"כולנו משלמים את מחיר השנאה": מיזמים בעד סולידריות ברחבי המדינה

שיתופי פעולה של ראשי רשויות ערבים ויהודים, מפגשי אונליין וצעדות שקטות הם רק חלק מהמיזמים הקוראים להפסקת האלימות וחיזוק הדו-קיום שמתגבשים ברחבי הארץ

הפגנה בעוד סולידריות יהודית-ערבית בצומת משאבים / צילום: ניתאי פרץ
הפגנה בעוד סולידריות יהודית-ערבית בצומת משאבים / צילום: ניתאי פרץ

בימים האחרונים, מתגבשים ברחבי הארץ מיזמים הקוראים להפסקת האלימות וכינון חיים משותפים בין כל גווני החברה הישראלית. הנה כמה מהיוזמות:

החברות המובילות במשק הישראלי רתמו עובדים ערבים ויהודים בחברות למסר של פיוס. במסגרת המהלך שביצעו משרד הפרסום גיתם BBDO ביחד עם משרד הפרסום סקטורס - אל בוסתאני צולם סרטון שבו צולמו עובדים יהודים וערבים שמתפרנסים ביחד וחיים ביחד, ויחד קוראים לעצור את האלימות ולהמשיך לכבד זה את זה.

במסגרת המהלך שביצעו משרד הפרסום גיתם BBDO ביחד עם משרד הפרסום סקטורס - אל בוסתאני צולם סרטון שבו צולמו עובדים יהודים וערבים שמתפרנסים ביחד וחיים ביחד, ויחד קוראים לעצור את האלימות ולהמשיך לכבד זה את זה.

בין המשתתפים עובדי בנק הפועלים, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, FOX GROUP, תנובה, שופרסל, אסם, HOT, לבנת פורן, שטראוס, BE ומכבי.

מפגש אונליין של סולידריות

ארגון קפיטליזם קשוב ישראל הזמין את אנשי המגזר העסקי למפגש אונליין של סולידריות, אחווה ואחדות, בו בכירים ובכירות מחברות עסקיות קשובות ישתפו אותנו בדו קיום במגזר העסקי, כיצד זה אפשרי וכמה זה עושה טוב לכולם. האירוע התקיים אתמול, ולקחו בו חלק בין היתר ג'וליה זהר, בעלים ומנכ"לית של וחינת אל ארז, צבי סטפק, מייסד ויו"ר בית ההשקעות ממיטב דש ויו"ר קפיטליזם קשוב ישראל, מנכ"ל תנובה אייל מליס ומו"לית גלובס, אלונה בר און.

קריאה של עשרות תאגידים וחברות להפסקת האלימות

הפורום הכלכלי חברתי פרסם קריאה של עשרות תאגידים וחברות להפסקת האלימות. "החברה הישראלית חווה ימים קשים ומטלטלים ואסור לנו להיות אדישים לכך. המרקם המשותף שנבנה לאורך שנים, נמצא במצב הרגיש ביותר מאי פעם. אסור לנו לשתוק ולעמוד מנגד, עלינו להוקיע כל אלימות באשר היא", כך כתבו היוזמים. "האירועים בימים האחרונים שוברים את הלב. כולנו משלמים את מחיר השנאה. המנהיגות העסקית קוראת לכל מי שלקח חלק באלימות: חלאס, די! את השברים אפשר לתקן, מהרסיסים אפשר לבנות מחדש - זו המשימה שלנו".

בן היתר, חתומים על העצומה הוט, בנק הפועלים, נטפים, כלל, הראל, ד"ר פישר, אפספלייר, BDO, שטראוס, סיסקו, טחינת אל ארז, פיטנגו, ישרוטל ועוד.

רוצים לחיות ביחד: היוזמה של גלובס

גם בגלובס החלטנו כבר ביום חמישי להרים את הכפפה בקריאה לחיים משותפים. מאות אנשי עסקים יהודים וערבים כבר הצטרפו ליוזמה שלנו. רשימת המצטרפים מתעדכנת מדי יום. מוזמנים להצטרף.

מנהיגים ערבים ויהודים מהערים המעורבות: להרגיע את הרוחות

מנהיגים ערבים ויהודים מהערים המעורבות בקריאה משותפת: להרגיע את הרוחות. למעלה מתריסר חברי מועצות מהערים המעורבות לוד, עכו, חיפה, תל אביב-יפו, ורמלה, מפרסמים קריאה משותפת להרגעת הרוחות בערים המעורבות. על ההצהרה, יוזמה של פורום מנהיגי הערים המעורבות של עמותת יוזמות אברהם, חתמו בין השאר אדהם ג'מאל ושרי גולדשטיין, סגני ראש עיריית עכו; פידא שחאדה, חברת מועצת העיר לוד; נעמה לזימי, חברת מועצת העיר חיפה; עו"ד אמיר בדראן ומוריה שלומות, חברי מועצת העיר תל אביב-יפו; מינו אבו לבן, ורונן רוטשטיין, חברי מועצת העיר רמלה, ועוד.

