2020 הבליטה את היתרונות של הרכיב האלטרנטיבי בתיק

התנודתיות העצומה של השווקים במהלך שנת הקורונה היא הזדמנות מצוינת להשוואה בין התנהגות הרכיב האלטרנטיבי בתיק ובין הרכיבים הסחירים • התוצאות מראות כי המהלך של שילוב קרנות השקעה בתיק מוכיח את עצמו הן כגורם ממתן תנודות והן כאפיק של תשואה עודפת

בניין בנין בורסה לניירות ערך , רחוב אחוזת בית 2 תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בניין בנין בורסה לניירות ערך , רחוב אחוזת בית 2 תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגפת הקורונה זימנה לנו את אחת השנים הסוערות שידע שוק ההון. בעוד שמרבית העולם סופג מיתון כלכלי, ותוכניות סיוע ממשלתיות נולדות חדשות לבקרים, שוק ההון ביצע מהלך V עצום, ומדדי המניות המובילים, שסיימו את הרבעון הראשון של 2020 בירידות של 20%-30%, סיימו את השנה בתשואות חיוביות.

שנה כזו היא מקרה מצוין כדי לבחון את התנהגות הרכיב האלטרנטיבי בתיק ביחס לרכיבים הסחירים. במאמר זה נתרכז בתשואות רכיבי קרנות ההשקעה והמניות בתיקי המוסדיים המובילים. הנתונים המצוטטים הם מדוחות מנהלי החיסכון לטווח ארוך. חשוב לציין כי התשואות המצוטטות אינן "נקיות", שכן דיווחי הגופים כוללים בתחום קרנות ההשקעה גם קרנות חוב, נדל"ן ומניות לא סחירות בודדות, ובתחום הסחיר כולל מרכיב קרנות הנאמנות גם קרנות חוב ואג"ח.

בגרף המצורף ניתן לראות כי ברבעון הראשון רשמו מדדי המניות בכל הגופים לחיסכון לטווח ארוך ירידות חדות, בעוד שרכיב קרנות ההשקעה הציג תשואות חיוביות. בסיכום שנתי רשמו רכיבי המניות בכלל הגופים תשואות חיוביות של 2%-16%, וקרנות ההשקעה במרבית הגופים הניבו תשואות של 1%-14%.

 
  

הגוף מצטיין בתשואות השנתיות, הכשרה ביטוח, רשם ברכיבי המניות וקרנות ההשקעה את התוצאות הטובות ביותר ל-2020 - תשואה מנייתית של מעל 15% ושל 14.8% ברכיב קרנות ההשקעה. גוף נוסף שרשם תשואות גבוהות ברכיב קרנות ההשקעה הוא חברת הביטוח הפניקס, עם כ-9.5%, ולאחריהם בית ההשקעות מיטב-דש.

ומה קורה בתקופות ארוכות יותר

שיחות עם מנהלי השקעות ראשיים של הגופים המובילים בשוק מציגים תפיסה אחידה, שעל פיה התוצאות מראות כי המעבר להשקעה ברכיבים אלטרנטיביים הוכיח את עצמו לאורך השנים, וכי רכיבי השקעה אלו תרמו להפחתת הסיכון ולהגדלה בתשואת התיקים. אמירות אלו נתמכות גם בהגדלה המסיבית של הרכיב בתיקי הגופים השונים. הצלחנו לבודד נתונים של שני גופים הנחשבים מובילים בתחום קרנות ההשקעה: הפניקס ועמיתים-מבטחים, מדיווחי הגופים באתריהם.

כפי שניתן לראות, תוצאות רכיב קרנות ההשקעה בתיקי הפניקס ועמיתים-מבטחים עמדו בציפייה. התשואה מהרכיב הייתה גבוהה (במצטבר) מתשואת המניות הסחירות, ובתנודתיות נמוכה יחסית (אין שנה שלילית ברכיב קרנות ההשקעה, לעומת שנים שליליות במדד ת"א-125 ובמדד MSCI ACWI.

