ממ"ד | פיצ'ר

גם למיגון יש מגבלות: מה נקודות התורפה של הממ"ד ואיך מתמודדים איתן

לאחר האסון אמש בו נהרג ילד בן 6 ונפגעה אימו למרות ששהו בממ"ד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים מסביר את מגבלות המיגון: "מה שקרה אתמול זה שנכנס לממ"ד רסיס בזווית שונה מהרגיל. אם יש משהו שאפשר ללמוד מזה, זה שגם בתוך הממ"ד רצוי להיות קרובים לרצפה ברגע של ההתקפה"

בית שספג פגיעה ישירה באשקלון, אמש / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
בית שספג פגיעה ישירה באשקלון, אמש / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

עידו אביגל, בן 6, נהרג אתמול מפגיעת רקטה בבית בשדרות, אמו נפצעה באורח קשה. רסיס של רקטה חדר לבית דרך חלון הממ"ד. המהנדס ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, מסביר שגם לממ"ד יש מגבלות מיגון.

ראינו אתמול שילד נהרג בשדרות למרות ששהה בממ"ד. איך זה קורה? מה אפשר ללמוד מזה?
דוד: "מה שקרה אתמול זה שנכנס לממ"ד רסיס בזווית שונה מהרגיל. ההנחה שלפיה הממ"ד בנוי היא שהרסיס נכנס בשיפוע, אבל הוא נכנס לפלטת הפלדה הזו בניצב. ברגע שהוא נכנס ניצב הוא נכנס עם אנרגיות הרבה יותר גבוהות מאשר אם הוא בשיפוע. הוא חדר את הפלדה, וכמובן עבר את חלון הזכוכית ונכנס לתוך החדר. אם יש משהו שאפשר ללמוד מזה, זה שגם בתוך הממ"ד רצוי להיות קרובים לרצפה ברגע של ההתקפה.

"למרות מה שקרה אתמול, במצב החירום שאנחנו נמצאים בו היום, כל מי שיש לו ממ"ד, צריך לבדוק שחלון הברזל של הממ"ד תקין, כי לפעמים נוצרת בו חלודה, לראות שהברזל נסגר ולהשאיר אותו סגור כל הזמן.

ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות / צילום: יח"צ איגוד המהנדסים
 ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות / צילום: יח"צ איגוד המהנדסים

"הממ"ד נולד בעקבות מלחמת המפרץ, והוא מתוכנן לעמוד בפני איום מסוים, שהגדירו אותו לפני 30 שנה. אז היה מדובר בעיקר על הדף ולא על פגיעה ישירה. הוא לא מתוכנן להחזיק מעמד בפגיעה ישירה - אולי בפגיעת מרגמה אבל לא בסקאד. ראינו אז שהסקאד שנחת בבית דני בשכונת התקווה הרס את פינת המקלט שהיא האזור הכי חזק במקלט".

"ממ"ד באופן עקרוני אמור לשרוד את סוג האיום שיש לנו מעזה. אני לא יודע אם יחזיק נגד איומים אחרים. הממ"ד מתאים לקסאמים ולגראדים, אבל יש לו ניהול סיכונים מסוים. זה כמו החיסון נגד קורונה - 95%.

"בגדול המוטו שלי הוא להקטין את הסיכון. כל פתרון הוא לא פתרון אבסולוטי, אבל מיגון מקטין את הסיכון. הממ"ד הוא לא 100%, אבל הרבה הרבה יותר טוב מחוסר מיגון. כי בסופו של עניין זה גם עניין של עלות-תועלת. כמה כסף סביר להשקיע באמצעי מיגון בדירה".

יש עדיין טעם במקלטים העירוניים?
"אין ספק שמקלט עירוני בטוח יותר מבחינת המיגון, כל עוד מספיקים להגיע אליו בפרק הזמן שיש. כל הרעיון של הממ"דים נולד כתוצאה מזה שאין זמן, והמקלט העירוני מתאים רק למי שנמצא קרוב או לעוברי אורח".

