שר התקשורת: "לבחון התבטאויות העלולות לעלות כדי הסתה לאלימות נגד עיתונאים"

השר איתן גינזבורג שלח מכתב ליועמ"ש, בו התייחס בעיקר לציוציו של איש התקשורת שמעון ריקלין שכינה עיתונאים "תומכי טרור" • ריקלין מסר בתגובה כי התקשורת הישראלית "ברובה הגדול לא מסוגלת לומר מילה נגד הפורעים", אך הבהיר כי הוא נגד פגיעה בעיתונאים

שר התקשורת איתן גינזבורג / צילום: דני שם טוב
שר התקשורת איתן גינזבורג / צילום: דני שם טוב

שר התקשורת החדש, איתן גינזבורג, שלח היום (א') מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בו הוא מבקש לבחון "התבטאויות העלולות לעלות לכדי הסתה חמורה לאלימות נגד עיתונאים".

גינזבורג מתייחס במכתבו בעיקר לציוצים של איש התקשורת שמעון ריקלין בטוויטר, לפיהם "התקשורת הישראלית היא הגורם העיקרי לאנרכיה ולהתפרעויות במדינת ישראל". עוד צייץ ריקלין: "רוצה להציע לחברי בימין מינוח חדש לאלה שבתקשורת 13, 12, 11 ובשמאל הקיצוני לא אומרים מילה נגד ההתפרעויות. אני מציע לקרוא להם תומכי טרור. דעתכם?". 

לדברי גינזבורג, "דווקא כמי שמאמין שתקשורת חופשית ומאוזנת היא נכס דמוקרטי שיש להגן עליו, הזדעזעתי למקרא אמירות אלה שיש בהן חשש כבד להסתה לאלימות נגד עיתונאים, מעשה חמור שלא יעלה על הדעת. יש לציין כי חלק מעיתונאים אלה אף נושאים בתפקידם במסגרת היותם עובדי ציבור המוגנים ביתר שאת על-ידי חוק העונשין, כמי שממלאים תפקיד ונותנים שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור".

גינזבורג הוסיף כי "בימים אלה בפרט, בהם המתח בציבור בישראל מרקיע שחקים, התבטאויות כאלה, על תפוצתן הרחבה, עלולות להגיע לגורמים שיראו בהן הסתה ומתן לגיטימציה לפגוע בעיתונאים (דבר שלצערנו כבר ראינו בימים האחרונים)".

נזכיר כי בימים האחרונים הותקפו פיזית ומילולית עיתונאים רבים בעת שסיקרו את האירועים, ביניהם אילה חסון ועמרי מניב. על רקע זה מבקש גינזבורג מהיועמ"ש לבחון את הדברים ולהפעיל את מערכת אכיפת החוק על-מנת למגר בנחישות כל סכנה כזו, בטרם תתממש.

ריקלין מסר בתגובה: "אני זוכר איך הסבירו לנו שמי שמחפש תירוצים מדוע גבר נוקט באלימות כלפי אישה הוא בעצם תומך באלימות. התקשורת הישראלית ברובה הגדול לא מסוגלת לומר מילה נגד הפורעים ומנסה להסביר את המניעים שלהם כל פעם בצורה יותר מגוחכת. בעיניי, מי שלא אומר מילה נגד טרור ומנסה לתרץ אותו, הוא תומך בטרור. זו דעתי".

לדברי ריקלין, "מדהים שאחרי כל ההתבטאויות שקוראות לאלימות, כולל מהרשימה המשותפת שמאיימים שזו רק ההתחלה, מוצא שר התקשורת אותי ואת דבריי כבעיה. גם זה חלק מהבעיה של אובדן ההבחנה מי הטוב ומי הרע, מי מעוניין באלימות ומי יוצא נגדה. בנוסף, כשאני הותקפתי בהבימה מספר פעמים, איתן גינזבורג לא דיבר מילה".

בהמשך העלה ריקלין ציוץ נוסף שבו כתב: "למרות הביקורת החריפה שלי על התקשורת הישראלית בעת הזו, לא רק שאני נגד כל פגיעה או קללה נגד עיתונאים, אני חושב שראוי לאפשר לכל עיתונאי, מכל כלי תקשורת ומכל מקום, לעשות את עבודתו ללא כל הפרעה".

ברשות השנייה יוצאים נגד תקיפות העיתונאים

במקביל, בסוף השבוע האחרון פנתה יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', אל מנכ"לי קשת ורשת, אבי ניר ואבי בן טל, ואל מנכ"לי חברות החדשות, אבי וייס וישראל טוויטו. שמאלוב-ברקוביץ' הביעה את הערכתה על המאמץ המשמעותי שלהם בסיקור החדשות, וביקשה כי הסיקור יהיה תואם למציאות הקשה שבה שרויה מדינת ישראל, תוך ניסיון להימנע מפגיעה ברגשות הציבור.

"אבקש לחזק את ידיכם ולהביע זעזוע ושאט-נפש מהמתקפות הפיזיות השונות על אנשי התקשורת וכתבי השטח השונים, המסכנים את עצמם בעת סיקור האירועים לטובת הציבור", כתבה שמאלוב-ברקוביץ'.

לדבריה, כפועל יוצא של סיקור האירועים השונים התקבלו אצל נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, תלונות העוסקות בסיקור מוטה ולא מאוזן של ההתפרעויות ברחבי הארץ והטיה לצד אחד. "עיקר הטענות היו בנוגע לסיקור מוטה של אירועי האלימות בין ערבים ליהודים בערים ברחבי ישראל. כך למשל, פונים רבים זעמו על כך שניסיון הלינץ' שבוצע בבת ים בעובר אורח ערבי זכה לסיקור שנמשך שעות ארוכות, כולל שידור חוזר של המעשה, בעוד שמעשי לינץ' קשים וחמורים לא פחות של ערבים ביהודים (בהם ניסיון הלינץ' בעכו שהסתיים בפציעתו האנושה של יהודי וניסיון הלינץ' בחייל צה"ל ביפו) זכו לסיקור חלקי וללא צילומים מהשטח כפי שנעשה במקרה בבת ים".

נזכיר כי בשונה מהלינץ' בעכו, הלינץ' בבת ים נתפס בעין המצלמה של ערוץ "כאן 11" בשידור חי, תוך שהכתב דניאל אלעזר נמצא פיזית במקום ומעביר בשידור חי את המתרחש, לרבות היעדרותה של המשטרה וכוחות ההצלה לאורך זמן רב.

לדברי שמאלוב-ברקוביץ', סיקור מוטה באשר הוא, וכן הקטנת או העצמת סיקור אירועים ספציפיים המשרתים צד מסוים, פוגעים אנושות באמון הציבור והופכים את התקשורת לזרה לציבור הצופים האמור לצרוך אותה.

"לאור האמור ובשל האחריות הכבדה המונחת על כתפיכם, אבקש כי בעיקר בימים מתוחים אלה, בהם הציבור כולו נמצא תחת חשש קיומי, ובמיוחד כאשר כולכם מגויסים לטובת דיווח רציף של האירועים בכלל רחבי הארץ, עליכם לוודא שוב ושוב כי הסיקור יהיה תואם למציאות הקשה בה מדינת ישראל שרויה, ולהימנע מפגיעה ברגשות הציבור", כתבה שמאלוב-ברקוביץ'.