החתומים הצהירו: "אנו, חברות וחברי מועצה, יהודים וערבים, בערים המעורבות בישראל, קוראים לראשי הערים המעורבות, לשותפינו במועצות הערים ולציבור כולו לעשות כל שביכולתם לאפשר ולהכיל מחאה של בני קבוצת המיעוט, להימנע ממעשי אלימות ולבצע פעולות הידברות אשר יפחיתו את המתח בין האוכלוסיות. אנו קוראים לציבור להימנע מהעברת תמונות וסרטונים נפיצים, ובפרט כאלה המציגים מידע כוזב (פייק ניוז) שעלול להבעיר את השטח".

בתי החולים התגייסו גם

הנהלות וצוותי בתי החולים הציבוריים קוראים להרגעת הרוחות והפסקת האלימות ברחובות ישראל. מנהלי וצוותי שבעת בתי החולים הציבוריים, "ניצבים יחדיו מזועזעים ושבורי לב אל מול המאורעות האלימים שמתפתחים לנגד עינינו בכל חלקי הארץ, מאורעות ששוטפים את הרחובות שלנו גלים-גלים בצונאמי של שנאה שמאיים להטביע את כולנו. בזמנים נוראיים אלה, אנחנו מבקשים לזעוק: עד כאן! עצרו את גל האלימות. ביום שאחרי, אנחנו נמשיך לחיות כאן ביחד. יש מחלוקות וכעסים אצל כולם, אבל אסור לאפשר לכעסים להתדרדר לאנרכיה ושפיכות דמים. אנחנו לא רוצים לראות עוד פצועים מגיעים לחדרי המיון שלנו ואנחנו לא רוצים לראות עוד משפחות ועסקים נפגעים".

על הקריאה חתומים המרכז הרפואי הדסה, המרכז הרפואי שערי צדק, בית חולים לניאדו, בית החולים מעיני הישועה, ובתי החולים בנצרת - המשפחה הקדושה, סנט וינסנט דה פול ובית החולים האנגלי.

נשים ערביות ויהודיות צועדות נגד אלימות

"נשים נגד הלהבות": נשים ערביות ויהודיות יצאו אמש לרחובות העיר, בכדי "לצעוד בדממה נחושה אל מול האלימות". הצעדה התאספה בשעה 19:00 בכיכר השעון ביפו. "במקום גזענות שנאה ואלימות נגן על העיר והילדים שלנו יחד בחמלה ושותפות. נצעד בשקט, בחולצות לבנות, עם נרות. יפו היא בית שאנחנו נאבקות עליו שנים, כדי שיהיה מקום שבו נוכל לחיות יחד בשוויון, נאבקות בעליונות ובגזענות. אימהות, אחיות, בנות, ערביות ויהודיות, נשים ביפו רוצות שהילדים שלהם ישנו בלילות, בלי בקבוקי תבערה מחוץ לחלון, ובלי רימוני הלם ובלי אזעקות. זה הזמן להוציא את כל הכוחות החמושים מיפו. עוד נשק ברחובות לא יהפוך את הרחובות לבטוחים יותר. בדיוק להיפך", כך נכתב בעמוד הפייסבוק של היוזמה.

הפגנות בעד סולידריות ברחבי הארץ

מפגינים תושבי ג'לג'וליה, כפר סבא, טירה והמושבים באזור מתאספים בכניסה לתחנת הדלק בג'לג'וליה בקריאה: "לעצור את האלימות עכשיו, יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים. עומדים יחד בשביל הילדים שלנו והעתיד שלהם". שלשום, הפגינו תושבי האזור בצומת כוכב יאיר וקראו לקיום חיים משותפים והפסקת האלימות.

תושבים מביר הדאג׳ וישובי רמת הנגב הפגינו יחד בצומת משאבים. כ-300 איש בהנהגת ראש הכפר של ביר הדאג סלים דנפירי וראש מועצת רמת הנגב ערן דורון, התאספו בשני צידי הצומת כשהם אוחזים בדגלי ישראל, ונשאו נאומים בזכות חיים משותפים. 

בימים האחרונים, ויהודים ברחבי הארץ עומדים בסולידריות בעשרות נקודות, וקוראים לשותפות יהודית-ערבית, ערבות הדדית וחיים משותפים. מדובר ביוזמה של ארגון "עומדים ביחד" תחת הכותרת "נעצור את זה ביחד", במסגרתה ביום חמישי נערכו הפגנות בשישים מוקדים ברחבי הארץ, בהשתתפות אלפי יהודים וערבים. אמש נערכו הפגנות ב-70 מוקדים, ושתי עצרות מרכזיות בכיכר ציון בירושלים וברחבת כיכר הבימה בתל אביב. משתתפי האירוע קראו להפסקת אש. 

קריאה משותפת של ראשי ערים יהודים וערבים

ראש עיריית כפר קאסם עדאל בדיר, ראש עיריית ראש העין שלום בן משה, ראש מועצת אורנית ניר ברטל, ראש מועצת ג'לג'וליה דרויש ראבי וראש מועצת כפר ברא מחמוד עאסי, יצאו בקריאה משותפת לציבור במטרה להרגיע את הרוחות ולהימנע מפגיעה בחיי אדם ורכוש.