בזק מבקשת ממשרד התקשורת אישור לסנקציות נגד אקספון

בזק פנתה למשרד התקשורת וטוענת לחוב של אקספון שהיא מסרבת לשלם. לאחר שהתייאשה מהניסיון לקבל את הכסף, בזק מבקשת מהמשרד לממש את זכותה ולנקוט סנקציות שמשמעותן האטת קצב גלישה, מניעת הצטרפות לקוחות חדשים או שתיהן יחד

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: איל טואג
חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: איל טואג

חברת בזק פנתה למשרד התקשורת וביקשה להטיל עיצומים על חברת אקספון, וזאת במסגרת מדיניות המשרד החדשה שמאפשרת למפעילים בעלי תשתית לנקוט סנקציות נגד מפעילים שלא משלמים להם במסגרת השוק הסיטונאי,, אשר המשרד קבע כי עליהם לשלם.

בין בזק ואקספון מתנהל ויכוח כספי שבינתיים גלש גם לערכאות משפטיות. המחלוקת בין החברות נסובה סביב עלות השימוש בטכנאי בזק במסגרת התקנות שביצעו עבור חברת אקספון. עלות הטכנאים של בזק נקבעה על-ידי משרד התקשורת, ואחרי שתעריפי הטכנאים עודכנו, אקספון סירבה לשלם את המחיר החדש וצברה חוב שמוערך לטענת בזק בעשרות מיליוני שקלים. מנגד, לאקספון יש טענות על חובות של בזק כלפיה, כך שהחוב נטו כנראה יהיה נמוך יותר.

לאחר מספר ניסיונות להגיע להבנות, בזק פנתה למשרד התקשורת ודרשה ממנו להכריע בסוגיה. הפנייה של בזק למשרד באה עוד הרבה לפני הרפורמה החדשה, והיא משמשת את בזק לצורך התביעה נגד אקספון בבית משפט.

הרפורמה שקבע משרד התקשורת לפני מספר חודשים מאפשרת למפעיל מארח לנקוט צעדים נגד מפעיל שמתארח על הרשת שלו ואינו משלם על השימוש בה.

הרציונל הוא שמשרד התקשורת חייב להתערב במקום שבו הוא מחייב את המפעיל בעל התשתית לארח מפעילים חיצוניים במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי. תחת מדיניות זו נקבעים מחירי השימוש שנמצאים בפיקוח מתמיד על-ידי משרד התקשורת. לכן, כאשר מפעילים נקלעים לוויכוחים כספיים לגבי העלויות, המשרד מתערב וקובע מי צודק בוויכוח, אבל לקביעתו אין משמעות מחייבת, והצדדים ממשיכים את הוויכוח דרך בתי המשפט, תוך שהם נעזרים בקביעת המשרד.

הרפורמה מתירה למפעיל שהמשרד קבע שהוא צודק בוויכוח עם מפעיל אחר, לנקוט שתי סנקציות עיקריות: הראשונה-  למנוע ממנו צירוף לקוחות חדשים לרשת, והשנייה היא האטת מהירות ללקוחות קיימים. הסנקציות מחייבות אישור מוקדם של המשרד.

במשרד התקשורת מבינים שהסוגיה היא רגישה ביותר, היות שאם בזק תקבל אישור ותפעיל את הסנקציות, היא עשויה לגרום לאקספון לנזק כבד מאוד. במשרד מאוד מוטרדים ממצבה של אקספון, שכידוע נמצאת בבעיה גם בגזרה הסלולרית מול סלקום, וביניהן מתקיים סכסוך עמוק על עלויות השימוש ברשת הסלולר המשותפת.

לאחרונה חשפנו כי משרד התקשורת הודיע לאקספון כי היא חייבת לקבל החלטה לגבי מימוש זכייתה במכרז תדרי הדור החמישי עד אמצע יוני. אקספון חייבת לקבל החלטה עד אז, שכן במקרה שלא יחול שינוי במצבה מול סלקום או כל הסכם אחר שיאפשר לה להמשיך לפעול בשוק הסלולרי, המשרד יכול לשלול ממנה את זכייתה במכרז התדרים.

מאקספון נמסר בתגובה: "לא קיבלנו פנייה בנושא ממשרד התקשורת או מבזק. מדובר באירוע ישן אשר עקב תביעות הדדיות נדון כעת בבית המשפט. אנו מאמינים כי הנושא יגיע לכלל פתרון בקרוב".

מאקספון נמסר בתגובה: "לא קיבלנו פנייה בנושא ממשרד התקשורת או בזק. מדובר בארוע ישן אשר עקב תביעות הדדיות נדון כעת בבית המשפט. אנו מאמינים כי הנושא יגיע לכלל פיתרון בקרוב".