 
  

רכיב קרנות ההשקעה הניב תשואות עדיפות משמעותית על פני מדדי המניות הסחירים, ובתנודתיות נמוכה משמעותית. בשבע השנים האחרונות רשם רכיב קרנות ההשקעה בקרן י' של הפניקס ובעמיתים-מבטחים תשואות מצטברות של כ-94%, תוצאות הגבוהות משמעותית מתשואות מדד ת"א-125 (עם 30%) ומדד MSCI AC (עם 68%).  

על תשואה ותנודתיות

נכסים שאינם קורלטיביים מאפשרים בניית תיק "יעיל" השקעתית, ויצירת תשואה גבוהה בתמורה לסיכון שאותו אנו לוקחים כמשקיעים.

כאשר מסתכלים על תוצאות ההשקעה בקרנות ההשקעה ביחס למוצרים הסחירים ניתן לזהות התנהגות שאינה קורלטיבית. חלק מהתנהגות התשואות השונה נובעת מצורת הרישום הנהוגה בקרנות ההשקעה ביחס לשווקים הסחירים, הן מבחינת עיתוי ההכרה בעליות ובירידות ערך, והן בחשיבה לטווח ארוך המאפיינת את המנהלים בקרנות ההשקעה, ומצמצמת רישום רווחים/הפסדים בשל חודש טוב/גרוע בשווקים הסחירים.

בעוד שבשווקים הסחירים התנודה מוכרת בתדירות יומית, קרנות ההשקעה מחזיקות נכסים לא סחירים המשוערכים אחת לתקופה, כך שגם אם ירידות בשווקים מובילות לירידת ערך מקבילה בחברות שאותן מחזיקות קרנות ההשקעה, הרי שאלו יגיעו לדוחות המשקיעים בפיגור (הדבר נכון גם לעליות).

 
  

בגרף מוצגות תשואות רכיב המניות ורכיב קרנות ההשקעה בתיק הפניקס ובתיק הראל. צורת רישום התשואות בקרנות ההשקעה יוצרת תוואי תנודתי פחות מהשוק הסחיר. ביטוי חד לנושא ניתן לראות בשנת 2020. מדדי המניות ירדו בחדות ורשמו נקודת מינימום באזור חודש מרץ. תיקי המניות של הראל והפניקס נפלו במועד זה בכ-20%-28% ביחס לתחילת השנה, ולעומתם, רכיב קרנות ההשקעה הציג תוצאות חיוביות במרץ.

בהמשך השנה, במהלך התיקון בשוק המניות הסחיר, רשם רכיב קרנות ההשקעה ירידות קלות, והזינוק של סוף השנה (כ-20% בתיקי המניות של הראל והפניקס), לא בא לידי ביטוי מלא (עדיין) בתשואות רכיב קרנות ההשקעה. יש להעריך כי במהלך הרבעון הראשון נראה עלייה משמעותית ברכיב זה.

שנת 2020 היוותה הזדמנות מצוינת לבחון שוב את כדאיות שילוב קרנות ההשקעה כחלק מתיק ההשקעות. התוצאות בתיקים הצדיקו פעם נוספת את שילוב קרנות ההשקעה, בעיקר כרכיב ממתן תנודות. כאמור, להערכתי, אנו צפויים לתשואות טובות שיניב רכיב קרנות ההשקעה במהלך הרבעונים הראשון והשני ב-2021, תולדה של עליית מחירי החברות (מניות) בבורסות העולם בחודשים נובמבר-אפריל.

הכותב הוא שותף וממייסדי אופטימום קפיטל בנקאות להשקעות. אין לראות במאמר ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בני"ע או בנכסים הפיננסיים ("המוצרים הפיננסיים") המוזכרים בכתבה, או כשידול לקנות, למכור או להחזיק את המוצרים כאמור. אין באמור כדי להחליף שיקול דעת עצמאי ו/או התייעצות עם יועץ מומחה בקשר לעובדות מקרה פרטניות לרבות שיקולי מס. לכותב או לגורמים הקשורים עימו יש או יכולות להיות החזקות, או עניין אחר, במוצרים הפיננסיים המאוזכרים במאמר