בקרוב: הבנקים יחויבו להציג ללקוח את העמלות והתשואות על ניירות הערך שלו

הפיקוח על הבנקים יחד עם רשות ני"ע גיבשו טיוטת הוראות שנועדה לשפר את מתן המידע לציבור • כמו כן פועלים שני הרגולטורים לקביעת נוסח אחידה לחישוב התשואה, כך שהלקוח יוכל להשוות בין מוצרים חלופיים

ענת גואטה / צילום: איל יצהר
ענת גואטה / צילום: איל יצהר

הפיקוח על הבנקים, בשיתוף פעולה עם רשות ניירות ערך, יחייב את הבנקים להציג ללקוחות מידע אודות תשואת פיקדון ניירות הערך, הנכסים הכלולים בו, גילוי אודות הפעילות בפיקדון ניירות הערך, והעמלות שהלקוח משלם עבור השירותים. הפיקוח על הבנקים פרסם היום כי שני הגופים גיבשו טיוטת הוראה לפיה המידע יוצג בפורמט אחיד אשר יכלול נתונים ללקוח אודות פיקדון ניירות הערך שלו בבנק.

על פי ההוראה, שתועבר בקרוב להערות הציבור, המידע אודות התשואה על פיקדון ניירות ערך יוצג ללקוחות באופן שוטף באזור האישי שלהם באתרי הבנקים, כאשר הלקוחות יוכלו לצפות בשיעור התשואה עבור התקופה הרצויה בהתאם לבחירתם.

בנוסף, הגדירו בפיקוח על הבנקים וברשות ני"ע מסגרת אחידה להעברת מידע רבעוני רחב יותר, שיועמד לרשות הלקוחות. הדיווח הרבעוני יכלול מידע על שווי הפיקדון, התנועות בפיקדון, שיעור תשואה מצטבר ברמה רבעונית והשוואה לשנים קודמות, ומידע על עמלות ששולמו בגין הפעילות בפיקדון ניירות הערך.

כמו כן, על פי הטיוטה, בפני לקוח המקבל ייעוץ השקעות יוצגו בנוסף לכל הנתונים הללו גם פרטים אודות שם היועץ או מרכז הייעוץ המטפל בו, בהתאם לאופן מתן הייעוץ. בנוסף ייפרסו בפניו רמת הסיכון ומידת החשיפה לנכסים ולמט"ח בפיקדון ניירות הערך, כאשר ללקוח תהיה נגישות למידע התקופתי שהוצג ברבעונים הקודמים של אותה שנה קלנדרית.

אולם זהו לא החידוש היחיד שמתכננים בפיקוח על הבנקים במסגרת ההוראה החדשה. שני הגופים הרגולטוריים קבעו בהוראה את אופן חישוב תשואת ניירות הערך, המבוסס על שיטת TWR - Time-Weighted Rate of Return (שיטת חישוב תשואה בה התשואה מחושבת בחלונות זמן נפרדים בהם לא מתקיים תזרים מזומנים ונסמכת על פני חלונות הזמן), וזאת במטרה לקבוע נוסחה אחידה לחישוב התשואה. על ידי החלת נוסחה אחידה לחישוב התשואה, מבקשים בפיקוח על הבנקים וברשות ני"ע לאפשר ללקוחות להשוות בין מוצרים חלופיים ולבחון חלופות השקעה בהתבסס על השוואת התשואה.

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים: "המידע בדבר תיק ניירות הערך הינו מידע בעל ערך רב ללקוח. הצעד הנוכחי, לשיפור הצגת המידע הקיים והמידע החדש שיעמוד לרשות הלקוחות ישפר את יכולתם לקבל החלטה מושכלת באשר לאפיק ההשקעה המיטבי עבורם. אני קורא ללקוחות לעשות שימוש בכלי זה ובכלי השוואה נוספים תוך בחינת חלופות השקעה נוספות ובכך לבחור את המוצר המיטיב והמתאים ביותר עבורם".

ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך: "אני מודה למפקח על הבנקים שנרתם להובלת הנושא ובכך לקדם תחרות בריאה לטובת ציבור המשקיעים בישראל. בימים אלה, כאשר גלגלי מהפכת הבנקאות הפתוחה החלו לנוע, המידע הוא כלי המיקוח באמצעותו הלקוח יוכל לקבל את הצעת השירות המיטבית עבורו. תחילת פעילותם של נותני שירותי להשוואת מידע פיננסי (API) מייצרת הזדמנות להגברת התחרות ולכן אני רואה חשיבות ביישום המהלך בקצובי זמן קצרים ככל הניתן לטובת ציבור המשקיעים".