יונדאי טוסון החדשה: קפיצת מדרגה שוברת מוסכמות

הטוסון החדשה זונחת את העיצוב השבלוני לטובת מראה מקורי ושובה עין • היא כבר לא זולה כמו הקודמת, ויש בפלח כלים נוחים יותר על כבישים משובשים, אבל זה לא יפריע לה להפוך ללהיט מכירות

יונדאי טוסון 1.6 טורבו 2021 / צילום: יח"צ
יונדאי טוסון 1.6 טורבו 2021 / צילום: יח"צ

תחת מיסוך כבד של חדשות ביטחוניות, נחתם בסיאול בשבוע שעבר הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקוריאה. ההסכם הוא תוצר של כמעט עשר שנים של מגעים ודיונים עתירי מכשולים פוליטיים, כלכליים וטכניים. אבל כעת הוא חתום ובשנים הקרובות הוא עתיד יהפוך את הנוכחות של מוצרים ומותגים קוריאניים בישראל לדומיננטית מאוד.

ביטול המכסים הנלווה להסכם עתיד לשרת במיוחד את מותגי הרכב מתוצרת דרום קוריאה בישראל, ובראשם יונדאי וקיה. אמנם יבואני הרכב נוטים להמעיטו בהשפעה הצפויה על מחירי הרכב לצרכן אבל, וזה אבל גדול, מבחינת מפת התחרות בשוק הרכב הישראלי ההסכם משמעותי מאוד והוא יעניק לקוריאנים גמישות מוגדלת בהנחות לציים, חסינות בפני שינויי שער ומיסוי, עלויות חלפים טיפולים נמוכות יותר ומוטיבציה מוגברת לשווק בארץ דגמים "מחושמלים" ועוד. ואם לוקחים בחשבון, שאפילו עם המכס (7%) כמעט אחת מכל שלוש מכוניות חדשות, שנמכרו בישראל בשנים האחרונות היו קוריאניות, זו בשורה מדאיגה למתחרים.

ההסכם עתיד לשמש גם כמכפיל כוח בהסתערות המתוכננת של יונדאי מוטורס על שוק הרכב הישראלי בשנתיים הקרובות בסיוע קפיצת דרך בכל החזיתות: טכנולוגיית הנעה "מחושמלת", איכות הייצור ואפילו העיצוב - תחום שבו קבוצת יונדאי בחרה בעבר לפעול בשיטת "גם אני" או לכל הפחות בשיטת "נסה וטעה".

אלמנטים נועזים 

עד כמה גדולה קפיצת הדרך בתחום העיצוב ממחיש היטב יונדאי טוסון החדש, שהמאפיין הבולט ביותר שלו הוא כמובן החרטום המחורץ עם פנסי חזית שמוטמעים בו ומורכבים משלל רכיבי LED נפרדים. הפנסים הללו שמתמזגים בתוך עיצוב הגריל כאשר הם מכובים ויוצרים תאורה מעוצבת דמוית כנפיים כאשר הם פועלים.

אפשר להתייחס לאלמנט הזה בתור גימיק קצת "רועש". אבל בעידן בו גדודים של רכבי פנאי מכל העולם נראים כמו שכפול גנטי, החרטום הייחודי והמקורי של הטוסון יוצר זהות מותג מיידית על הכביש, במיוחד בלילה. לא נופתע כלל ועיקר אם הוא "יאומץ" בשנים הקרובות על ידי מתחרים רבים בתעשייה.

עוד אלמנט נועז הם משטחי הכנפיים הזוויתיים והענקיים מלפנים ומאחור, שגורמים לרכב להיראות רחב וספורטיבי מכפי שהוא באמת. הוסיפו לכך זנב מכונף בהשראת ב.מ.וו וחישוקים רחבים ונאים וקיבלתם עיצוב שללא ספק מוכר מכוניות באולם התצוגה.

גם תא הנוסעים מהווה קפיצת דרך מאוד משמעותית בהשוואה לדגם היוצא, במיוחד בכל הנוגע להחצנה של איכות ייצור וטכנולוגיה. את פני הנהג והנוסעים מקדם מערך פיקוד חד, צבעוני ועתיר אופציות להתאמה אישית על טהרת המסכים הדיגיטליים, עם שילוב מאוזן בין תפריטי מגע למתגים פיזיים.

השליטה בהילוכים מתבצעת באמצעות מתגים, כמו בשאר דגמי הדור החדש של יונדאי, מתגי התפעול על ההגה מאורגנים היטב וכל העסק מדופן במשטחים פלסטיים רכים למגע בצבעים נעימים לעין עם טקסטורות, שלקוחות מעולם רכבי הפרימיום. המעידה היחידה היא משטח הפלסטיק שחור ומבריק, שעוטה את עמדת המולטימדיה והקונסול המרכזי ונוטה להתלהט ולקלוט אבק טביעות אצבע. איכות ההרכבה טובה ובידוד רעשי המנוע יעיל אם כי במהירויות שיוט גבוהות נתקלנו בלא מעט רעש רוח. רמת האבזור בדגם ה"לקצ'רי" בו נסענו, אחת מתחת לרמה הגבוהה ביותר, מקיפה ומכובדת כולל מערך בטיחות מתקדם.

