"כולם נהנו עד היום, עכשיו כולם ישלמו ביוקר"

ההסלמה משפיעה על עניין אולי לא ממש מוכר, אך כזה שהוא כלכלי ואפילו תורם לדו קיום: יחסי חרדים וערבים, ובעיקר תמיכה כלכלית של חרדים שהלכו למוסכים ערביים •  'ביום עושים עלינו כסף, ובלילות שורפים ליהודים רכוש ומבצעים לינץ' ביהודים'

כוחות המשטרה בעכו הערב / צילום: דוברות משטרת ישראל
כוחות המשטרה בעכו הערב / צילום: דוברות משטרת ישראל

ההסלמה בדרום שגם הגיעה למרכז משפיעה על עניין אולי לא ממש מוכר, אך כזה שהוא כלכלי ואפילו תורם לדו קיום. חרדים רבים נהגו לתקן את המכוניות שלהם בכפרים ערביים או במוסכים בבעלות ערבית, בערים מעורבות. "החגיגה נגמרה ולא ברור אם היא תחזור, אנשים פשוט לא מוכנים לפרנס את הערבים יותר", מספר לגלובס אחד ממתווכי הרכבים בין לקוחות חרדים למוסכים בכפרים ערביים.

מתוך קבוצת וואטסאפ של החברה החרדית
 מתוך קבוצת וואטסאפ של החברה החרדית

בערים חרדיות וגם בערים נוספות, משגשגת תעשיית תיקוני כלי רכב בין חרדים לערבים. החרדים מסתובבים בכפרים ומרגישים בבית, כשמחיר תיקון רכב בכפר ערבי מגיע לפעמים לחצי ממחיר התיקון במוסך מורשה של חברה, או במוסך פרטי בבעלות יהודית. המתווך, חרדי בעצמו, אומר כי עיקר החשש של הלקוחות שלו הוא "שלא בטוח יותר להסתובב במוסכים בערים מעורבות". המתווך אומר כי יש עוד סיבות, "אמרו לי השבוע עשרות לקוחות כי הם לא מוכנים לפרנס ערבים, הם ציינו כי 'ביום עושים עלינו כסף, ובלילות שורפים ליהודים רכוש ומבצעים לינץ' ביהודים', אז הם החליטו שעדיף לשלם יותר ליהודי, ולא לפרנס ערבי".

מתוך קבוצת וואטסאפ של החברה החרדית
 מתוך קבוצת וואטסאפ של החברה החרדית

המתווך מספר כי במקרים רבים מתקשרים אליו נהגים, ומתחננים שהוא יתקן להם את הרכב במהירות, בלי שבן הזוג או בת הזוג יידעו מזה, "לפעמים האישה לחוצה שהבעל לא יידע מהמכה שהרכב קיבל, ולפעמים הבעל לא רוצה שהאישה תדע שהוא דפק את הרכב". הוא מספר כי אז הוא לוקח מחיר יקר יותר, "אני פשוט עוזב הכול ורץ מיד רק לטפל ברכב, אני רוצה לעזור בשלום בית", אמר בחיוך. המתווך מספר כי בעלי מוסכים ערביים התקשרו אליו, ותינו את צרתם: "אומרים לי שקשה להם, הם לא חלמו שזה יכול להיות, הם נמצאים איתי בקשר כל יום כדי לוודא שאני לא נעלם להם, גם בקבוצות וואטסאפ שכונתיות כולם מתנגדים לפרנס את הערבים בכפרים, חבל מאד, כולם נהנו עד היום, עכשיו כולם ישלמו ביוקר תרתי משמע".