דוג'קוין ושאר מטבעות הקריפטו גורמים למשקיעים לתהות אם לא מאוחר מדי לקנות

אמנם ההתלהבות ברשתות מניעה רווחים, אבל מומחים רבים בתעשייה אומרים שמטבעות מם יכולים להיות יותר ספקולטיביים אפילו מנכסי קריפטו מסורתיים

מטבע דוגקוין / צילום: Reuters, Yuriko Nakao/AFLO
מטבע דוגקוין / צילום: Reuters, Yuriko Nakao/AFLO

מחירי מטבעות קריפטו כמו הדוג'קוין הציגו רווחים שלא יאומנו בשבועות האחרונים, והותירו אנשים בתהייה: האם מאוחר מדי לקנות?

ישנם קונים מוקדמים המחזיקים את מה שיש להם ומעודדים אנשים חדשים להצטרף, אבל אחרים אומרים שאולי הגיע הזמן להסתכל על מטבעות קריפטו אחרים או לדלג על התחום לגמרי.

"בדרכים רבות זה מעודד לראות עוד אנשים טובלים רגל במסחר, אבל זה יותר כמו להמר על סוס מאשר להשקיע", אמרה סוזנה סטריטר, יועצת השקעות ואנליסטית שווקים בכירה ב־Hargreaves Lansdown, בהתייחסות לדוג'קוין. "קשה אם לא בלתי אפשרי לקבוע מתי ישכך הביקוש".

העניין גובר, והדוג'קוין עלה באלפי אחוזים בשנה האחרונה. משקיעים בטוויטר וברדיט בתחילת השנה קפצו לעגלה ומעודדים אחרים להצטרף.

ההתלהבות הזו תפחה עד שהגיע "יום הדוגה" באמצע אפריל, כשמשקיעים עודדו כמה שיותר אנשים לקנות את מטבע הקריפטו ולהעלות את ערכו. הראלי שהונע ברשתות החברתיות העלה את המחיר לפרק זמן של כ־48 שעות, ואחר כך הייתה ירידה קלה. בתחילת מאי היה ראלי נוסף בערך המטבע.

מטבעות מם - מטבעות קריפטו המבוססים על מם - הם תנודתיים מאוד, ומחירם לעתים קרובות קשור בקשר הדוק למשפיענים המפמפמים התלהבות מהמטבע, כך אמר כריסטופר בנדיקסן, ראש המחקר ב־CoinShares.

בעוד שההתלהבות ברשתות עשויה להביא לעליות במחירי המטבעות, מומחים רבים בתעשייה אומרים שמטבעות הקריפטו האלה עשויים להיות אפילו יותר ספקולטיביים ממטבעות קריפטו רגילים - קונים פוטנציאלים צריכים לזכור שלשווקים הפועלים בכוח סנטימנט חיובי יש היסטוריה של התהפכות לא צפויה המותירה רוכשים עם הפסדים גדולים.

סטריטר אמרה שהאופי הספקולטיבי של מטבעות הקריפטו הופך לכמעט בלתי אפשרי לקבוע מתי זמן טוב או לא טוב לרכוש מהם. לדוג'קוין אין את הנדירות שיש למטבעות קריפטו כמו ביטקוין, וכ־13.5 מיליון מטבעות דוג'קוין מוטבעים כל יום, כך אמר בנדיקסן. דוג'קוין נכרה על ידי כורי לייטקוין (Litecoin), עוד העתק בשינויים קלים של ביטקוין. המספר הסופי של הביטקוין בשוק עזר להעלות את מחיר המטבע.

ישנם אנליסטים בחוקרים המעודדים אנשים המבקשים לקנות נכסי קריפטו לבדוק מטבעות אלטרנטיביים חדשים ומטבעות קריפטו שיש להם שימוש כלשהו, כי לדוג'קוין בשלב זה אין הרבה שימושים.

בנדיקסן אומר שאנשים הרוצים להחזיק מטבעות קריפטו אבל חושבים שמחיר הביטקוין הופך אותו ליקר מדי צריכים להיות מודעים לכך שביטקוין הוא שברוני. כל ביטקוין ניתן לחלוקה ליחידות קטנות יותר הנקראות סטושי (satoshis) ומשקיעי קריפטו חדשים עדיין יכולים להשקיע - המחיר של סטושי כרגע הוא פחות מ־1 סנט.

המחיר הנוכחי של הביטקוין גבוה מ־45 אלף דולר ליחידה, אחרי שהגיע לשיא של כמעט 65 אלף דולר באפריל. גם האתריום עלה לשמיים וערכו, מעל 3,500 דולר ליחידה, מקובל באופן פופולרי יותר ממטבעות אלטרנטיביים כמו דוג'קוין. הקבלה הזו מקורה באופן חלקי הפעילות מוגברת באתריום, שהוא המטבע בוא נסחרים אסימונים שאינם בני החלפה (NFTs).

ג'ואי מונטויה הוא אחד המשקיעים שעדיין מחזיק דוג'קוין והוא בטוח שהמטבע ימשיך לעלות. מונטויה, סטודנט להנדסת קול באריזונה, החל לקנות דוג'קוין בדצמבר 2020. הוא לא רצה לומר כמה השקיע, אבל אמר שראה בתקופה הזו החזר של 200%. מאז פנה לרשתות חברתיות כמה פעמים ועודד אחרים לקנות ולהחזיק במטבעות.

"ככל שיותר אנשים יאמצו את המטבע וככל שיותר אנשים ישתמשו בו, יהיה לו יותר ערך, ולכן עוד לא מאוחר מדי", אמר. "אני קורא לזה בהלה לזהב דיגיטלי, של אנשים שמאמצים את מטבעות הקריפטו".

מונטויה הוא אחד האנשים האומרים שבמחיר של 60 סנט, הדוג'קוין עדיין מספיק נמוך שאפשר להסתכן. הוא מאמין שכוחם של המספרים לבדו ימשיך להניע את מטבעות הקריפטו קדימה. הוא אמר שהמטרה שלו להראות לאחרים שעוד לא מאוחר להשקיע, למרות הביצועים הלא צפויים של המטבע.

"זו פעולה קיבוצית של משקיעים יומיים הנעים ביחד הודות לאינטרנט", אמר בן ווייס, מנכ"ל CoinFlip, אבל הזהיר מפני מטבעות מם. "אין לך את אותם נתונים היסטוריים לגבות את ההצלחה".