"מותק, איפה בעלך?": המילים שהכי מעצבנות נשים

יעל שינקר |  18.5.2021

ספרנו 1,200 תגובות לפוסט הויראלי שקרא להן לבחור את המילה שהכי מעצבנת אותן • ההמלצה שלנו לפני הקריאה: קודם כל תירגעי • אוצר מילים

השפה העברית יפהפייה ועשירה, אבל פעמים רבות מואשמת גם בהיותה שפה מאוד גברית. בשנים האחרונות נעשים לא מעט ניסיונות לייצר שפה יותר רב־מגדרית אך הניסיונות האלה לא תמיד מתקבלים יפה ולעתים זוכים להתנגדות של ממש.

שדולת הנשים, עמותה ציבורית הפועלת לתמיכה וקידום מעמדן של נשים, עסקה לאחרונה בעמוד הפייסבוק שלה בשאלת השפה ופרסמה את הפוסט הבא: "איזו מילה הכי מעצבנת אותך כאישה?". הפוסט הפך ויראלי וגרר אלפי תגובות של נשים, שציינו את המילים והביטויים המגדריים שהן חוות כהכי מרגיזים וקשים. אספנו וספרנו יותר מ־1,200 תגובות וחזרנו עם מסקנות. המילה השנואה ביותר בעברית על נשים היא "תירגעי", על שלל הטיותיה. לא פחות מ־103 נשים ציינו אותה כשנואה עליהן ביותר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אחריה בחמישייה הראשונה מככבות מילים מקטינות נוספות: בעלך (101), חמודה (85), כוסית (57), מאמי (52) והביטוי הידוע לשמצה 'למה את לא מחייכת?' (42). אבל הרשימה עוד ארוכה וכוללת לא פחות מ־250 מילים: "בנות" ו"בננות" האיומות שקיבלו 70 ו-34 הצבעות בהתאמה, "היסטרית" ש-44 נשים הצביעו נגדה, ובצדק, וגם "מגזימה", "עושה דרמה" או "רגשנית", שקיבלו כ-10 הצבעות כל אחת.

"הפוסט הזה התפוצץ הרבה מעבר למה שיכולתי לתאר", מודה הדוברת ואחראית הניו מדיה של שדולת הנשים בישראל, לירון סוקולסקי, "מאות התגובות והשיתופים הראו שיש מילים שמעבירות בנו כנשים צמרמורת. מעבר למילים כמו 'בעלי' ו'תירגעי', הועלו שם מילים שמרגישות כמו מכה מתחת לחגורה, מילים שיש בהן התנשאות מגדרית, מילים שמתחזות להעצמה ומקטינות אותנו". אחת התגובות החזקות לפוסט היתה של פאולה רוזנברג: "דעתנית". "תכל'ס, מתי גבר שומע ממישהו או ממישהי שהוא דעתן?", צוחקת סוקולסקי, "המילה הזאת, אגב, תמיד תבוא עם 'אבל' אחריה. ומבין כל התגובות, עדיין נחקקה בי באופן אישי המגיבה הראשונה, שברגע שלחצתי על כפתור הפרסום של הפוסט השיבה: 'כאשה'".

באיור שבראש העמוד מוצגות כל המילים השנואות שנאספו: כל המילים שקיבלו יותר מ־5 הצבעות מיוצגות על ידי ורד. ככל שהמילה והגבעול גדולים יותר וכהים יותר, כך המילה קיבלה יותר הצבעות ומתחת לכל גבעול הוספנו את המילים שהיו דומות מספיק כדי להיכלל בספירה.

עקבו אחרינו ברשתות