למה הביטקוין נפל? כי הוא מייצג את כל מה שהממשל הסיני חושש ממנו

התאחדויות פיננסיות סיניות פרסמו אזהרה שלא לספק שירותים או מידע לגבי העברה של מטבעות דיגיטליים • בתגובה ירד שער הביטקוין אל מתחת ל-40 אלף דולר לראשונה זה שלושה חודשים • ממה הסינים כל כך מפחדים?

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Andreanicolini
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Andreanicolini

שלוש התאחדויות פיננסיות סיניות פרסמו ביום שלישי אזהרה חדשה הנוגעת למטבעות דיגיטליים (קריפטו). האזהרה החדשה קוראת לגופים החברים בהתאחדויות, מוסדות פיננסים וחברות תשלומים, שלא לספק שירותים או מידע כלשהו הקשור להעברה של מטבעות קריפטו. האזהרה החדשה פורסמה על ידי הבנק המרכזי של סין והובילה לירידה של כ-10% בשער הביטקוין, ובכך מפילה אותו לראשונה זה שלושה חודשים מתחת ל-40 אלף דולר. האזהרה נומקה בחזרה של המסחר הספקוטליבי במטבעות קריפטו שמאיים לפגוע בסדר הכלכלי.

זו ממש לא הייתה הפעם הראשונה שסין מצליחה להשפיע משמעותית על שער הביטקוין, כאשר הגבלות שונות שפרסמו הרגולטורים ב-2013, ב-2017 וב-2019 הביאו כולן לירידה בשער המטבע. בדצמבר 2013 למשל, שער הביטקוין ירד מ-1,100 דולר ל-900 דולר כאשר סין פרסמה את ההגבלות הראשונות בנושא מטבעות דיגיטליים.

בתגובה לאזהרה החדשה צייץ חשבון הטוויטר של התאחדות הביטקוין בהונג קונג, כי "למי שחדש בנושא, מקובל שהבנק העממי של סין יאסור על ביטקוין לפחות פעם אחת בכל מחזור עליות שורי".

סין יכולה דרך אגב להביא לנפילת הביטקוין גם בלי לעשות כלום, כמו שקרה למשל ב-2018, כאשר נפוצו שמועות כי היא מתכוונת לאסור על כריית המטבע בשטחה. אלא  שהשמועות לא התממשו בסופו של דבר וסין עדיין אחראית לרוב הכרייה של הביטקוין בעולם.

מטבעות מבוזרים מייצגים את כל מה שמפחיד את הממשל הסיני 

אי שם ב-2013 סין הייתה דווקא אחת המדינות הראשונות לאמץ את הביטקוין. הסינים ידועים בחיבתם לחידושים טכנולוגיים ופיננסיים ובמהרה עסקים רבים החלו להציע שירותים הקשורים במטבע הווירטואלי. הרשויות הסיניות אפילו עודדו גישה זאת עד שבסוף אותה שנה שינו כיוון ואסרו על בנקים וחברות תשלומים לספק שירותים מבוססי ביטקוין.

מטבעות קריפטו מבוזרים מייצגים את כל מה שמפחיד את הממשל הסיני הריכוזי. הקריפטו מאפשר מסחר פיננסי שסין אינה שולטת בו באופן מלא. כמו כן המטבעות הווירטואליים מאפשרים ערוץ להעברה של כסף מחוץ למדינה לצד אפשרות נוחה להלבנת הון. חשש מרכזי של סין הוא מתנודתיות גבוהה, שיכולה לפגוע ביציבות החברתית, בדיוק המאפיין של מטבעות קריפטו.

 
  

כתוצאה מכך, ב-2017 סין הרחיבה את המלחמה במטבעות הדיגיטליים והודיעה כי היא סוגרת את כל הבורסות המקומיות למטבעות קריפטו ברחבי המדינה, מה שהוביל לירידה של 6% בשער הביטקוין. עד אז כ-90% מהמסחר הגלובלי בביטקוין התרחש בסין. ב-2019 הבנק העממי של סין הוסיף כי יחסום גם את הגישה לבורסות הזרות למטבעות קריפטו ואתרים להנפקת מטבעות.

עם זאת, סין מעולם לא אסרה רשמית על אזרחים פרטיים מלהחזיק מטבעות קריפטו ועל אף המגבלות השונות סינים רבים ממשיכים לסחור בהם בדרכים שונות. רבות מהבורסות הסינית למשל עברו לעבוד בחו"ל והלקוחות משתמשים באפליקציות תשלומים כדי להמיר יואן סיני לקריפטו וחזרה.

בכל פעם שהנושא של מטבעות דיגיטליים מככב בתקשורת הבינלאומית, למשל בעקבות ציוצים של אלון מאסק, גם גובר העניין בו ברשתות החברתיות בסין ולכן הרשויות נזעקות להטיל הגבלות או לפרסם אזהרות שונות. גם אם באלו אין תמיד חדש, הן מצליחות להשפיע על שערי המטבעות הרגישים, כמו שקרה השבוע.