התעשייה האווירית מסכמת רבעון עם עלייה של 23% ברווח

הרווח הנקי של החטיבות הצבאיות ברבעון גדל בכ-39% לכ-68 מיליון דולר, ומנגד ההפסד הנקי של חטיבת תעופה ברבעון הסתכם בכ-8 מיליון דולר

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

נמשכת המגמה החיובית מאוד בדוחות הרבעוניים של התעשייה האווירית. הרווח הנקי של החברה ברבעון הראשון עלה בכ-23% לכ-42 מיליון דולר, בהשוואה ל-34 מיליון ברבעון הראשון של 2020. הרווח התפעולי גדל ב-10% לכ-67 מיליון דולר המהווים 6.6% מהמכירות.

ה-EBITDA ברבעון הראשון של שנת 2021 צמח בכ-17.6% לכ-120 מיליון דולר (כ-11.8% מהמכירות) בהשוואה לכ-102 מיליון דולר (כ-10% מהמכירות), ברבעון המקביל אשתקד.

מכירות החברה ברבעון הראשון של שנת 2021 הסתכמו בכ-1.015 מיליארד דולר בהשוואה לכ-1.018 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 3 מיליון דולר הנובע בעיקרו מגידול במכירות חטיבת מערכות טילים וחלל וחטיבת אלתא שקוזז על-ידי קיטון במכירות חטיבת תעופה וחטיבת כלי טיס צבאיים.

נתח המכירות של החטיבות הצבאיות ברבעון הראשון של שנת 2021 עלה בכ-12% לכ-914 מיליון דולר בהשוואה לכ-816 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 98 מיליון דולר. נתח המכירות של חטיבת תעופה ברבעון ירד מנגד בכ-27% לסך של כ-237 מיליון דולר בהשוואה לכ-323 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 86 מיליון דולר לאור המשבר העולמי בשוק התעופה.

נתח המכירות לייצוא ברבעון עמד על 71% והסתכם בכ-722 מיליון דולר (כ-293 מיליון דולר המהווים 29% נמכרו בישראל), בהשוואה ל-71% ברבעון המקביל אשתקד, כ-724 מיליון דולר (כ-294 מיליון דולר המהווים 29% נמכרו בישראל).

בדוחות בולט ההבדל בין החטיבה הצבאית לחטיבת התעופה הממשיכה להפסיד. הרווח הנקי של החטיבות הצבאיות ברבעון הראשון של שנת 2021 עלה בכ-39% לכ-68 מיליון דולר בהשוואה לכ-49 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 19 מיליון דולר. ההפסד הנקי של חטיבת תעופה ברבעון הסתכם בכ-8 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות מימון, נטו ברבעון הסתכמו בכ-16 מיליון דולר בהשוואה לכ-14 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המחקר והפיתוח העצמיות ברבעון הסתכמו בכ-36 מיליון דולר לעומת כ-39 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (המהווים כ-3.5% וכ-3.8% מהמכירות, בהתאמה).

ברבעון הראשון של שנת 2021 רשמה החברה הוצאות מיסים נטו של כ-10 מיליון דולר בהשוואה להוצאות מיסים נטו של כ-11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתעשייה האווירית מדגישים כי החברה ממוסה במס חברות רגיל בשיעור 23% ואינה זוכה להטבות החוק לעידוד השקעות הון בשל היותה חברה בבעלות ממשלתית מלאה. מכירת חלק, אפילו מזערי, בבעלות על החברה לגורם שאינו ממשלתי, תקנה לחברה תשלום מס מופחת של בין 6% ל-15% לפי החוק לעידוד השקעות הון. משמע זו ההטבה הצפויה מהנפקת מניות המיעוט הצפויה להתרחש ברבע האחרון השנה.

צבר ההזמנות ברבעון הראשון של שנת 2021 הסתכם בכ-12.2 מיליארד דולר, בהשוואה לצבר של כ-12.6 מיליארד דולר בסוף שנת 2020. 79% מהצבר מיועד למכירה ללקוחות חו"ל בפיזור גיאוגרפי רחב. הצבר מורכב ממגוון רחב של פרויקטים ומבטיח כשלוש שנות פעילות בהיקף המכירות הנוכחי.

תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב-167 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

"מעריך שההנפקה תתקיים ברבעון הרביעי"

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי אומר לגלובס כי הרבעון החזק ממשיך רצץ תשיעי של המשך צמיחה, ועוד צעד חשוב להנפקה הצפויה ברבעון האחרון. הסיבות לדבריו הן ביכולת של התעשייה האווירית להתאים את הפיתוח לשדה הקרב העתידי, ולהוביל בנושאים הללו בעולם. הוא מציין כי במבצע שומר החומות - המערכה הנוכחית מול חמאס ברצועת עזה - משתתפות הרבה מאוד מערכות של התעשיה האווירית גם בצד ההגנתי וגם ההתקפי ונותנו למקבלי ההחלטות במדינה כלים להתמודד בחזית מול רצועת עזה.

בין השאר מדובר במכ"ם והמוח של מערכת כיפת ברזל העומדת במבחן קשה, ולפי נתוני צה"ל שפרסמנו אתמול, יירטה 90% מהרקטות שנורו אל ריכוזי אוכלוסיה בישראל. אנחנו נציין כי גזרת עזה אינה היחידה, מוצרי התעשיה האווירית ובהם המל"טים בלטו במלחמת אזרביג'אן-ארמניה בקיץ שעבר, ושימשו גם מבחן ליעילותם ולשיפורם. כך גם כעת בתעשיה האווירית ממתינים להפקת הלקחים מהמערכה הנוכחית ברצועה. לוי צופה כי יהיה חיזוק בקשר עם צה"ל בעקבות הלחימה הזו וגידול במכירות.

לגבי ההנפקה אמר, "אנחנו רצים לקראתה ופועלים מול כל משרדי הממשלה הרלוונטים, הביטחון המשפטים האוצר ורשות החברות. אני מעריך שהיא תתקיים ברבעון הרביעי. אנחנו עושים את הפעילות הנדרשת להיות חברה ציבורית המדווחת לבורסה, אף שכבר כעת אנחנו עושים זאת במסגרת האג"חים שלנו". 

בגלובס חשפנו השבוע האשמות קשות של השר דודי אמסלם כלפי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט המעכב לפי אמסלם כבר שנתיים וחצי את האישור הנדרש לחיסיון חלקי על פעילות התעשיה האווירית. מנדלבליט הטיל את האשם בחזרה על הממשלה.

בתעשיה האווירית מקווים כי גם תהליך בחירת היו"ר יואץ. נזכיר היו"ר הנוכחי, הראל לוקר הודיע כי בסתיו יסיים את תפקידו וישלים את המעבר לחברת פז, אך עד כה מהלכי מציאת המחליף במשרדי הממשלה הרלוונטים לא ממש התקדמו בשל המשבר הפוליטי.

לגבי חטיבת התעופה שממשיכה להפסיד אומרים בתעשייה האווירית כי זהו הענף המושפע ביותר מקורונה, ובאופן יחסי הפגיעה בה קטנה יותר מחברות אחרות העוסקות בתחום בעניין, בין השאר בזכות איחוד עמה מחטיבות התעשייה תחת הגג של חטיבה אחת. עם זה יש אופטימיות בשל הגידול הרב בענף הסבת המטוסים והשבחתם שתקופת הקורונה הביאה. התעשייה האווירית חתמה לאחרונה על הסכם להקמת מפעל הסבה תעופתי בקוריאה הדרומית, לא מעט בשל הקירבה לשווקים אזוריים המתפתחים באיזור הזה של העולם, אבל בעיקר בשל היתרונות העסקיים שמביאים הקוריאנים.

לוי מעריך עוד כי מוקדם מדי להעריך את האפקט הבריאותי על פעילות החברה בהודו בשל צרכיה של המדינה הענקית והקשר המיוחד שנוצר בין המדינות ובין התעשיה האווירית לצבא ההודי על זרועותיו.

הנהלת התעשיה האווירית סיימה השבוע את סכסוך העבודה בהסכמות עם ועד העובדים ההסתדרות והאוצר ולפיהן יחולקו דרגות חדשות לשנת 2021 ויואץ המו"מ בעניין ההנפקה.

לפי לוי, כוח האדם האיכותי והשימור שלו מצדיק את התיגמול הראוי לעובדים המעולים, והצעד מסייע גם לקידום ההנפקה. הוא ציין "בימים אלו דורגה החברה במקום השלישי בין החברות שהכי טוב לעבוד בהן במשק, ובימים אלו, היא נמצאת בתנופת גיוסי מהנדסות ומהנדסים מוכשרים עם מאות משרות פתוחות- עדות נוספת לצמיחה בחברה ולהתרחבות הפעילות העסקית. רק לאחרונה, חוזקה שדרת ההנהלה בחברה בשני בעלי תפקידים הממוקדים בחיזוק האסטרטגיה, הקשר עם מערכת הביטחון בישראל וחיזוק הפעילות בצפון אמריקה".