לשכת עורכי הדין לנתניהו: להאריך את תוקף תמ"א 38 לנוכח המצב

עו"ד אדם צסוואן, שותף וראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד גינדי כספי: "ברור לכולנו שהתמ"א היא סוג של רע הכרחי, לכל הפחות. לא בכל מקום אפשר לעשות פינוי-בינוי. מגיע גם לאנשים האלה שיהיה להם מיגון וגם התחדשות. ובשביל זה צריך מכשיר נקודתי"

פרויקט תמ"א 38 / צילום: אייל פישר
פרויקט תמ"א 38 / צילום: אייל פישר

במכתב שנשלח אתמול (ד') על-ידי פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין, ועליו חתומים עורכי דין אברהם ללום, יצחק נטוביץ, זיו כספי ואחרים, הם קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הפנים אריה דרעי ולשר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן להאריך את תוקף תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים, תמ"א 38. לטענתם, הדיירים בבניינים הישנים נמצאים בסכנת חיים, "שקיבלה משנה תוקף בימים האחרונים".

פניית לשכת עורכי הדין קשורה כמובן להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לסיים את תוכנית המתאר הארצית תמ"א 38 בחודש אוקטובר 2022. כזכור, בוועידת הנדל"ן של גלובס, שהתקיימה בחודש אוקטובר 2020, הטילה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, ספק בנחיצותה של התמ"א: "ב-15 שנה חוזקו 1,000 מבנים. זה בדיחה. צריך לחשוב על המתווה החדש, על איכות חיים, לא רק על מבנים שלא בטוח בכלל כמה חוזקו", אמרה.

מכתבם של עורכי הדין מבקש להדגיש כי נקודת המוצא שלהם היא ביטחונית ולא נדל"נית: "בימים אלה ממש, בהם כמעט כל אזורי ארצנו סופגים מתקפות טילים נרחבות והרסניות, מתקפות אשר גורמות לנזק לרכוש ציבורי ופרטי וחמור מכך - פוגעות ומסכנות חיי אדם, לא יכול להיות חולק שקיומה של תוכנית, שייעודה הישיר והעיקרי הוא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ומתקפת טילים, היא לא אפיק נדל"ני אלא מכשיר ביטחוני ובטיחותי של ממש המגן על חייהם של אנשים".

עו"ד אברהם ללום, יו"ר פורום קניין ומקרקעין בלשכת עורכי הדין, מסביר כי לדעתו, "מינהל התכנון מחדש צריך לעשות חישוב מחדש לגבי ההחלטה שלו. אין לי ספק שגם אם לא יעשה כן, ממשלת ישראל תביא לשינוי המצב ולא תאשר את החלטת המועצה הארצית, ותאריך את הוראות תמ"א 38, שכבר הוארכו על-ידי הרשויות דה-פקטו".

עו"ד אדם צסוואן, שותף וראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד גינדי כספי וחבר פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין, מסביר כי תמ"א 38 היא "רע הכרחי", וכי כרגע אין לה תחליף. לדבריו, "תמ"א 38 רחוקה מלהיות פתרון אידאלי. מדובר ברישוי ולא בתכנון, ואין הפרשות לצורכי ציבור, וגם אין ראייה מרחבית. הכול נכון. ובכל זאת, המועצה הארצית ביקשה להחליף את המכשיר הפחות טוב בפתרון אחר. אבל להכניס תחליף אמיתי וגם להטמיע אותו, זה דבר שלא קרה. יש דברים שפינוי-בינוי לא יכול לתקן".