המכשיר הרפואי בי-קיור לייזר מגיע לבורסה בת"א לפי שווי של 800 מיליון שקל

חברת אריקה כרמל של משפחת שלוסר, המפתחת ומשווקת את המכשיר לטיפול בכאבים, מבקשת לגייס כ-160 מיליון שקלל על רקע צמיחה מהירה בעסקיה בשנים האחרונות, עם הכנסות שהגיעו אשתקד ל-86 מיליון שקל

מיקי ברקוביץ', אחד משלל פרזנטורים של בי-קיור לייזר / צילום: מצגת החברה
מיקי ברקוביץ', אחד משלל פרזנטורים של בי-קיור לייזר / צילום: מצגת החברה

אל גל הנפקות הראשוניות (IPO) בבורסה בתל-אביב - שלפי שעה אינו מושפע מההסלמה הביטחונית ומהמבצע הצבאי "שומר החומות" הנמשך כבר יותר משבוע, מצטרפת כעת חברה המוכרת לציבור הרחב גם - או בעיקר - בזכות הפרזנטורים שלה - כדורסלן העבר מיקי ברקוביץ', הג'ודוקא ירדן ג'רבי, השחקנית סנדרה שדה, שדרני הרדיו דידי הררי ורון קופמן, ועוד.

מדובר בחברת אריקה כרמל, מפתחת ומשווקת המכשיר הרפואי "בי-קיור לייזר", המבוסס על "טכנולוגיית הלייזר הרך", אשר משמש "לטיפול בכאבים, בעיות אורטופדיות, פצעים, דלקות ותופעות בריאותיות אחרות אצל בני אדם", וזאת "בהתאם להתוויות שאושרו על ידי משרד הבריאות". לחברה, שפרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה לקראת ההנפקתה, גם דגם של המכשיר המשמש לטיפול בבעלי חיים.

את אריקה כרמל ייסדו בני הזוג מיכאל וציפי שלוסר בשנת 2007, ובשנים לאחר מכן רכשו את הזכויות בטכנולוגיה ובפטנטים שעליהם מבוסס המכשיר שהם מציעים מצד שלישי שאינו קשור לחברה.

כיום מחזיק מיכאל (מיקי) שלוסר (71) את עיקר מניות אריקה כרמל (יותר מ-90%), שמגדירה אותו כ"מהנדס-יזם ואיש עסקים בעל ניסיון רב בשיווק", והוא משמש כיו"ר פעיל של החברה בהיקף משרה של 70%. שלוסר מכהנת כסמנכ"לית שירות לקוחות. מנכ"ל אריקה כרמל הוא מוטי נבון, שגם לו נתח ממניותיה.

על-פי ההערכות, אריקה כרמל מתכננת להנפיק כ-20% ממניותיה, לפי שווי חברה שינוע בטווח של כ-800 מיליון שקל "לפני הכסף", כך שסכום הגיוס ינוע סביב כ-160 מיליון שקל - כ-10% מהסכום בהצעת מכר על ידי בעלי החברה, והיתרה בהנפקת מניות חדשות. את הנפקתה של אריקה כרמל מובילות חברות החיתום של לידר שוקי הון ורוסאריו.

תחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות

על פי טיוטת התשקיף, טיפול בלייזר רך, שפותח בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כולל פעולה של קרן אור על פני העור לעומק הרקמות, "אך ללא אפקט של חימום וללא פגיעה בעור", וזהו תחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות "לאור הוכחת יעילות הטיפולים בלייזר הרך במחקרים קליניים".

לגבי מוצר החברה, היא מציינת כי הוא "משלב את הטכנולוגיה של שימוש בלייזר רך בתוך מכשיר שהינו קל ונוח לנשיאה, נייד ונטען, כך שניתן לרכוש את המכשיר ולהשתמש בו בנוחות בבית המשתמש או בכל מקום אחר".

