התוצר התכווץ באופן מפתיע בקצב שנתי של 6.5% ברבעון הראשון

מדובר בנתון מאכזב למדי לעומת תחזיות בלומברג שצפו צמיחה של 3.2% • הירידה מוסברת ע"י השפעות הסגר השלישי לצד הנפילה ביבוא כלי רכב עקב שינוי במדיניות המס • מודי שפריר, מזרחי טפחות: "ההתכווצות לא מהווה אינדיקציה למגמה הצפויה בהמשך השנה"

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

תוצר המשק התכווץ ב-6.5% ברבעון הראשון של 2021 לעומת הרבעון הרביעי של 2020, כך לפי האומדן הראשון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתון המאכזב הושפע ישירות מהסגר השלישי שחל בסוף דצמבר עד תחילת פברואר, לצד הירידה החדה ביבוא רכבים.

קשה לאמוד את נתוני התוצר באופן כללי ובעיקר נוכח השפעות הקורונה, אך מדובר בנתון המנוגד לכלל התחזיות של הכלכלנים בשוק. תחזיות בלומברג למשל צפו צמיחה של 3.2% בעוד חלק מהכלכלנים בשוק צפו צמיחה חדה יותר. חלק מהירידה בנתוני התוצר ברבעון הראשון לעומת הרבעון הרביעי מוסבר כאמור על ידי הירידה ביבוא רכבים עקב שינוי במדיניות המס. ללא התכווצות הרכבים - התוצר ירד 'רק' ב-2.5% בחישוב שנתי. 

ההוצאה הפרטית התכווצה ברבעון הראשון ב-3.2%, אך ללא ההתכווצות החדה בצריכת מוצרי בני קיימא (בעיקר הירידה בצריכת רכבים בשיעור של 86%) הצריכה הפרטית התרחבה ב-7.2%.

הצריכה הפרטית השוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת( התרחבה ב-9.1% וההוצאה למוצרים בני-קיימה למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים (התרחבה ב-7.2%.

התוצר העסקי לאחר ניכוי השפעת העונתיות הושפע גם הוא מהירידה ביבוא כלי רכב, וירד ברבעון הראשון ב-7.1% בחישוב שנתי לאחר זינוק של 8.4% ברבעון הרביעי של 2020 יבוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון הראשון ב-9.6% בחישוב שנתי. עלייה זו מבטאת עלייה של 15.1% ביבוא השירותים, כאשר היבוא שירותיo למעט תיירות עלה ב-31.7% (7.1% בחישוב רבעוני) שירותי התיירות עדיין נמוכים לעומת התקופה של לפני המשבר, ככל הנראה כי בשל הפגיעה בתיירות חוץ.

לדברי מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות: "הכלכלה המקומית התכווצה ברבעון הראשון ב-6.5% (בחישוב שנתי), לעומת ממוצע הערכות החזאים להתרחבות של 3.2%. חשוב לציין שללא התכווצות בצריכת רכבים, התוצר ירד (רק) ב- 2.5% בחישוב שנתי. בצד הגורמים הנוספים שהעיבו על הצמיחה, נציין את העלייה החדה ביבוא הסחורות והשירותים (+9.6%), את ההתכווצות החדה בצריכה הציבורית (-24%) ואת העובדה כי ברבעון הראשון עדיין היינו שרויים בסגר השלישי. להערכתנו, ההתכווצות ברבעון הראשון לא מהווה אינדיקציה למגמה הצפויה בהמשך השנה, ואנו צופים האצה ניכרת בצמיחה ברבעון השני (ובסיכום שנת 2021) בתמיכת הזינוק בצריכה הפרטית, העלייה המחודשת בצריכת רכבים והמשך התרחבות יצוא שירותי ההי-טק ויצוא הסחורות".

לדברי עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "למרות הנהירה לקניות אחרי הסגר, התוצר בכל זאת התכווץ ברבעון הראשון בעיקר בשל העובדה שהתחלנו את השנה בסגר שפגע בצריכה הפרטית, הציבורית ובהשקעות. המשך החוזק ביצוא השירותים מנע התכווצות חדה יותר. יש לציין שבעינינו נתון הצמיחה של הרבעון הראשון הוא אינדיקטור פחות רלוונטי כיום עבור שוק ההון (אנחנו כבר באמצע הרבעון השני), במיוחד כשאנחנו יודעים שחל שינוי גדול מאוד בתנאים הכלכליים מאז (יציאת המשק מהסגר). לאחר הנתון המאכזב אנו צופים התאוששות משמעותית ברבעון הנוכחי (השני), בשל הנתונים הראשוניים שמצביעים על צריכה פרטית חזקה מאוד ,לפחות עד לעימות הצבאי בדרום. יחד עם זאת, בעקבות הנתון אנחנו מעדכנים כלפי מטה את תחזית הצמיחה השנתית שלנו לשנת 2021 ל-4.2% (בנק ישראל ושאר הגופים הכלכליים צפויים לעשות זאת בקרוב) בתחזית לשנת 2022 אין שינוי (4.8%)".