דוח מבקר המדינה מכוון את הזרקור לחור השחור שבממשק בין הפרקליטות למשטרה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מצביע על אי-הסדרת הסמכויות של הפרקליטים המלווים • הדוח מציין כי פרקליט המדינה לא הגדיר כללים ברורים לממשק בין הפרקליטות למשטרה • גם השיקולים הנדרשים לאישור תרגילי חקירה נשארו מעבר להרי החושך

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מפרסם היום (ג') דוח שחושף את אי-הסדרת עבודת הפרקליט המלווה. בדוח נמצא כי סמכויות הפרקליט המלווה הוסבו לנוהל פנימי בלבד, זאת למרות שפרקליט המדינה הנחה בשנת 2017 להסדירן, וחרף העובדה שמדובר בשיטת פעולה שרלוונטית לגורמי האכיפה בפרקליטות ובמשטרה, כמו גם לנחקרים ולציבור כולו.

עוד נכתב כי גם בנוהל הפנימי להקצאת פרקליט מלווה לא נקבעו כללים הנוגעים לממשקי העבודה של הפרקליטות והמשטרה. ביחידות השונות בפרקליטות מתקבלות החלטות פרטניות בדבר הקצאת פרקליטים מלווים לחקירות, לרוב לאחר קבלת פנייה מהיחידות החוקרות במשטרה.

מחסור בגבולות גזרה 

מלבד זאת, מדווח המבקר אנגלמן כי הפרקליטות והמשטרה אינן מנהלות רישום שיטתי ומלא במערכות המחשוב שלהן לגבי תיקי החקירה שבהם התבקשה הקצאת פרקליט מלווה, ולגבי התיקים שבהם הבקשה נענתה בחיוב. לטענתו, הנתונים שנמצאו במערכת של הפרקליטות אינם מלאים ומהימנים דיים כדי ללמד על מאפייני הטיפול בתיקי ליווי חקירה, כגון משך החקירה הממוצע ומשך הזמן הממוצע שחלף מסיום החקירה ועד הגשת כתב אישום.

אנגלמן קובע גם כי פרקליט המדינה לא הגדיר מהם השיקולים שעל הפרקליט המלווה לשקול בבואו לאשר תרגיל חקירה, וכי הפרקליטים המאשרים את תרגילי החקירה קובעים את התנאים לביצוע התרגיל, אך אינם מנמקים את האישור.

דוח המבקר מציין כי הסדרת תהליך הפקת הלקחים טורפד בשל התנגדות ועד הפרקליטים. "ככלל, פרקליטי מחוז נמנעים מלערוך הפקות לקחים", כותב אנגלמן, אך מציין לחיוב את מחוז ירושלים של המשטרה ושל הפרקליטות, שחתמו על נוהל עבודה משותף שמגדיר את התנאים המצדיקים בקשה להקצאת פרקליט מלווה, את פירוט תפקידיו של הפרקליט המלווה ואת החובות הנדרשות מהיחידה החוקרת במהלך הליווי. 

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "פרקליטות המדינה מברכת על עריכת הביקורת, המסייעת לה להשתפר ולהתייעל. הפרקליטות תלמד את הדוח ואת המלצותיו לעומקם, אולם כבר כעת ניתן לומר כי הפרקליטות תבחן את הנוהל הפנימי הנוגע לפרקליט המלווה חקירה פלילית ולסמכויותיו, לאור הערות המבקר.

"האחריות על ניהול החקירות, ובכלל זה על תרגילי חקירה, מוטלת על משטרת ישראל, אך הפרקליטות תסייע בידי המשטרה להסדיר סוגיה זו".