הקנאביס הופך לתאגידי: לוביסטים ואיגודים מבקשים לעצב את תעשיית המריחואנה

השדלנות על מדיניות המריחואנה הפדרלית עלתה ברבעון הראשון של 2021, כשבנקים וחברות טבק ואלכוהול התחילו לומר את דברם

תומכי לגליזציה של קנאביס בקונטיקט
תומכי לגליזציה של קנאביס בקונטיקט

ב-20 באפריל, החג הלא רשמי של חובבי הגראס, יצאו לרחובות בהארטפורד בירת קונטיקט חובבים של הצמח, חבושים בפאות ירוקות ואפופי עשן. בימים אלה, הם רחוקים מלהיות האנשים היחידים התומכים בלגליזציה של קנאביס.

פעילים של Black Lives Matter, המחפשים הזדמנויות עסקיות לקהילות מיעוטים ואומרים כי נפגעו קשות מחוקי הסמים, הצטרפו לעצרת בהארטפורד וכך עשו גם פעילי איגודי עובדים שרוצים לראות את התעשייה מאוגדת.

באופן נרחב יותר, חברות קנאביס, בנקים וארגונים חדשים למסחר במריחואנה מגייסים פלוגות של לוביסטים שעובדים בבירות המדינות בארה"ב ובוושינגטון ועוזרים לנסח את כללי היסוד של התעשייה, בעוד שיותר ויותר מדינות מאשרות שימוש בקנאביס והקונגרס שוקל צעדים שעשויים להפוך את השוק ליותר לגיטימי.

לפני עשור, כמה חברות שתמכו בקנאביס וכמה קבוצות עניין הוציאו פחות מחצי מיליון דולר על שתדלנות בוושינגטון. עד 2019, עלתה ההוצאה ליותר מ-8 מיליון דולר להעסקת כ-130 לוביסטים רשומים - כך ניתן ללמוד מבדיקה שערך "וול סטריט ג'ורנל".

שתדלנות פדרלית על קנאביס ירדה בשנה שעברה בזמן מגפת הקורונה והבחירות לנשיאות, אבל דו"חות הרבעון הראשון של השנה מראים שההוצאה זינקה בחזרה. בנקים ובהם מורגן סטנלי, כמו גם חברות טבק ואלכוהול, מתחילים לומר את דברם לגבי מדיניות הקנאביס הפדרלית, כך מראים רישומים לגבי הלוביסטים.

העלייה במספר הלוביסטים מתרחשת בעת שמדינות מפתחות חוקים משלהן לגבי שימוש עצמי בקנאביס ודמוקרטים בוושינגטון אומרים שבקרוב ינסו לדחוף לכך שהמריחואנה לא תהיה פלילית גם ברמה פדרלית.

מפגינים בניו יורק דוחקים בנשיא ג'ו ביידן לפעול למען ליגלזציה ברמה הפדרלית, אפריל
 מפגינים בניו יורק דוחקים בנשיא ג'ו ביידן לפעול למען ליגלזציה ברמה הפדרלית, אפריל

שלוש מדינות כבר נתנו אור ירוק לשימוש עצמי אצל מבוגרים השנה, והביאו ל-17 את סך המדינות שמרשות זאת, בתוספת וושינגטון הבירה. ארבע מדינות נוספות, כולל קונטיקט, צפויות להצביע על לגליזציה השנה.

עם הלגיטימיות הציבורית הגיעו התאגידים

הלגיטימיות הגדלה של התעשייה ברמת המדינה משכה מערך מגוון של שחקנים תאגידיים, תומכי התאגדויות, תומכי שימוש אישי ופעילי צדק חברתי. כל אלה משקפים את הבסיס המתרחב של התעשייה אפילו כשהמשתתפים לפעמים לא מסתדרים אלה עם אלה.

חברת Curaleaf, אחת מחברות הקנאביס הגדולות ביותר על פי הכנסות, שכרה כלוביסט ראשי את אדוורד קונקלין, שבעבר פיקח על קשרים עם מדינות והממשל הפדרלי ברשת מקדונלד'ס. קונקלין, שמתאר עצמו כאדם הנוהג ללבוש חליפה, עניבה וחפתים, מספר שכשהוא נכנס לראשונה למשרדים בקונגרס לפני כארבע שנים הוא גרם להרבה גבות להתרומם. "הייתה תחושה כזו של 'וואו, אתה לא מי שציפינו לו'", הוא מספר. אז מחוקקים היססו להיפגש אתו וחברות לובי חיצוניות פחדו לעבוד עם Curaleaf, אמר. "כיום, אנחנו יכולים להיכנס לכל משרד ולבקש פגישה".

 
  

שמות בולטים משתי המפלגות הגדולות החלו להיות מעורבים. ג'ון ביינר, לשעבר דובר בית הנבחרים הרפובליקאי, וקתלין סבליוס, לשעבר מושלת קנזס הדמוקרטית ושרת הבריאות בממשל אובמה, מובילים כעת קבוצת עסקים התומכים במריחואנה בוושינגטון.

המיליארדר השמרן והתורם הרפובליקאי החשוב, צ'ארלס קוך, עזר להקים את Cannabis Freedom Alliance, ארגון שנועד להעלות את התמיכה בנושא בקרב רפובליקאים.

האיגודים המקצועיים מזהים הזדמנות

גם פעילי איגודי עובדים מזהים כאן הזדמנות. האיגוד הבינלאומי המאוחד של עובדי מזון ומסחר, מספר שהוא מייצג כבר יותר מעשרת אלפים עובדים בתעשיית הקנאביס כולל במרכזי חלוקה ובחממות גידול. באיגוד מספרים שהם הצליחו לגרום לכך שכללי העסקה הוגנים יהיו חלק מהרבה יוזמות לגליזציה ברמת המדינה.

