מליסרון מתאוששת מהקורונה: שיא בפדיונות הקניונים, ההפסד הפך לרווח ברבעון הראשון

ההנחות לשוכרים נשארו מאחור יחד עם הקורונה, והחברה רשמה רווח נקי של 143 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת הפסד של 86 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020 • ההכנסות מנדל"ן עדיין נמוכות ב-33% לעומת אשתקד

אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון / צילום: סיון פרג'
אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון / צילום: סיון פרג'

הסרת המגבלות על המשק בחודש פברואר, ובראש פתיחת הקניונים, הביאה לשיפור ניכר בפרמרטרים התפעוליים של חברת הנדל"ן המניב מליסרון ברבעון הראשון של 2021. החברה, שפרסמה היום (ג') את דוחותיה הכספיים לרבעון, ציינה שבחודש מרץ הפדיונות בקניוני עופר היו הגבוהים אי פעם - עלייה של 26% לעומת הרבעון המקביל של שנת 2019.

בעוד שברבעון הקודם הפסידה מליסרון 55 מיליון שקל (וברבעון הראשון של 2020 הפסידה 86 מיליון שקל), הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות עלה ברבעון הראשון של 2021 ל-143 מיליון שקל. התוצאות ברבעון זה הושפעו גם מעליית שווי נדל"ן להשקעה בסך של 65 מיליון שקל כתוצאה מתיקון האומדנים למתן הקלות עתידיות לשוכרים, בעוד שברבעון המקביל אשתקד הכירה החברה בירידת שווי נדל"ן להשקעה בסך של 311 מיליון שקל.

בחודש מרץ יותר מ-6 מיליון ישראלים וישראליות ביקרו בקניוני החברה, והמגמה החיובית נמשכה גם בחודש אפריל. הפדיונות במרץ-אפריל גדלו ב-21% לעומת התקופה המקבילה ב-2019 - לא כולל את פדיונות בתי הקולנוע שנותרו סגורים, וגם לא את פדיונות בתי הקפה והמסעדות שפעלו באופן חלקי. מי שבלטו מבחינת פדיונות הם בעיקר תחומי האופנה וההנעלה (גידול של 36%) ותחום עיצוב הבית (62%+). 

בחזרה לדמי שכירות מלאים

הפרידה מהקורונה לא רק החזירה את הקונים, אלא גם הקפיצה בחזרה את הכנסות מליסרון מנדל"ן מניב. ברבעון הקודם העניקה החברה הקלות לשוכרים בקניוניה בהיקף של 94 מיליון שקל, וה-NOI המיוחס לבעלים עמד על 125 מיליון שקל. כעת מדווחת החברה שהנתון עלה ב-51% ל-189 מיליון שקל. יחד עם זאת, עדיין מדובר ב-NOI נמוך ב-34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ערב הקורונה.

ה- NOI השנתי המותאם (כולל הכנסות מחוזים שנחתמו וטרם הניבו באופן שנתי מלא), עומד על כ-1.2 מיליארד שקל בשנה.

בשלושת החודשים הראשונים של השנה נשמר שיעור התפוסה הגבוה בקניונים, כ-98.6%, לצד עלייה ממוצעת של כ-5% בדמי השכירות הריאליים בגין חוזים חדשים וחידושי אופציות. במשרדי החברה שיעור התפוסה עלה במעט ועמד על 94.7% לעומת 94.5% בסוף 2020, לצד עלייה ממוצעת של כ-1.5% בדמי השכירות הריאליים.

התאוששות חלקית 

ה-FFO הריאלי של מליסרון עמד בסוף הרבעון על 121 מיליון שקל - 89% יותר מהרבעון הקודם (64 מיליון שקל). בהשוואה לרבעון הראשון של 2020, מדובר בירידה של 38%. הירידה נבעה בעיקר מהשינוי האמור בהיקף ההקלות שניתנו לשוכרים, בקיזוז חלקי עם החיסכון בהוצאות המימון כתוצאה מחובות שהחברה מחזרה בריבית נמוכה יותר ומקיטון בהוצאות המיסים השוטפים.

נכון לסוף מרץ, לחברה יתרת מזומנים ומסגרות אשראי בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל, זאת לפני קבלת תמורת הנפקת אג"ח שבוצעה בחודש שעבר בהיקף של 664 מיליון שקל. בנוסף, בבעלות החברה נכסים לא משועבדים בהיקף של כ-6.3 מיליארד שקל.

ה-EBITDA של החברה, רווח תפעולי לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות, עלה ב-60% לעומת הרבעון הקודם ועמד על 175 מיליון שקל. זו עדיין לא התאוששות מלאה, שכן הנתון נמוך ב-35% בהשוואה לרבעון הראשון של 2020.

דגש על משרדים

החברה ממשיכה בתנופת הייזום, בדגש על תחום המשרדים. במהלך השנתיים הקרובות צפויה מליסרון להשלים פיתוח ארבעה פרויקטים שיניבו לחברה NOI שנתי של כ-50 מיליון שקל (חלק החברה, בתפוסה מלאה). כמו כן, ממשיכה החברה בפיתוח פרויקט הדגל, מגדל Landmark בשרונה ת"א, בשטח של כ-144 אלף מ"ר משרדים בתוספת 116 יחידות דיור. בתפוסה מלאה, צפוי הפרויקט להניב לחברה NOI שנתי של כ-95 מיליון שקל (חלק החברה 50%). סיום בניית חלקו הראשון צפוי בסוף שנת 2023.

יו"ר מליסרון, ליאורה עופר: "התוצאות הכספיות של הרבעון הראשון של השנה מעידות על ההתמודדות המוצלחת של החברה עם האתגרים של תקופת הקורונה. במקביל, ממשיכה החברה לפעול לבניית אסטרטגיה עסקית לשנים הבאות הנשענת על שימור ופיתוח עסקי הליבה שלה לצד פיתוח מנועי צמיחה חדשים ונוספים בעולמות הנדל"ן המניב".

אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון, הוסיף: "עם פתיחת הקניונים ראינו חזרה מסיבית של ציבור הלקוחות לקניוני החברה. במרץ נרשמה בקניוני החברה עלייה דרמטית בפדיונות השוכרים, בדגש על גידול בענפי האופנה ועיצוב הבית, המשקפים פדיונות שיא ביחס לשנים האחרונות. אנו מעריכים שהחברה תחזור להציג תוצאות מצויינות עם המשך פתיחתו המלאה של המשק. במקביל, אנו פועלים לגיוון מקורות ההכנסה של מליסרון, ולהבטחת צמיחתה העתידית של החברה, באמצעות יישום תכנית אסטרטגית עליה שוקדת החברה במהלך החודשים האחרונים. בעניין זה החלה החברה בתכנון מתקן אשר ישמש כחוות שרתים (Data Center) על קרקע שבבעלותנו".