אפס פליטות עד 2050? אנחנו מתרחקים משם יותר ויותר

סוכנות האנרגיה העולמית פירסמה את הדוח המקיף ביותר עד היום בנוגע ליעדי האקלים העולמיים • מבין הממצאים עולה תמונה מדאיגה, לפיה חיפוש ופיתוח שדות נפט וגז חדשים חייב להיפסק כבר השנה • גם ישראל רחוקה מאוד מהפסקת השימוש בדלקים מאובנים

שדה נפט בבלארוס. הסוכנות מבהירה כי יש צורך להקטין באופן דרסטי את השימוש בדלקים המאובנים / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk
שדה נפט בבלארוס. הסוכנות מבהירה כי יש צורך להקטין באופן דרסטי את השימוש בדלקים המאובנים / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk

חברות האנרגיה חייבות להפסיק השקעות ולעצור עוד השנה פרוייקטי תשתיות חדשים של גז, נפט ופחם, כדי להשיג את המטרות העולמיות של איפוס פליטות הפחמן עד שנת 2050. כך עולה מדוח חדש של סוכנות האנרגיה העולמית (IEA) המתפרסם היום (ג').

מדינות רבות הציבו יעד של אפס פליטות עד 2050 במטרה להימנע מהתחממות גלובלית של יותר ממעלה וחצי, ומתוצאות הרות אסון של משבר האקלים. אך לפי הדוח החדש, אם המדינות לא יעצרו פרוייקטים של דלקים מאובנים ויניעו תהליכי מעבר מהירים לאנרגיות מתחדשות, הפער בין הרטוריקה בה משתמשים המנהיגים לבין התוצאות במציאות, יישאר בלתי ניתן לגישור.

פיתוח שדות נפט וגז חדשים חייב להיפסק השנה

לפי דוח סוכנות האנרגיה העולמית, חיפוש ופיתוח שדות נפט וגז חדשים חייב להיפסק השנה, בעוד שלא ניתן לבנות תחנות כוח פחמיות חדשות אם מטרת העולם היא לבלום את ההתחממות הגלובלית ולעמוד ביעדי 2050.

הדוח קובע יותר מ-400 אבני דרך להשגת נטו אפס פליטות, במטרה להוות בסיס לדיון בוועידת האקלים שתערך בגלאזגו בנובמבר. כך למשל, באזהרה המשמעותית ביותר שלה עד כה, הסוכנות מבהירה כי יש צורך להקטין באופן דרסטי את השימוש בדלקים המאובנים, ומתוקף כך לחדול ממכירות מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימי עד שנת 2035, בעוד שעד שנת 2030, מוטב כי מכירת הרכבים החשמליים תהווה 60% מכלל השוק.

על מנת להשיג נטו אפס פליטות, ההשקעה העולמית באספקת דלקים מאובנים צריכה לרדת מ-575 מיליארד דולר בממוצע בחמש השנים האחרונות ל-110 מיליארד דולר בשנת 2050, כאשר ההשקעה בדלקים מאובנים תוגבל לשמירה על ייצור בשדות הנפט והגז הטבעיים הקיימים. מנגד, יש צורך בפריסה מסיבית של אנרגיה מתחדשת, שכן בשנת 2050 כמעט 90% מהחשמל העולמי צריך להתבסס על מקורות מתחדשים, ומרבית היתרה מאנרגיה גרעינית.

לכן, הסוכנות קוראת להגדיל עד כדי יותר מהכפלה את ההשקעות השנתיות באנרגיה נקייה עד שנת 2030 - מ-2 טריליון דולר בשנה ל-5, ובכך להגיע למצב של תועלת נטו למשק, תוך תמרוץ יצירת מליוני משרות חדשות וצמיחה כלכלית שתאפשר גישה לחשמל נקי עד סוף העשור.

