צוללות הנפץ של חמאס: אתגר חדש למאגרי הגז של ישראל

אף אחד לא הופתע מניסיון הירי של חמאס לעבר אסדת תמר • חוקרים בתחום הביטחון מסבירים כי "הפוטנציאל של פגיעה במתקנים שכאלה היא לא רק כלכלית, אלא נתפסת כמעט כמו פגיעה בסמל שלטוני. פגיעה במתקנים כאלה תיחשב כהצלחה אסטרטגית"

אסדת תמר / צילום: אלבטרוס, יח"צ
אסדת תמר / צילום: אלבטרוס, יח"צ

"העובדה שחמאס ירה לעבר אסדת תמר לא מפתיעה אף אחד", אומר לגלובס גורם שמלווה את תחום האבטחה בכמה ממתקני התשתיות הרגישים בישראל. "הנחת העבודה התמידית היא שישנם נסיונות של גורמים עוינים, אם זה חמאס או גורמים שמסונפים לאיראן, לפגוע במתקנים שעשויים להביא לפגיעה משמעותית ובמקרה הזה מדובר בפגיעה כפולה - גם נזק פיזי וגם תודעתי. פגיעה באסדת גז יכולה להוות סוג של תמונת ניצחון עבור האויב".

תא"ל (במיל) פרו’פ שאול חורב, ראש מרכז חיפה למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית וראש מרכז עזרי לחקר מדינות המפרץ באוניברסיטת חיפה, טוען כי "על רקע מה שמתחולל בעולם, בוודאי שחיל הים, ולא רק הוא, נערך להתקפה על מתקני תשתית".

חורב אומר כי תשומת הלב שמוענקת לנושא כעת על רקע הלחימה בדרום, היא דבר שמתקיים בשגרה אצל כוחות הבטחון ומפעילי מתקני התשתיות. לדבריו, ב-25 השנים האחרונות בוצעו בעולם למעלה מ-50 תקיפות של מתקני תשתיות קבועים כמו אסדות הפקה של גז או נפט.

על השאלה האם כלי השיט התת-מימי שבו צה"ל פגע הפתיע את גורמי הביטחון, אומר חורב: "כלי השיט הזה לא הפתיע אף אחד, וככל שידוע לא כל הכלים מהסוג הזה נפגעו".

ד"ר קובי מיכאל, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר שההיערכות בשגרה כוללת שתי רמות. "הרמה הראשונית היא המודיעינית. פגיעה במתקני תשתית היא חלק חשוב בשיח של הגורמים שרוצים לפגוע בנו", הוא אומר ומזכיר שלא סתם התייחס בעבר מזכ"ל חיזבאללה למתקן האמוניה שפעל בחיפה. "הפוטנציאל של פגיעה במתקנים שכאלה היא לא רק כלכלית, אלא נתפסת כמעט כמו פגיעה בסמל שלטוני. פגיעה במתקנים כאלה תיחשב כהצלחה אסטרטגית".

הרמה השנייה, לדבריו, היא האופרטיבית. "ההצטיידות שלנו בשנים האחרונות הייתה לא רק בכלי שיט, אלא גם בחימוש מתאים. למשל, הצלחנו למקם מערכת כיפת ברזל על סטי"ל צה"לי. מעבר לכך יש גם פעילויות שהן אקטיביות ולא רק הגנתיות, וזה חוזר לרמה המודיעינית - כלי השיט התת-מימי שהושמד הוא מטרה שלא התגלתה במקרה. מישהו ידע איפה הכלי נמצא, איך הוא מובל ואיפה הלוחמים של הכוח הימי נמצאים".

מחברת שברון שמפעילה את אסדות לויתן ותמר נמסר כי "אנו שמים בראש סדר העדיפויות את בטיחות העובדים שלנו, הציבור, הסביבה בה אנו פועלים והמתקנים שלנו ומתמקדים באספקה בטיחותית ואמינה של גז טבעי בהתאם לחוקים ולרגולציות בישראל. לשאלות בעניין המצב הביטחוני יש לפנות למשרד הביטחון".