בעיות בשרשראות האספקה וביקוש גובר למוצרי אלקטרוניקה הזניקו את מחיר הפח

המתכת טיפסה ב־46% בשנת 2021 ומגיעה למחירי שיא

פח בצורתו הגולמית / צילום: Shutterstock
פח בצורתו הגולמית / צילום: Shutterstock

ביקוש גובה למכשירי אלקטרוניקה צרכניים וקשיים במשלוח מתכות מאסיה יצרו מחסור בפח (Tin), וזה דוחף את מחיר המתכת הזו לשיא בפעם הראשונה בעשור.

בשוק המתכות של לונדון, מחיר הפח למשלוח בעוד שלושה חודשים עלה השנה ב־46% והגיע ל־29,785 דולר לטון מעוקב, יותר ממתכות כמו נחושת ואלומיניום. פח הגיע למחירים דומים לאלה רק בעלייה בשוק המתכות ב־2011, כשהמחירים הגיעו לשיא של יותר מ־33 אלף דולר לטון.

התקדמות הפח היא אחד השינויים הגדולים ביותר בשוק סחורות שנע כלפי מעלה, ומזינה את ציפיות המשקיעים שהאינפלציה תאיץ את הקצב, לפחות באופן זמני. מחירי סחורות גבוהים פעלו כמחסום בפני המפעלים. חברות מבקשות להעביר עלויות גדולות יותר לצרכנים וחלק מהצרכנים מרגישים את הצביטה. חששות לגבי אינפלציה גרמו לרעד בבורסה ופגעו במחירי מניות.

"הביקוש גבוה בכל הרמות", אמר אוואן מוריס, נשיא חברת Nathan Trotter & Co., והוסיף שמעולם לא חווה כזה מחסור חריף בפח.

החברה, יצרנית פח להלחמה ומוצרי פח אחרים, מתקשה לעמוד בקצב ההזמנות. הקורונה צמצמה את אספקת חומרי הגלם מאינדונזיה וממקומות אחרים, בעוד שעיכוב בשווקים הנמסכים על משלוח מכליות הביא לעיכובים של שבועות רבים במשלוח פח מדרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית.

שוק הפח - המתכת היקרה ביותר בין מתכות היסוד - התמוטט ב־2019 כשירידה מכירות המעבדים פגעה בביקוש. המחירים ירדו שוב כשהסגרים וסגירת מפעלים פגעו במכירת סחורות מסחריות בתחילת 2020.

אם נריץ קדימה שנה, נראה שהשוק "כנראה הכי לחוץ שאי פעם היה", אמר צ'רלס סווינדון, מנהל של RJH Trading המבוססת בבריטניה.

הביקוש החזק ביותר נמצא בארה"ב, ודוחף מחירים בשטח עד 3,000 דולר לטון מעל מה שנסחר הפח בבורסת המתכות של לונדון, כך אמר סווינדון. המחיר הגבוה "משקף ביקוש אמיתי; אחרת אנשים לא היו משלמים את הפרמיות האלה", אמר.

מניות של חברות כרייה מרוויחות מהקפיצה במחירי המתכות. הקרן הנסחרת בבורסה iShares MSCI Global Metals & Mining Producers עלתה ב־34% השנה.

מאחורי עליית הפח נמצאת עלייה באלקטרוניקה לצרכנים כמו מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים וטלוויזיות בזמן המגפה.

צורתו המותכת של הפח המשמשת לחיבור שבבים למעגלים מודפסים ומכשירים אלקטרוניים, מהווה כמחצית מהביקוש העולמי לפח, כך אמר ג'יימס ווילובי, אנליסט באיגוד הפח הבינלאומי.

הערך של מכירות המעבדים בעולם עלה ב־3.6% בשלושה החודשים הראשונים של 2021, לעומת הרבעון הקודם, וב־17.8% לעומת שנה קודם לכן, כך נמסר מאיגוד תעשיית המעבדים, קבוצת חברות אמריקאית.

גם שוק הדיור החם עוזר לעליית מחירי הפח. הפח משמש בייצור פלסטיקים מסוימים שהם יותר עמידים בחום ומרוויח מהבהלה לקניית צינורות ביוב וציפויי מתכת לבתים חדשים.

המלאי מתמעט. בשבוע שעבר, רק 490 טונות של פח מזוקק היו זמינות במחסנים של בורסת המתכות של לונדון המפוזרים ברחבי העולם, ו־840 טונות נוספות סומנו להוצאה מהם. מדובר במעט יותר מחצי מכלל כמות הפח שהייתה זמינה בסוף 2020.

מתכת ממחסני בורסת המתכות של לונדון נחשבת למקור האחרון שמושכים ממנו, כך שהוצאה מהמחסנים מצביעה על חוסרים בשוק באופן נרחב יותר, כך אמר טום מולקווין, אנליסט בחברה Amalgamated Metal Trading. הראלי הזה מביא מזור לחברה לכריית הפח Cornish Metals.

בחודש שעבר, החברה הכניסה מקדח מצופה יהלום לאדמה בחיפוש אחר נחושת ופח במחוז גוונאפ של קורנוול, בדרום מזרח אנגליה, שם הנחושת נכרתה במאות ה־18 וה־19.

על מנת לממן את החיפוש, Cornish Metals רשמה את מניותיה בבורסה בלונדון וגייסה 8.2 מיליארד לירה שטרלינג, המקבילים ל־11.6 מיליון דולר, עסקה שתפסה תאוצה בגלל עליית המחירים, כך אמר המנכ"ל ריצ'רד וויליאמס.

בחברת Cornish Metals שוקלים דרכים לגייס כסף נוסף על מנת לייבש כעשרה מיליון קוב מים מדרום קרופטי, מכרה פח שהוצא משימוש ונמצא כמה קילומטרים משם.

האופציות כוללות עוד גיוס הון או מציאת מממן פרטי, כך אמר וויליאמס.

גורם נוסף המזין את החוסר בפח במערב הוא המחסר כבר חודשים רבים במכליות. סוחרים מתמודדים עם עיכובים ומחירים גבוהים למשלוח מתכות מזוקקות ממלזיה, אינדונזיה ותאילנד, הספקיות הגדולות ביותר בעולם מחוץ לסין.

בשוק הספוט, המחיר של מכלית 12 מטר להעברת סחורה מאסיה לחוף המערבי של ארה"ב עמד על 5,144 דולר נכון ליום שישי, כך ניתן ללמוד מפלטפורמת רישום המכולות Freightos. מדובר במחיר גבוה פי שלושה מהמחיר בתחילת 2020.