מו"מ קואליציוני | טור סופ"ש

ממשלת חירום שוב על השולחן? חמאס עשוי לחדש את הרומן בין נתניהו לגנץ

המגעים להקמת ממשלה בגוש לפיד-בנט הוקפאו לאחר התלקחות השטח בערים המעורבות והמטחים הבלתי פוסקים של חמאס • עם שוך הקרבות, שאלת הקמת הממשלה תחזור לפתחם של שניים - בנט ועבאס

השבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
השבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

החזית הכפולה של ישראל מול חמאס מחד ובתוך המדינה פנימה בתקיפות של יהודים שהחלו בירושלים ויפו, והתפשטו לכל הערים המעורבות ולכבישי הנגב והגיעו השבוע גם למתקפות כלפי ערבים, הובילו להקפאת המגעים להקמת ממשלה בגוש לפיד-בנט. השיחות אמנם ממשיכות להתקיים על אש נמוכה בין צוותי המשא ומתן, אולם התוכניות המקוריות להציג עד לסוף השבוע הזה טיוטות הסכמים לחתימה - הוקפאו עד לרגיעה במצב הביטחוני.

ככלל, אומרים גורמים המעורים במו"מ, כל עוד ההסלמה הביטחונית תימשך יהיה קשה יותר לחזור למשא ומתן ולהתניע אותו מחדש. התזמון עבור הממשלה הזו הוא הכל - אם הלחימה תמשך, הסיכוי לבחירות חמישיות ילך ויגדל. המצב הביטחוני הוביל בראש ובראשונה להוצאת שני שחקנים מחדרי המשא ומתן כמעט באופן מוחלט, אנשיו של בני גנץ אמנם עוד מקיימים שיחות בשמו, אך שר הביטחון הודיע כי הקשב שלו, כמתבקש בימים אלו, נמצא במקום אחר.

הסיפור של רע"ם, שהייתה אמורה להיות הלבנה האחרונה בהרכבת הממשלה, הופך מסובך יותר. שיתוף פעולה אזרחי, כפי שביקש לקדם מנסור עבאס, ירד מהשולחן ברגע שהרוחות ברחובות התלהטו והציבור הערבי דרש להשתתף במתקפות על היהודים בגיבוי חמאס, לכאורה בתירוץ של הנעשה בירושלים. מיום שני האחרון לא התקיים כל משא ומתן בין בנט לבין עבאס והשיחות מתקיימות רק בין לפיד ליו"ר רע"ם, אך זה לא יספיק כדי להביא לסגירה.

בדרך לממשלת נתניהו-גנץ השנייה?

על רקע ההתקרבות (בתמונות לפחות) בין גנץ לנתניהו בישיבות הביטחוניות, החלו גורמים בגוש השינוי לחשוש מהרכבת ממשלה נוספת של הליכוד וכחול לבן. אולם לדברי מספר גורמים, גם ההצעה של נתניהו לגנץ להקים ממשלת חירום לחצי שנה - ירדה מהשולחן על ידי גנץ, שאחרי השנה האחרונה לא מוכן לשקול שיתוף פעולה נוסף עם נתניהו. בכל זאת גם הזיכרון לטווח קצר מלמד שזה פשוט לא עבד.

בינתיים נראה כי היחיד שמנסה לשמור על הדבק של ממשלתו העתידית הוא יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. הוא מקיים שיחות עם ראשי המפלגות כדי לשמור על אופטימיות זהירה והשבוע אף עדכן בהתפתחויות את הנשיא. פתרון אחד במו"מ שבין תקווה חדשה ליש עתיד כבר הושג, וזה על בסיס המנגנון הפריטטי שיצרה הממשלה הנוכחית, וזכה לקיתונות של ביקורת על ידי אלו המבקשים לממש אותו היום: רוטציה על תפקיד יו"ר הכנסת: שנתיים לזאב אלקין, שנתיים למאיר כהן.

ולבסוף, עם שוך הקרבות שאלת ההקמה תחזור לפתחם של שניים - מנסור עבאס ונפתלי בנט. גורמים בימין מקווים שבליכוד יפנו את הלחץ לסער וידרשו ממנו להשלים ממשלת ימין נוכח המצב הביטחוני, במקום להמשיך ולתקוף את ימינה בלבד. זה אולי יהיה הסיכוי האחרון גם אם קלוש ביותר להקים ממשלה, במידה שהדלת לחיבורים הקשים בין השמאל לימין נוכח המצב במדינה תסגר סופית.