במקרים מסוימים, חברות קנאביס, כמו גם שחקנים תאגידיים מתעשיות האלכוהול והטבק שרוצים דריסת רגל בשוק חדש, נכנסים לחיכוכים עם קבוצות העוסקות בצרכנים, כמו הארגון הלאומי לרפורמה בחוקי המריחואנה (NORML) ופרויקט מדיניות המריחואנה (MPP).

תחום אחד שכבר צצה בו מחלוקת: גידול ביתי. חברות שזכו בחוזים במסגרת תכניות של המדינות למריחואנה רפואית בתחילה התנגדו לכך שמדינות כמו ניו המפשייר וניו יורק מרשות לצרכנים לגדל צמחים לשימוש ביתי. בשנים האחרונות, לאחר הלחץ מצד NORML, MPP וקבוצות אחרות, החברות הפסיקו במידה רבה לנסות לפעול נגד הכללים האלה.

לדברי קתלין סבליוס, גם בתוך הקבוצה שלה יש מחלוקות לגבי הדרך הטובה ביותר לעצב את הגישה הרגולטורית של הממשלה. "האנשים שיש להם שוק מבוסס בסביבה מורכבת שבה יש חוקים שונים בכל מדינה רוצים להגן על ההשקעות האלה, והם עשויים לא להיות כל כך להוטים לראות שוק פתוח לרווחה או הרבה רגולציה ברמה פדרלית", היא אומרת.

מריחואנה.  חברות קנאביס, בנקים וארגונים חדשים עוזרים לנסח את כללי היסוד של התעשייה / צילום: Associated Press, Eduardo Verdugo
 מריחואנה. חברות קנאביס, בנקים וארגונים חדשים עוזרים לנסח את כללי היסוד של התעשייה / צילום: Associated Press, Eduardo Verdugo

תומכי הקנאביס מקווים לראות אותו נע במסלול דומה לזה של האלכוהול לאחר הסרת האיסור על צריכתו או על נישואים חד-מיניים בעשורים האחרונים, כשהמדינות ולא הממשלה הפדרלית הובילו את הדרך.

משרד המשפטים בממשל אובמה הפיק מזכר, שנקט במידה רבה גישה של אי-התערבות באכיפת חוקי מריחואנה במדינות שחוקקו לגליזציה של הצמח. למרות שממשל טראמפ נסוג מהמזכר הזה, בפועל הוא המשיך במדיניות שהייתה נהוגה תחת אובמה. התובע הכללי החדש מריק גרלנד אמר בעת אישור המינוי שלו, שהוא לא רואה תביעות פדרליות קטנות בנושא מריחואנה כשימוש טוב במשאבים המוגבלים של המשרד.

מוביל הרוב בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) מתכנן להכניס חקיקה שתוציא את המריחואנה מרשימת החומרים המסוכנים לצריכה. כמה דמוקרטים ורוב הרפובליקאים מתנגדים לכך, והנשיא ג'ו ביידן לא זיהה את העניין כעדיפות גבוהה.

צעד דו-מפלגתי פחות שנוי במחלוקת, המגן על בנקים המשרתים עסקי קנאביס ברמת המדינה, עבר בבית הנבחרים הנשלט בידי הדמוקרטים ומחבריו המשותפים הם כמעט שליש מהסנאטורים; אך הוא צפוי להתנגדות מצד דמוקרטים, שרוצים גישה יותר גורפת למדיניות מריחואנה הכוללת גם אי-הפללה.

אפילו ללא פעולה נחרצת מצד הממשל הפדרלי, שוק הגראס החוקי במדינות השונות ייצר כמעט 17 מיליארד דולר במכירות וצפוי לגדול לכ-50 מיליארד דולר במכירות עד 2025, כך לפי הודעה למשקיעים של אנליסט שהעריך את התעשייה העובד בחברת Cantor Fitzgerald. 

"נראה שכולם רוצים לקחת חלק בזה, זה אומר משהו", אמר פול ארמנטנו, סגן מנהל NORML.

רשימת הלוביסטים ובקשותיהם התארכה

ישנם כל כך הרבה שחקנים בזירה התומכים בלגליזציה, שמוקדם יותר השנה הקימו ארגון גג, מועצת הקנאביס של ארה"ב. לקח שבע שנים לפני שמחוקקי מדינת ניו יורק אישרו את חוק הלגליזציה שהגישה הסנאטורית ליז קרוגר, וכל שנה, לדבריה, רשימת הלוביסטים התארכה ובקשותיהם הפכו מורכבות יותר. "במשך שנים, זה היה רק כמה קבוצות של סטלנים שרצו לבוא להיפגש אתי", אמרה.

השנה, יותר מ-700 ישויות נרשמו על מנת להביע את דעתן על הצעת החוק שלה. המושל אנדרו קואומו חתם על ההצעה והיא הפכה לחוק בסוף מרץ.

בהארטפורד, קונטיקט, היום המצב דומה למה שהיה בניו יורק, כשהמחוקקים במדינה, שבה הדמוקרטים הם הרוב, שוקלים שתי הצעות חוק לגבי שימוש בקנאביס בקרב מבוגרים לצרכי פנאי. המושל הדמוקרטי נד לאמונט, שהגיש את אחת מהצעות החוק, כל כך בטוח שהמחוקקים יאשרו אותו השנה, שהכניס את ההכנסות הצפויות מהמס על רכישת קנאביס לתקציב השנתי של קונטיקט.

- צ'אד דיי תרם לכתיבת המאמר