המכשיר מיועד לטפל, בין היתר, "בבעיות אורטופדיות, פציעות וכאבים בשלד וברקמות, בכאבים בגב התחתון, כאבי ברכיים, צוואר וכאבי שרירים, כאבי ודלקות מפרקים, דורבן, מרפקי טניס, דלקת בגיד אכילס, תסמונת מנהרת שורש כף היד, וכאבים במפרק הלסת".

תוצאותיה הכספיות של אריקה כרמל מעידות על הצמיחה המהירה בעסקיה, עם קפיצה דו-ספרתית גבוהה בהכנסותיה בשנים האחרונות, שהגיעו ל-86 מיליון שקל ב-2020, אחרי הכנסות של 51 מיליון שקל ב-2019 והכנסות של 36 מיליון שקל ב-2018.

בהתאם, גם הרווח הגולמי שלה נסק, ובשורה התחתונה, הרווח הנקי השנתי אשתקד הגיע ליותר מ-12 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-2.5 מיליון שקל בכל אחת מהשנתיים שלפני כן (2018-2019). בחודש מרץ האחרון חילקה החברה דיבידנד של 8 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

עד כה, מכירות מכשירי בי קיור לייזר שמייצרת אריקה כרמל נעשו רק בארץ, אולם בשנה האחרונה היא החלה לשווק את המכשירים שלה גם בבריטניה, שהיוו, לפי החברה, כ-15% ממחזור המכירות שלה ברבעון הראשון של השנה. לפי טיוטת התשקיף שפורסמה, חלק גדול מתמורת ההנפקה, מיועדת ל"העמקת והרחבת השיווק בחו"ל".

זאת, נוסף להשקה והחדרת מוצרים חדשים, מו"פ, השגת אישורים רגולטוריים בחו"ל, בעיקר מול ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי א.ל), וכן העמדת מימון בסכום של 2.5 מיליון שקל לחברה בבעלותו של שלוסר. מדובר בחברת אייגיין ביוטי אותה הקים שלוסר בשנת 2019, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לטיפול בקמטים על בסיס טכנולוגיית RF ( Radio Frequency ).

הסכמי העסקה משודרגים לבכירים

כיום, עיקר מוצריה של בי קיור לייזר מיועדים לשוק הפרטי בישראל, והיא מפתחת ומשווקת כמה דגמים המבוססים על טכנולוגיית הלייזר הרך, גם לשימוש מקצועי במרפאות ובבתי חולים. החברה מעסיקה קרוב ל-150 עובדים, מרביתם בתחום השיווק והמכירות, ומשרדיה הראשיים ממוקמים בחיפה. אריקה כרמל מציעה מגוון מכשירים תחת המותג בי קיור לייזר (קלאסי, פרו, ספורט, דנטל, ועוד), וכל מוצריה מיוצרים בסין.

באריקה כרמל מציינים כי "קיימות חברות נוספות בישראל ובעולם" המשווקות מכשירים רפואיים דומים לשלה, והיא מעריכה כי נתח השוק שלה בישראל "הוא הגבוה ביותר בתחום שבו היא פועלת", אולם היא לא יכולה להעריך את היקפו. 

עוד חושפת טיוטת התשקיף, בין היתר, כי בחודש מרץ האחרון, לקראת ההנפקה, חתמו מנהלי החברה על הסכמי העסקה משודרגים, בהם המנכ"ל נבון והיו"ר שלוסר, שייהנו כל אחד ממשכורת חודשית של 80 אלף שקל. משכורתה החודשית של ציפי שלוסר בתפקידה כמנהלת שירות הלקוחות, תעמוד על 35 אלף שקל. הסכמי העסקה נחתמו גם מול ארבעת ילדיהם של בני הזוג - מור, נטעלי, מעיין וירון, בתפקידים שונים ובהיקפי משרה שונים, ומול שני חתניו של מיקי שלוסר - איתי אבני ואורי וורצמן.

אריקה כרמל מציינת עוד, כי משבר הקורונה לא פגע בפעילות, ומוסיפה, כי היא לא יכולה להעריך אם בנקודת הזמן הנוכחית תהיה לו השפעה על מאמצי השיווק שלה בחו"ל, המתוכננים לאחר ההנפקה.