בהנחה שאין ממ"ד ואין אפשרות לרדת למקלט, יש משהו שאפשר לעשות בחדר המדרגות עצמו כדי לשפר את המיגון שלו?
"חדר המדרגות הוא מרכז הבית שמרוחק הכי הרבה מחזיתות המבנה, המקומות שמהם יכולים להגיע הטיל. המקום הכי טוב בחדר המדרגות הוא לשבת בקומות כמה שיותר נמוכות, כי ראינו שטילים שבאים מלמעלה, מגיעים ונבלמים. נניח טיל שנכנס בקומה שמינית, הוא גורם הרס בקומה השמינית, אבל בקומה השישית והשביעית הוא גורם פחות הרס, בדרך כלל לא משהו שיכול לגרום לאובדן חיי אדם.

"אם יש בחדר המדרגות חלונות זכוכית, כדאי לשים עליהם מסקינטייפ כדי שהזכוכית שלא תתפוצץ. אם יש אפשרות לשים גם פלטות פלדה עם חיזוקים מתאימים, אז זה יותר טוב. אבל זו השקעה, ועד שזה יקרה עדיף לשים מסקינטייפ.

"בפיקוד העורף אומרים לא לרדת למטה, כי אם פוגע טיל ברחוב ליד הבניין, אז הרסיסים עלולים להיכנס לבניין. יש נפילות ליד הבניין ואז קומת הקרקע היא הכי חשופה".

מה לגבי סכנה של קריסת בניין?
"אם הבניין יקרוס, זו כבר בעיה בסדר גודל אחר, ובמקרה כזה באמת מומלץ להיות למעלה, אבל האמל"ח שמגיע מעזה לא יכול לגרום לקריסה של בניין כרגע. בניין לא כל כך מהר נופל מרקטה, זאת בהנחה שמדברים על בניין סביר, ולא על בניין חולה או מסוכן".

בשנים האחרונות יש חברות שמציעות לבתים פרטיים למגן חדר קיים. גם פיקוד העורף אישר בתקופה האחרונה ארבעה פתרונות מיגון חלופיים, כמו צבע מיוחד לקירות הפנימיים, לוחות פלדה, יריעות מחומרים שונים. זה יכול להיות רלוונטי בהיקפים גדולים?
"במלחמת המפרץ היה צריך לייצר מיגון מסוים, ואמרו שנעשה חדר אטום, עם ניילונים. החדר האטום לא היה מחזיק מעמד נגד סקאד אבל זה מה שאפשר היה לעשות באותו רגע. מיגון של חדר בטוח לא מחליף ממ"ד או מקלט, אבל זה יותר טוב מכלום. אם אין אמצעי מיגון אחר, וזה היחידי שמתאפשר גם תקציבית וגם פיזית, זה יותר טוב מכלום. במבחן הסטטיסטיקה של מה שיכול לקרות במתקפה, זה מקטין את הסיכון".

בהנחה שזה לא הסבב האחרון שלנו - מה הממשלה צריכה לעשות כדי לסגור מהר יותר את מה שבפיקוד העורף מכנים "פערי המיגון"? זה אפשרי בכלל?
"זה עניין של החלטה אסטרטגית ברמה של ממשלה. אם הממשלה אומרת שהאיום של עזה זה איום שהולך ללוות אותנו 20 שנה קדימה, והפתרון הוא מיגון ולא מניעה - כמו שעשו חיסון לקורונה לכל האוכלוסיה - אפשר למגן את כל הבניינים שאין להם ממ"דים.

"יש תמיד מרווח בין בניינים, אפשר לבנות מגדל ממ"דים - אפשר לעשות את זה בצורה מתועשת, אולי טרומית, כמו שעושים בתמ"א 38, אבל בלי מגבלות עירונית של מרקם עירוני וקווי בניין. חומה ומגדל. אבל אם את שואלת אותי - לא נראה לי שהחלטה כזו תתקבל. זה גם יקר וזה גם מסר מאוד בעייתי לאזרחים".