המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת לילה של עימותים

כ-15 אלף שוטרים ולוחמי מג"ב פועלים בכוחות מתוגברים בכל רחבי הארץ • בלוד צפויים להיות הערב כ-1,000 שוטרים • כביש 65 באזור ואדי ערה צפוי להיחסם • כוננות גם בירושלים, ביפו, בחיפה ובעכו

כוחות משטרה בלוד השבוע / צילום: איל יצהר
כוחות משטרה בלוד השבוע / צילום: איל יצהר

המשטרה נערכת לגל של הפרות סדר הערב בערים המעורבות - בהן לוד, ירושלים, יפו, עכו וחיפה. במקביל כביש 65 באזור ואדי ערה צפוי להיחסם. זאת בשל ההסלמה בימים האחרונים בערים המעורבות ויום הנכבה שחל היום, לצד תקיפות חיל האויר בעזה בעקבות התקפת הטילים על יישובי ישראל.

בעיר לוד, שבה הוכרז באופן חריג "מצב חירום אזרחי" השבוע, צפויים להיות הערב ברחובות כ-1,000 שוטרים, בהם שוטרי מג"ב המתגברים את המשטרה. הערב הכוחות גדולים מהלילות הקודמים והשוטרים פרוסים ברחבי לוד וספציפית במוקדי החיכוך בעיר.
בנוסף, המשטרה נערכה להגעת חבר הכנסת איתמר בן גביר ללוד. עם זאת, בן גביר לא הגיע ללוד בסופו של דבר, אך הודיע כי מתכוון להגיע בהמשך. ביום חמישי האשים המפכ"ל קובי שבתאי בדיון הערכת מצב, את בן גביר בתרומה משמעותית להתססת השטח ולמתיחות ברחבי הארץ. זאת לאחר שגרם להפגנת להבה בשער שכם ולפרובוקציה בש'ייח ג'ראח.

ההכרזה על מצב חירום אזרחי מאפשרת למשטרה להסתייע בצבא, אך המפכ"ל החליט להסתייע בפלוגות מג"ב. 12 פלוגות של משמר הגבול מתגברות את המשטרה בערים המעורבות ועל פי המשטרה, כ-15 אלף שוטרים ולוחמי מג"ב ממשיכים לפעול מסביב לשעון בכוחות מתוגברים בכל רחבי הארץ - הן במוקדי הפרת הסדר האלימות והן בזירות נפילות הרקטות כדי להשיב את הסדר והביטחון. בנוסף, לוחמי יחידת מצדה, היחידה המיוחדת להשתלטות על אסירים של שירות בתי הסוהר, מצטרפת לפעילות משטרת ישראל להשלטת הסדר הציבורי במוקדי ההתפרעויות. לוחמי היחידה קיבלו לשם כך סמכויות שוטר באופן זמני.

המפקדה המשימתית של מג"ב בלוד דיווחה היום אחר הצהריים כי לוחמי מג"ב ערכו חיפוש במסגד בעקבות מידע שהתקבל ובמהלך סריקות בגג המסגד נתפסו 15 בקבוקי תבערה מוכנים להצתה עם גלון דלק בסמוך ובנוסף נמצאו במקום מערומי אבנים המוכנים ליידוי.

ביומיים האחרונים הוטל עוצר על לוד בשעות הלילה אך למרות זאת, העימותים נמשכו וברחוב נכחו קבוצות של מפירי סדר. המשטרה עדכנה כעת כי העוצר יימשך. החל מהשעה 19 בערב נאסרה הכניסה לעיר. בנוסף, החל מהשעה 20 ועד השעה 4 לפנות בוקר יתווספו ההגבלות הבאות בשטח העיר לוד: איסור על כל אדם לשהות במרחב הציבורי בעיר לוד; איסור על תושבי לוד לצאת מבתיהם או ממקום שהייתם בעיר.
תתאפשר יציאה למרחבים מוגנים בעת הצורך או לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף וכן תתאפשר יציאה לצורך חיוני נוסף ובכפוף לאישור טלפוני של משטרת ישראל. ההחלטה התקבלה בעקבות אירועי הסדר החמורים שאירעו בעיר לוד, על ידי מפקד מחוז מרכז, ניצב משה ברקת באישור המפכ"ל. המשטרה הודיעה כי כל מי שיפר הוראה זו עובר עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר.

אלימות ביפו

ביפו התקיימה הפגנה ברחוב יפת של תושבי המקום, ערבים ויהודים, שהסתיימה לא מזמן. במקום ניכרת נוכחות של כוחות משטרה גדולים ומכתז"ית לפיזור הפגנות. ההפגנה התקיימה לאחר שאתמול הושלכו בקבוקי תבערה לביתם של משפחה ערבית בשכונת עג'מי, שבה מתגוררים יהודים וערבים. כתוצאה מכך ילד בן 12 נפצע קשה, הוא מורדם ומונשם ואחותו נפצעה קל. זהות התוקפים נמצאת בחקירה ומהמשטרה נמסר כי "כל כיווני החקירה נבדקים".

במקביל הוצתו אתמול בשעת לילה מאוחרת כלי רכב רבים ביפו. בין היתר, הוצת רכבה של חברת הכנסת אפרת רייטן המתגוררת ביפו מזה 20 שנה. אתמול טענו התושבים כי לא הייתה נוכחות משטרתית ביפו לפני האירוע, וכי התושבים היהודים והערבים חשים חוסר ביטחון.

מוקדים נוספים שבהם נערכת המשטרה באופן מוגבר הם חיפה - בדגש על המושבה הגרמנית ובית המשפט. זאת עקב הארכת מעצר של השיח' כאמל חאטיב שנעצר אתמול בכפר כנא בשיתוף שב"כ בחשד לפעילות הסתה בקרב ערביי ישראל. מוקד נוסף בהם תתגבר המשטרה באופן מיוחד הוא בעיר העתיקה בעכו, שם בוצע לינץ' באלעד ברזילי, מורה בן 37, בידי מתפרעים ערבים. במקביל מבנים רבים הוצתו בעיר, בהם תאטרון עכו המהווה סמל לדו קיום.

מעל 900 חשודים נעצרו

מתחילת האירועים נעצרו מעל 900 חשודים, 40 אלף אירועים נפתחו במוקד של המשטרה, ונפצעו 265 שוטרים באורח קל עד בינוני. 33 כתבי אישום הוגשו עד היום, מהם 14 כתבי אישום שהוגשו על ידי הפרקליטות. מחר צפויה הפרקליטות להגיש 20 כתבי אישום נוספים נגד מפרי חוק מהימים האחרונים.

לפני זמן קצר קיים מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי הערכת מצב מיוחדת עם סגל הפיקוד הבכיר במשטרה, בנושא המשך היערכות המשטרה והגברת האכיפה המשטרתית לבלימת הפרות הסדר האלימות. המפכ"ל מסר: "בעקבות הפרות הסדר האלימות שהתרחשו בימים האחרונים ברחבי הארץ, משטרת ישראל תגברה את כוחותיה באופן משמעותי בכוחות רבים, בהם פלוגות מילואים ולוחמי מג"ב. אנו פרוסים בכל המוקדים וערוכים מבצעית לכל תרחיש. שוטרי משטרת ישראל עושים כל שביכולתם על מנת לשמור על הסדר הציבורי ושלום הציבור".