הפסקת האש מתקרבת? אלו האתגרים שעומדים בדרך

לאחר שצה"ל הגיע לשורה של הישגים משמעותיים, בכירים מעריכים כי הפסקת אש זמנית תתרחש בתוך יומיים-שלושה • בחמאס דורשים נסיגה ממסגד אל אקצא וביטול פינוי המשפחות משיח' ג'ראח ואילו בישראל עשויים לדרוש את החזרת השבויים והנעדרים • מועצת הביטחון של האו"ם, שתתכנס מחר, צפויה להגביר את הלחץ לרגיעה

תותח של צה"ל יורה לעבר עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
תותח של צה"ל יורה לעבר עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

הפסקת האש קרבה, על כך מעידים סימנים רבים. לפי הערכות בכירים ישראלים ופלסטינים וגם המתווכים הבינלאומיים, הפסקת האש תתרחש בעוד יומיים-שלושה. 

חמאס מנסה להראות עמדה קשיחה, על אף המכה הקשה שספג ביום חמישי בלילה, עם הפגיעה המרוכזת ב"מטרו" (הבסיס התת קרקעי הגדול בצופן הרצועה), הריסת חלקו הגדול והריגת עשרות מחבלים. בכיריו, אלה שמחוץ לרצועה ואינם מסתתרים, פרסמו הודעות על דרישות מישראל להסיג את כוחותיה ממסגד אל אקצא, ולבטל את פינוי המשפחות משיח' ג'ראח. ראשית, הדרישות האלה נועדו לתת צידוק בעיני הציבור הפלסטיני למחיר הכבד שתושבי הרצועה משלמים. שנית, חמאס מנסה להגיע להישג בסוגיה הזו כדי לסלול את הדרך להפסקת אש, הנחוצה לו.

בישראל נמשכות ההצהרות על לחימה בלתי מתפשרת והמשך המכות לחמאס, וגם אצלנו מכינים תנאים גבוהים להפסקת אש, כולל בתחום השבויים והנעדרים. אלא שישראל תתקשה להגיע להישג משמעותי נוסף נגד חמאס ומנהיגיו, אחרי השיא של התקיפות בלילה שבין חמישי לשישי. הישג כזה היה יכול להיות חיסול של בכיר כמו מוחמד דף, האחראי העיקרי להסלמה ולשינוי הקו של חמאס בחודשים האחרונים ובעיקר להסלמה הנוכחית, אבל דף מסתתר היטב, כנראה בעומק האדמה. בצה"ל מציינים בסיפוק הרס של חלקים ניכרים מתעשיית ייצור הרקטות של ארגוני הטרור ברצועה, חיסול של שורת מפקדים בכירים מאוד של חמאס בעיקר, וגם חיסול עשרות משגרים של רקטות, כטב"מים ועמם עשרות רבות של מחבלים הרוגים. ואכן מדובר במכה קשה לחמאס, שכבר מיום רביעי מבקש ממדינות שונות סיוע בהשגת הפסקת אש.

גנץ ואשכנזי התייצבו לצד נתניהו

מחר תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדון בהסלמה הביטחונית בישראל וההערכה היא כי תהיה החלטה הדורשת הפסקת אש, כאשר האמריקאים בעמדה שאינה ברורה דיה מבחינת ישראל. השיחה בשבת אחר הצהריים בין הנשיא ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו מן הסתם עסקה בכך, וכך גם בשיחות של בכירים אחרים מארה"ב. שר הביטחון בני גנץ הביע אכזבה מהחלץ על ישראל: "אני מצר על כך שמדינות וארגונים שאינם מבינים את המציאות ובמקום ללחוץ על חמאס שיפסיק את הירי מתעלמות מפשעי המלחמה שלו ולוחצות דווקא על ישראל - ישראל שומרת על מוסר לחימה. צה"ל מכוון למטרות צבאיות וחמאס מכוון לאזרחים ומתחבא אחריהם".

האמירה הזו וההתייצבות של גנץ ושל אשכנזי בשורה אחת עם נתניהו מאפשרים לישראל לעמוד על תנאים נוקשים להפסקת אש, ולדחות ביקורת על אירועים כמו הורדת בניין התקשורת בעזה. גורם מדיני אומר כי נתניהו עושה כל מאמץ אפשרי לשמר את העמדה האחידה הזו, לא פועל מאחורי גבם של השניים, ונותן את הקרדיט במידה רבה.

השורה התחתונה היא כי יש לחץ בינלאומי להפסקת אש זמנית, שבמהלכה ידונו תנאי הסדר חדשים בין ישראל לחמאס ברצועה. הפסקה כזו תיכנס כנראה לתוקף בשתיים שלוש היממות הקרובות. עם זאת, הגעה להסדר חדש היא סיפור אחר, מורכב הרבה יותר בשל הפערים הגדולים והדרישות המופרכות של חמאס, ומנגד העמדה הישראלית להבטחת הפסקת ירי לטווח הארוך ביותר ומניעת חידוש מערך ייצור הרקטות של הארגונים הפלסטינים.

והערה אחרונה על מוסר הלחימה. סוגיית מותם של אזרחים בלתי מעורבים היא תמיד כואבת ומהווה עבור ישראל בעיה בהסברת עמדתה. עד כה נהרגו בעזה בין 40 ל-50 אזרחים, בהם נשים וילדים, ויותר ממאה מחבלים. חובה לומר, צה"ל עושה כמעט כל מה שניתן כדי למנוע זאת ובמערכה הזו הדבר בולט במיוחד. ראשית הפצצות כירורגיות מדויקות שבהן חוסלו לא מעט מהמפקדים, שנית ההתרעות בטרם הפצצת בניינים, ושלישית שימוש באמל"ח ובחימוש קטן יחסית במתקפות בתוך ריכוזי אוכלוסייה. בנוסף, לפחות 6 ילדים נהרגו מפגיעת רקטה שירו ארגוני הטרור והיא נפלה בחצר בית במחנה הפליטית ג'בליה בצפון הרצועה.

שגרירי ישראל בעולם, משרד החוץ ושאר הבכירים שבקשר עם עמיתיהם בעולם, מדגישים נקודות אלה, בניסיון להסביר את מותם של החפים מפשע. זאת בנוסף לצילומים ועדויות של משגרים ומחסני רקטות המאוחסנים בתוך ומתחת בתי מגורים, בתי ספר וריכוזי אוכלוסייה.