליים מוגדלים לתקופת הקורונה, ואומרות ש-300 הדולר הנוספים בשבוע מספקים לאנשים מסוימים תמריץ להימנע מעבודה בתקופה בה מעסיקים נאבקים למצוא עובדים.

ביום שלישי, אייווה וטנסי הצטרפו לרשימה של לפחות תשע מדינות שנעות לכיוון חיסול ההטבות הנוספות עוד לפני פקיעת תוקפן בספטמבר. גם במשרד המסחר של ארה"ב קראו להפסיק לחלק אותן.

"תוכניות תשלומים פדרליות של דמי אבטלה הקשורים למגפה תחילה נתנו לתושבי אייווה שלא מצאו עצמם סיוע חיוני כשהחלה המגפה", אמרה המושלת הרפובליקאית של אייווה, קים רינולדס, בהצהרה בה ביקשה להפסיק לחלק את דמי האבטלה הקשורים למגפה עד ה-12 ביוני. "אבל עתה, לאחר שהעסקים ובתי הספר שלנו נפתחו, התשלומים האלה גורמים לאנשים לא לחזור לעבודה". 

 נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגן ביום שני על ההטבות המוגדלות ואמר שהממשל שלו יבהיר לאנשים שלא יוכלו לדחות הצעות עבודה מתאימות ולהמשיך לקבל דמי אבטלה, חוץ מאשר בנסיבות מסוימות. הממשל הדמוקרטי של ביידן אמר שישנם גורמים נוספים בגללם עובדים נותרים בשוליים, כמו הפחד להידבק והיעדר מסגרות לטיפול בילדים.

"אנחנו לא רואים את זה כסיבת השורש, הדבר המניע אנשים שלא מחפשים עבודה", אמר דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי לעיתונאים ביום שלישי. "כמובן שנשמע סיפורים כאלה פה ושם - אנו מבינים את זה".

הכלכלה האמריקאית, באופן חלקי בעקבות העידוד מהסיוע הפדרלי הקשור למגפה, עומדת לפני צמיחה מהירה בזמן שקצב ההתחסנות עולה וקצב הפעילות העסקית עולה גם הוא. אבל דו"ח תעסוקה חלש בהרבה מהצפוי שפורסם ביום שישי עורר בקרב חלק מהכלכלנים וקובעי המדיניות חששות שמחסור בעובדים מאט את קצב השיקום הכלכלי.

באייווה נרשמו 3.7% אבטלה במרץ, החודש האחרון לגביו יש נתונים. מדובר בשיעור נמוך משמעותית מהממוצע של כלל ארה"ב של 6% לגבי אותו חודש. וזה גם לא הרבה יותר גבוה מ-2.9% אבטלה שדווחו באייווה בתחילת שנה שעברה לפני שהחלה המגפה.

אייווה, מיסיסיפי, מיזורי, מונטנה, צפון דקוטה ודרום קרוליינה כולן שלחו מכתבים למשרד התעסוקה וביקשו לסיים את השתתפותן בתוכניות פדרליות, כולל התוספת בגובה 300 דולר והארכה של תשלומים והטבות לעובדים קצרי-טווח ועובדים אחרים שבאופן טיפוסי אינם זכאים לדמי אבטלה.

אלבמה, ארקנסו וטנסי הכריזו באופן פומבי שהן מתכננות לצאת מהתוכנית מוקדם, אבל המדינות האלה לא שלחו מכתבים למשרד התעסוקה, נכון ליום שלישי.

מושל מונטנה הרפובליקאי גרג ג'יאנפורטה אמר שהתושבים יקבלו במקום זה "בונוס חזרה לעבודה" בגובה 1,200 דולר אם קיבלו דמי אבטלה נכון ל-4 במאי ואחר כך התחילו לעבוד והשלימו לפחות ארבעה שבועות עבודה בתשלום. באיידהו אימצו בונוס דומה שהגיע לגובה של 1,500 דולר בשנה שעברה.

רפובליקאים בגבעת הקפיטול אומרים שדמי אבטלה מוגדלים לעובדים מובטלים מעכבים את השיקום בכך שהם מקשים על עסקים למלא משרות, בייחוד בתחומי השכר הנמוך שם ההטבות המוגדלות עשויות להגיע לסכום גבוה מהשכר על עבודה.

עובדים מובטלים זכאים לקבל עוד 300 דולר בשבוע בנוסף לדמי אבטלה רגילים של המדינה, שמגיעים ל-318 דולר בשבוע בממוצע, על פי נתוני משרד התעסוקה. המשמעית היא שמקבל דמי האבטלה הממוצע מרוויח מעט יותר מעובד במשרה מקבילה בשכר של 15 דולר לשעה.


- טריני פרטי השתתפה בהכנת הכתבה.