אם לא נפעל, המתיחות הביטחונית תהרוג את העסקים שבקושי שרדו את הקורונה

לרגע הייתה פה אופטימיות והתחלנו להרים את הראש • ההסלמה הביטחונית לעסקים שנשענים על תיירות חוץ היא ממש גזר דין מוות • נוצר פה מצב בלתי סביר של משבר בתוך משבר, הממשלה תהיה חייבת לתת מענה מיידי וחכם לעסקים • מילאנו את החובה האזרחית שלנו, יצאנו להצביע, ואתם מה?

כיפת ברזל בפעולה בסביבת אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen
כיפת ברזל בפעולה בסביבת אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

לא רק הזירה הצבאית נמצאת במוקד כעת, אלא גם זירות נוספות חשובות, לרבות זירת העסקים.

לפני דוח בנק ישראל שפורסם באפריל, ניתנה הערכה כי מצבם של כ-12% מכלל העסקים בישראל, שהם כ-70 אלף במספר, הורע באופן ניכר במהלך 2020 כך שאלמלא הסיוע הממשלתי הם כנראה היו נסגרים. בנק ישראל נתן להם שם - "עסקי זומבי" משמע עסקים שלא דיווחו על סגירה, אלא נותרו פתוחים בשל קבלת המענקים מהמדינה, אך בפועל הם אינם פעילים עוד. מבחינת פילוח ענפי, על פי הדוח, כ-33 אלף עסקים שייכים לענף השירותים ופעילות נדל"ן, 10,000 מתחום המסחר, כ-8,000 מתחום הבינוי.

ההרעה במצב הביטחוני כעת צפויה להפוך את עסקי הזומבי לעסקים מתים לגמרי. בדוח עצמו נרשם כי בבנק ישראל מציינים שהגבלת פעילות העסקים לתקופה נוספת עשויה לייצר אפקט שלילי מצטבר על עסקים נוספים ולהגדיל את הסיכוי שלהם להיסגר.

בשנה האחרונה, המגזר העסקי הסתגל לחוסר הוודאות באשר ליכולת לשמר רציפות עסקית קבועה. מגפת הקורונה הציבה בפני העסקים אתגרים שנוספו על האתגרים הקיימים ממילא על העסקים בישראל - תחרות עולמית גוברת, רגולציה מכבידה הרבה מעבר למדינות ה-OECD ועוד.

מבצע החיסונים רחב ההיקף השיג את מטרתו והיה משמעותי ביותר לחזרה לשגרה, לפתיחה מלאה של מערכת החינוך ולפתיחת כלל המשק. לרגע, הייתה פה אופטימיות, וממש התחלנו להרים את הראש.

חשוב לציין, כי למרות הנתונים החיוביים של התאוששות המשק וחזרה של מובטלים נוספים חזרה לשוק העבודה, עדיין יש ענפים שלא שבו לפעילות עסקית מלאה. מדובר בעיקר בענפים שנשענים על תיירות חוץ, עדיין יש למעלה מ-200 מלונות סגורים והסלמה ביטחונית לעסקים שנשענים על תיירות חוץ היא ממש גזר דין מוות. מה שמייצר פה מצב בלתי סביר של משבר בתוך משבר, הממשלה תהיה חייבת לתת מענה מיידי וחכם לעסקים הללו.

הענפים שזה עתה שבו לחיים יהיו אלה שיספגו את המכה המיידית 

כולם מבינים שבמצב של הסלמה ביטחונית יש השפעה מידיית על כלל העסקים בישראל, כשמערכת החינוך סגורה, ההורים נשארים במרחבים המוגנים עם הילדים, והפעם ה"בידוד" הזה גם מלווה בתחושה של פחד עם האתגר להקנות תחושת ביטחון כשברקע צלילי האזעקות והפיצוצים. כשיש צורך להישאר ליד מרחב מוגן, אז יש צניחה מיידית בצריכה הפרטית, אנשים לא יצאו לחנויות, לא יצאו למסעדות, לא יצאו למלונות, הענפים שזה עתה שבו לחיים שוב יהיו אלה שיספגו את המכה המיידית של ירידה בהכנסות.

על שולחנם של מקבלי ההחלטות מונחים אתגרים משמעותיים גם ללא קשר למשבר הביטחוני. בראייתנו, יש מספר מטרות עיקריות ומיידיות שעל הממשלה לטפל בהן לאלתר והן: הפחתה מיידית של שלל הרגולציה והבירוקרטיה על העסקים, הזרמת כל הכלים להניע כמה שיותר הכשרות שמחוברות לצרכים של המעסיקים, השקעות בתשתיות שיעודדו תעסוקה ופריון. אנחנו כאן להיות שותפים מלאים, ומה שעדיין חסר לנו... זו ממשלה מתפקדת.

מעל הצרכים והאתגרים שידועים לכל מרחפת מעלינו כבר כדרך קבע אי היציבות הפוליטית. מדינת ישראל, המגזר העסקי, המובטלים וכלל האזרחים פה צמאים ליציבות, לתקציב מדינה אחראי, לממשלה שתקבע את היעדים החדשים שנגזרים מתוך המשבר של השנה האחרונה. אנחנו מסתכלים עליכם, נבחרי הציבור, אנחנו האזרחים מילאנו את החובה האזרחית שלנו, יצאנו להצביע, ואתם מה?

הכותבת היא מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי