גוגל משיקה אפליקציית חיפוש תמונות למחלות עור

שומה? פריחה? גוגל יעזור לכם לאבחן • המוצר שפותח ע"י חטיבת הבריאות של גוגל נקרא "דרמאסיסט" ונועד לסייע באבחון של מחלות עור • המוצר לא יכלול חוות-דעת רופא ולא יהווה אבחון חד-משמעי, אלא יכוון את המטופלים לכמה אבחנות אפשריות ויעזור להם להחליט עד כמה הפניה לרופא העור היא דחופה

גוגל / צילום: אפרת לוי, גלובס
גוגל / צילום: אפרת לוי, גלובס

חטיבת הבריאות של גוגל חשפה השבוע מוצר המבוסס על טכנולוגיית חיפוש התמונות של החברה, ונועד לסייע באבחון של מחלות עור. המוצר נקרא דרמאסיסט (Dermassist). ע"פ גוגל אין קשר למוצר ישראלי שפותח בעבר בשם זה.

עד היום, גוגל הייתה פלטפורמה למוצרים רפואיים, שפותחו בדרך כלל על ידי חברות אחרות. מספר חברות בנות בקבוצה אף עוסקות במחקר ופיתוח של מוצרים רפואיים בחזית המחקר. אולם, זו הפעם הראשונה שהיא משיקה מוצר אבחוני לצרכן, אותו פיתחה בעצמה.

בתשובה לשאלה באילו נסיבות גוגל מעדיפה לפתח מוצרים בעצמה, ובאילו היא מעדיפה להוות את הכלי או הפלטפורמה באמצעותם גורמים אחרים מפתחים מוצרים רפואיים, מסרה החברה: "שותפות היא רכיב עיקרי בגישה שלנו לפתרון בעיות רפואיות, שהן לרוב עצומות, מורכבות ודורשות שילוב בין מגוון תחומי מומחיות. אנחנו בוחרים לפתח בעצמנו פרויקטים שבהם יש לנו את המומחיות הדרושה בבית, כמו בינה מלאכותית, מחקר רפואי ופיתוח מוצר. אנחנו לעיתים קרובות יוצרים שיתופי פעולה עם שותפים בעלי מומחיות תוכנית, כמו בתי חולים וארגוני בריאות, ונשמח לכל הזדמנות לשיתוף פעולה כזה".

המוצר לא יכלול חוות-דעת רופא ולא יהווה אבחון חד-משמעי, אלא יכוון את המטופלים לכמה אבחנות אפשריות ויעזור להם להחליט עד כמה הפניה הלאה לרופא העור היא דחופה. כמובן שהפלטפורמה של גוגל כבר משמשת היום עבור אנשים בכל העולם כדי להשוות את התסמינים שלהם למידע פומבי ולקבל החלטות לגבי פניה לאבחון רשמי, במגוון רחב של סוגי מחלות.

ההבדל לעומת מחלות העור, הוא התלות הגבוהה בפענוח של תמונה. "אנחנו רושמים בכל שנה כ-10 מיליארד חיפושים של תסמינים בתחום סרטן העור, אבל לאנשים קשה מאוד להסביר מה יש להם", אומרת ד"ר פגי בוי, רופאה פנימאית ומנהלת המוצר עבור גוגל הלת'. "אנשים מגיעים לאבחנה הנכונה בעצמם רק ב-13% מהמקרים, וב-3 מתוך 4 מקרים, הם לא מגיעים לאבחנה בזמן". אצל אנשים עם צבעי עור "מיוחדים", האבחון של מחלות עור באמצעות שאלוני תסמינים הנמצאים באופן חופשי באינטרנט, הוא עוד פחות מדוייק.

התקווה היא שגישה מהירה ונוחה לכלי פענוח, יעזרו לאתר במהירות מקרים רבים יותר של מחלות קשות הדורשות טיפול מיידי, כמו סרטן עור או חיידק טורף. עם זאת, מערכת לא מספיק מדוייקת עלולה לשלוח עשרות אלפי אנשים מבוהלים למיון שלא לצורך. חברה כמו גוגל גם מסוגלת ליצור את הפענוח שיאפשר רמה סבירה של דיוק, ולקחת על עצמה את האחריות לכך. לדברי החברה, המוצר מדייק כמו רופא עור. מאמר בנושא פורסם בכתב העת Nature Medicine .

האפליקציה כוללת את האפשרות להעלות תמונה, הנחיות לגבי אופן צילום התמונה כך שהיא תניב את המידע הרב ביותר, ושאלון תסמינים נלווה.