ישראל רוצה לפגוע אנושות בחמאס, אבל זה יכול ליצור עימות עם ארה"ב

בעוד שבארה"ב, באירופה ובמדינות הערביות מתחילים לדחוף להפסקת אש עם חמאס במהירות, בישראל מתנגדים להפסקה ללא הישגים משמעותיים

תקיפה של חייל האוויר הישראלי בעזה
תקיפה של חייל האוויר הישראלי בעזה

המרוץ אחר הפסקת האש יוצר עימות בלתי נמנע מול ממשל ג'ו ביידן. האמריקאים, בלחץ כמה מראשי מדינות אירופה ומדינות ערביות, החליטו להיכנס לעובי הקורה ואתמול הודיעו על שליחת שליח מיוחד לאזור - אם כי בדרג נמוך, ואחר כך שתי שיחות בדרגים הבכירים בין שרי החוץ גבי אשכנזי ואנתוני בלינקן, והחשובה יותר בין הנשיא ביידן, לראש הממשלה נתניהו.

ביידן, שכזכור התמהמה לפני שקיים שיחה עם נתניהו לאחר בחירתו, הפעם יזם את השיחה, ולפי הודעתו קרא להפסיק את האש במהרה. בעוד ביידן הדגיש כי הוא מקווה שההסלמה בעזה תסתיים בהקדם האפשרי, הוא ציין כי לישראל יש זכות להגן על עצמה אחרי שיורים עליה אלפי טילים. נתניהו הודה בהודעתו לביידן על הגיבוי האמריקאי לזכות של ישראל להגנה עצמית, אך גם ציין כי ישראל תמשיך לפעול כדי לפגוע ביכולות הצבאיות של החמאס ושל יתר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה. משמע דחייה של הבקשה האמריקאית.

לפי מקורות מדיניים, על ישראל מופעל לחץ כבד להפסיק את הירי, לחץ המופנה בעיקרו לשר החוץ אשכנזי ולשר הביטחון גנץ, והוא נובע בין השאר מקריאות המצוקה של חמאס ברצועה. בלשכותיהם של שלושת הבכירים - נתניהו, גנץ ואשכנזי - מפגינים חזית אחידה המתנגדת להפסקת האש. גורם מדיני בכיר אמר כי ההתנגדות היא עד ש"חמאס יספוג מהלומה קשה במיוחד, יבין שכל אחד מראשי הזרועות הצבאיות שלו מהווה מטרה, כל הזמן, לא רק במהלך הסבב, וישראל תשמור לעצמה את הזכות לתקוף אמצעי לחימה מכל סוג, גם לאחר תום המערכה". הבכיר שרטט בכך את התנאי הישראלי שיוצב במו"מ, שאולי כבר החל, אי הגבלה על תקיפות ישראליות על אמל"ח.

היעד: פגיעה קשה בארסנל הרקטות

בכמה כלי תקשורת בעולם הערבי דווח על משלחת מצרית שנמצאת כבר בישראל. המידע הזה לא אומת וככל הנראה לא נכון. עם זאת, יש קשר הדוק וישיר בין לשכות שר החוץ וראש הממשלה עם עמיתיהם במצרים בסוגיה.

אבל החזית האחידה הראויה לציון הזו עשויה להתפרק, והשאלה היא אם זה יקרה בתוך יומיים או שבוע. המטרות הצבאיות הן פגיעה קשה ככל שניתן בארסנל הרקטות של חמאס, המונה כמה אלפים. עד כה נורו כ-1,600 ועוד כמה מאות הושמדו. היעד אינו השמדה של כל המלאי אלא פגיעה קשה באמצעי ומקומות היצור ובבכירים המנהלים אותה, ופגיעה זו אכן בעיצומה. החיסול אתמול של הצמרת של המו"פ של חמאס ביחד עם כמה מבכירי המפקדים נתן לארגון מכה קשה, גם אם רחוקה מאנושה. יעד נוסף של צה"ל הוא מערך הנ"ט של טילי הקורנט המסוכנים במיוחד, ואינם מיוצרים ברצועה. המטרה היא לחסל כמה שיותר ממערכות אלה המצויות במספר מוגבל ברצועה.

ונקודה חשובה - בצה"ל תוקפים בכל הכוח את אנשי הזרועות הצבאיות של חמאס, בדגש על מוחמד דף, האחראי לסבב הזה, ומי ששינה את כיוונה של הנהגת חמאס, שבשנתיים האחרונות פעלה לשיפור המצב הכלכלי. הבוקר הופגזו כמה אתרים של הזרוע הצבאית של חמאס לרבות בתי מסתור, ובעזה רווחת ההערכה כי הייתה זו מתקפה נגד דף.

הפיתרון הצבאי הזה נועד לחפות על היעדר ההחלטה המכריעה של הדרג המדיני להפלת משטר חמאס ברצועה, אף שיש תמימות דעים בכל מערכות המודיעין וההערכה כי כל עוד חמאס בשלטון, ישראל מאויימת איום אסטרטגי על חלקים ניכרים משטחה, וככל שחמאס רוצה הוא יכול לשבש כאן את החיים. מערכת כיפת ברזל מעניקה הגנה מעולה, גם אם לא הרמטית, אבל חיי היום יום האזרחיים, בוודאי בעוטף אבל גם במרכז, תלויים בהחלטות חמאס.