גינויים להריסת מגדל התקשורת בעזה; נשיא "AP": מזועזע ונחרד

צה"ל הרס את בניין אלג'לאא, שבו שכנו משרדים רבים של כלי תקשורת זרים • כלי התקשורת באירופה סיקרו בהרחבה את הריסת הבניין

הפעלת בניין אלג'לאא בעזה / צילום: Associated Press, Mahmud Hams
הפעלת בניין אלג'לאא בעזה / צילום: Associated Press, Mahmud Hams

הריסת בניין דירות בעזה, שבו שכנו משרדים רבים של כלי תקשורת זרים, אך לפי הודעת צה"ל גם כלי תקשורת הקשורים לחמאס ו"נכסים" של הארגון, עוררה היום תגובות קשות ברחבי העולם.

דוברת הבית הלבן ג'ן פסקי כתבה בציוץ כי הממשל האמריקאי "הבהיר באופן ישיר לישראל כי הבטחת ביטחונם של עיתונאים ושל התקשורת העצמאית היא בעלת חשיבות עצומה".

נשיא סוכנות הידיעות AP גינה בהודעה מיוחדת שפורסמה אחרי שהבניין הוחרב, ולאחר שכל מי שהתגורר או עבד בו קיבל הודעה מראש לעזוב אותו, את הצעד. "אנחנו מזועזעים ונחרדים מכך שהצבא הישראלי יכוון ויהרוס את הבניין שבו שוכנים משרדי AP וארגוני חדשות אחרים בעזה. הם יודעים מזה זמן רב שזה המיקום של המשרד שלנו ומקום עבודה של עיתונאים", אמר גארי פרואיט, המשמש גם כמנכ"ל של סוכנות הידיעות האמריקאית. "זו התפתחות מטרידה באופן חסר תקדים, ונחלצנו בקושי מאובדן מסיבי של חי אדם", הוסיף.

ההפצצה הפכה לכותרת מרכזית באירופה

הפצצת בניין התקשורת, המכונה מגדל אלג'לאא, זכתה היום אחרי הצהריים לכותרות המרכזיות בכלי תקשורת רבים ביבשת. "התקפה מהאוויר על בניין דירות עם משרדי תקשורת", כתב ה"זידוטיישה צייטונג". ה"גרדיאן" הבריטי הכריז בכותרת ראשית: "התקפות ישראליות הרסו מגדל שבו שכנו ארגוני חדשות". "ישראל הפציצה בניין דירות עם משרדי תקשורת", נכתב באתר ה"שפיגל", שבו צוין כי בנוסף למשרדי "AP" שכנו בו משרדי ערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה. תמונות של הריסת הבניין באמצעות טילים ופצצות שודרו בכלי התקשורת הבינלאומיים והופצו ברשתות החברתיות.

כלי התקשורת ציטטו את הודעת דובר צה"ל, לפיה "הבניין איכלס את משרדיהם של ארגוני תקשורת אזרחית שמאחוריהם עומד למעשה ארגון חמאס, ובהן הוא משתמש כ'מגן אנושי'".

בעל הבניין אמר לתקשורת הבינלאומית כי הוא איכלס "אך ורק" משרדי כלי תקשורת לגטימיים וכי לא אוכסנו בו "נכסים של חמאס", כפי שנטען על ידי גורמים ישראלים. לדבריו, היו בבניין כ-60 דירות לצד משרדי ארגוני חדשות שונים, והוא המגדל הגדול ביותר שנהרס עד כה בלחימה.

בעל הבניין, ג'וואד מהדי, תועד על ידי סוכנות הידיעות הצרפתית כשהוא מנסה להשיג עוד עשר דקות מהצבא הישראלי כדי לפנות ציוד תקשורת. לפי התיעוד, מהדי קיבל שיחה מקצין מודיעין ישראל שהודיע לו כי בעוד שעה הבניין ייהרס. בקשתו לדחייה של עשר דקות נדחתה. "אסור לאף אחד לחזור לבניין", נשמע הקצין אומר בטלפון.