לפי הדוח, צעדים להפחתת הפליטות עשויים לייצר עוד 30 מיליון משרות חדשות ברחבי העולם, ולהוסיף 0.4% בשנה לצמיחה בתוצר העולמי. לפי הסוכנות, כ-5 מיליון משרות בתחומים דוגמת כריית פחם ירדו לטמיון, אך ממשלות יכולות לעשות צעדים רבים כדי להקל את המעבר המשקי לכלכלה חדשה ונקייה.

הניתוח לקח בחשבון גם את גידול האוכלוסייה העולמית בכ-2 מיליארד איש, ואת הצורך לספק חשמל ל-785 מיליון אנשים שאין להם גישה כיום לחשמל, וכך גם גישה לאמצעי בישול נקי ל-2.6 מיליארד אנשים. הפעולות הללו יעלו כ-40 מיליארד דולר בשנה, או 1% מההשקעה העולמית במגזר האנרגיה, ויקטינו את מקרי המוות המוקדמים מזיהום אוויר בחללים סגורים בכ-2.5 מיליון בני אדם בשנה.

זהו הדוח המקיף ביותר שפרסמה סוכנות האנרגיה העולמית עד היום, באשר להשגת יעדי האקלים העולמיים, שללא חתירה למימושם - השלכות ההתחממות הגלובלית יורגשו ברחבי העולם. למרות זאת, מדינות רבות ממשיכות לנפק רישיונות לשדות נפט וגז חדשים, וכך גם לבנות תחנות כוח מונעות פחם. בריטניה מנפקת רישיונות לשדות נפט וגז חדשים בים הצפוני, וחברות הנפט עצמן ממשיכות להשקיע בפרויקטים חדשים של דלקים מאובנים, למרות האזהרות החוזרות ונשנות.

משרד האנרגיה מסרב להציב יעדים לשנת 2050

גם ישראל רחוקה מאוד מהפסקת השימוש בדלקים מאובנים. בישראל לא אושרה כל תוכנית ממשלתית לאיפוס הפליטות בכלכלה עד שנת 2050, בשל מחלוקות בין המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה. משרד האנרגיה מסרב להציב יעדי אנרגיה מתחדשת לשנת 2050, ולמרות הבטחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפסגת המנהיגים של הנשיא ביידן בנושא - אישור התוכנית מתמהמה. מנגד, במשרד האנרגיה מעוניינים לפתח את מאגרי הגז בים של ישראל, ולהפוך אותם למשאב בעל פוטנציאל יצוא, למרות המשמעות האקלימית והאקולוגית. אם לא די בכך, גם פרויקטי נפט פועלים בישראל במתכונת 'עסקים כרגיל'; רק לאחרונה, החל מימוש הסכם קצא"א לשינוע נפט מאיחוד האמירויות לעולם דרך ישראל, כאשר בשטחה של אילת מתגברת תנועת מכליות הנפט.

ד"ר יונתן אייקנבאום, מנכ"ל גרינפיס ישראל, קורא לממשלה לישר קו עם אזהרות המדענים הברורות ועם המסקנות העולות מדו"ח סוכנות האנרגיה הבינלאומית. לדבריו, "לסוכנות האנרגיה הבינלאומית נפל סוף סוף האסימון: על מנת להשאיר לנו סיכוי לעמוד ביעדי האקלים שנקבעו בהסכמי פריז, על העולם לסיים בדחיפות את עידן הדלקים המאובנים בהקדם. המעבר לכלכלה דלת פחמן זו הדרך מרכזית על מנת לעמוד ביעד ולמנוע כאוס אקלימי ואת הרס עולם הטבע, אבל על מנת להשיגו נדרש ממדינות לפעול ולעצור לאלתר את הפיתוח משק הגז והנפט. למרבה הצער, ממשלת ישראל פועלת בדיוק להפך כאשר היא מקדמת במלוא המרץ עשרות אתרי קידוח חדשים בים התיכון, מפעל להפקת נפט סמוך לים המלח ופרויקטים נוספים. עבור שר האנרגיה שטייניץ נוספה היום עוד כתובת ברורה על הקיר שאינה משתמעת לשתי פנים: אם אתה עמוק בתוך הבור, קודם כל תפסיק לחפור".