משרד הבריאות צפוי לאשר חיסון בני נוער לקורונה

רוב אנשי צוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות בעד אישור חיסון בני הנוער לקורונה • על פי ההערכות, איגוד רופאי הילדים צפוי להמליץ לחסן את כלל בני הנוער • עשויה גם להתקבל החלטה להסיר לגמרי את מגבלות התו הירוק בבני נוער, ואולי בקרב כלל האוכלוסייה

החיסון יהיה כנראה זמין בקרוב למי שמעוניין בכך / צילום: Shutterstock, Treecha
החיסון יהיה כנראה זמין בקרוב למי שמעוניין בכך / צילום: Shutterstock, Treecha

דיון שערך הצט"מ, צוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות, הסתיים בהמלצה כמעט חד משמעית של הפורום לאשר את החיסון של חברת פייזר נגד קורונה גם לבני נוער. לאחר ההמלצה, משרד הבריאות ידון בדברים וככל הנראה יחליט לאשר את המוצר. משמעות הדבר היא שהחיסון יהיה כנראה זמין בקרוב למי שמעוניין בכך. לאחר מכן, תתקבל המלצת איגוד רופאי הילדים בנושא. על פי ההערכות, איגוד רופאי הילדים צפוי להמליץ לחסן את כלל בני הנוער. במקביל, יכריע משרד הבריאות כיצד יערך קמפיין החיסונים - בקופות החולים על פי תור, בבתי הספר או בעמדות התחסנות מיוחדות.

בצעד חריג החליט הצט"מ לזמן לדיון גם נציגים ממח"צ, מועצת החירום הציבורית לקורונה, פורום הכולל מספר רופאים ואנשי מדע המתנגד לחיסון ילדים. בסופו של דבר, למרות טונים גבוהים בקרב חלק מנציגי מח"צ, החליט רוב הפורום להמליץ למשרד הבריאות על אישור החיסון.

לדיון קמה מצגת של כחצי שעה מטעם פייזר, ואנשי החברה ענו על שאלות הנוכחים, אולם הם לא השתתפו בדיון עצמו.

2 מתוך 10,000 ילדים מאומתים ללא מחלות רקע חלו במחלה קשה

משרד הבריאות מסר ל"גלובס" כי מתחילת המגיפה ועד 4.5, כ-1,000 ילדים בני 0 עד 17 אושפזו עם קורונה בבתי החולים. מתוך אלה, כ-114 בני 0-17 חלו במחלה המוגדרת קשה. מתוך בני 0-9, רק 15 הגיעו עם מחלות רקע, ומבין בני ה-10-19, 28 הגיעו עם מחלות רקע, מכאן כי כ-71 ילדים מתוך כ-300,000 מאומתים מתחילת המגיפה, חלו במחלה קשה למרות שלפני כן היו בריאים. זהו שיעור של בערך 2 לכל 10,000 מאומתים.

סוגיה נוספת שעלתה בשולי הדיון, אך לא נדונה בהרחבה בדיון זה של הצט"מ, היא שאלת התו הירוק בקרב בני נוער. מן הדיון אפשר היה להבין כי כל עוד שיעורי התחלואה בקרב מבוגרים ובני נוער ימשיכו להיות נמוכים כפי שהם היום ואולי אפילו להמשיך לרדת (בין היתר בזכות הסגר דה-פקטו שאליו הכניס אותנו המבצע הצבאי הנוכחי), עשויה להתקבל החלטה להסיר לגמרי את מגבלות התו הירוק בבני נוער, ואולי בקרב כלל האוכלוסייה.

משרד הבריאות מסר ל"גלובס" עוד כי אם תתקבל החלטה לגבי הסרת מסיכות במקומות סגורים (כפי שהתקבלה בארה"ב), היא תחול ככל הנראה על כל קבוצות הגיל המחוסנות, ולא רק על בתי הספר. לא ברור מה תהיה ההחלטה לגבי לא מחוסנים במצב זה, אבל סביר להניח כי יהיה קשה לאכוף החלטה דיפרנציאלית למחוסנים ולא מחוסנים לגבי עטיית מסיכות במקומות סגורים, ובמיוחד בבתי ספר.

לעומת דיוני קבינט הקורונה של הממשלה, שהינם חסויים ל-30 שנה כמו כל דיוני הממשלה, הרי שדיוני הצט"מ כולל הדיון הזה, מחוייבים בפרוטוקול ויהיו גלויים לכלל האוכלוסיה, על פי לו"ז שיקבע על ידי משרד הבריאות.

"חשוב שהציבור הכללי וציבור הרופאים ידעו שנעשה דיון מעמיק וזהיר"

ד"ר מאיר עזרא-אליה, שנכח בדיון, אמר היום כי: "דיוני הצט"מ נערכו בצורה מקצועית ורצינית למשך למעלה משעתיים וחצי, ונעשו בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, כולל קבוצה שמביעה לאורך זמן התנגדות לחיסון ואף לסגרים. הוצגו נתונים שמראים שאישור החיסון אינו נופל (אלא אף להיפך) מבחינת כמות הנבדקים ומשך המעקב מחיסונים אחרים שאושרו והומלצו בעבר, גם לבני נוער.

"בניגוד לפרסומים שונים בטווויטר ופייסבוק (בעיקר ע"י קבוצות של מתנגדי חיסוני שיגרה) של קטעים קצרים כאילו משתמע מהם דברים הפוכים, נציגי פייזר לא נכחו בדיון למעט קטע קצר בתחילתו בו הציגו נתונים ומיד אחר כך עזבו את הדיון. לשמחתינו, דיוני הצט"מ הם לפרוטוקול ויפורסמו בהקדם. הקהילה הרפואית תוכל להתרשם מה היו טיעונים מדעיים ומה היו ניפנופי ידיים. חשוב שהציבור הכללי וציבור הרופאים ידעו שנעשה דיון מעמיק וזהיר על ידי כל הגורמים הרלוונטיים ותוצאותיו יתפרסמו בקרוב".