התא ממלא היטב את ייעוד הפנאי המשפחתי שלו. סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים אם כי תנוחת הישיבה אינה גבוהה כפי, שיוצר הרושם הראשוני. המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים לנסיעות ארוכות והמושב האחורי מספק מרחב רגליים וכתפיים מרשים גם לבעלי מידות חריגות. תא המטען שטוח, נמוך וענק אם כי הכוח הנדרש לפתיחה וסגירה של הדלת האחורית המאסיבית עתיד לאתגר את מי שהזניח את הכושר האישי.

את חדירת הטוסון לאירופה מובילות כיום מערכות הנעה היברידיות ופלאג-אין מתוחכמות. לישראל, שבה קיימת פחות רגישות לסוגיית הפליטה, מגיעים בינתיים רק שני מנועי בנזין מוכרים כאשר רכב המבחן שלנו צויד בחזק מהשניים, 1.6 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 180 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

את המנוע הזה זכינו להכיר ביונדאי קונה הקומפקטית ואין לו בעיה להתמודד גם עם הטוסון הגדול משמעותית. הוא שקט, חלק, מספק דחף מכובד לשוחרי ה"קיק דאון" וסוחב במרץ גם בעליות תלולות עם מטען אנושי מלא. הלוגיקה של התיבה אינה מהירה ורהוטה כמו אצל חלק מהתיבות המקבילות בשוק ותחת פקודות רגל לא עקביות היא נוטה לעיתים להשתהות, כאילו לוקחת זמן למחשבה. במצב התכנות הספורטיבי היא יותר נחרצת. צריכת הדלק לא קובעת סטנדרטים חדשים ומי, שישתמש לעיתים קרובות במצב הספורטיבי ויכביד את רגלו על המצערת, יקבל בסביבות 11 ק"מ לליטר, די רחוק מה-15 ק"מ לליטר המוצהרים.

 
  

קפיצת מדרגה

באגף התנהגות הכביש הטוסון מכויל בעליל עבור המכנה במשותף הרחב ולא מנסה ליצור אמת מידה חדשה. ברירת המחדל של ההיגוי היא תגבור קליל ומנותק שמשתפר במעט לאחר הניתוק של מערכת "הסיוע הבטיחותי להיגוי", שהתערבותה בנהיגה היא אחת הטורדניות ביותר בהן נתקלנו. מצב התכנות הספורטיבי מוסיף להיגוי משקל אבל לא בהכרח הרבה יותר מידע על פני הכביש.

זה אולי לא יפריע לנהג הטיפוסי בפלח אבל נהגים אנינים יקבלו יותר איזון בחלק מהאירופאיות בפלח. התנהגות הכביש בטוחה עם שפע של אחיזת כביש מהצמיגים הרחבים, מעט מאוד נטיית גוף בפניות הדוקות והעברות משקל זורמות. נוחות הנסיעה תלויה בפני הכביש. בורות קטנים נספגים היטב אבל הכיול הרך של הבולמים מתקשה לטפל במכשולים גדולים ואיטיים שמטלטלים את התא כהוגן ומורגשים ביתר שאת אצל הנוסעים מאחור. ייתכן שהאשם הוא בחישוקי ה-18 עם הצמיגים נמוכי החתך.

בשורה התחתונה הטוסון החדש מהווה מבחינות רבות קפיצת מדרגה עבור המותג הקוריאני ומעניק גיבוי לשאיפתו לטפס בסולם הסטטוס. יש לו עיצוב ייחודי ומתבלט, שמתחבר היטב לשכבת גיל רחבה, תא נוסעים שימושי ורמת גימור ואבזור שלא תבייש שום מותג פרמיום וביצועים מכובדים. יש בפלח כלים מתחרים נוחים ממנו על כבישים משובשים ונעימים יותר לנהיגה וגם הקפיצה במחיר, החל מכ-170 אלף שקל לגרסה ההתחלתית עם מנוע הטורבו, מציבה אותו רחוק מאזור הנוחות של הדגם הקודם, שעיקר מכירותיו נעו בטווח של 140-150 אלף שקל. אבל כמעט 3000 הזמנות מוקדמות לרכב בישראל, שנרשמו עוד בטרם פורסמו המחירים ונפתחו נסיעות המבחן, מעידות, שזה כנראה לא שיקול מכריע ברכישות. השבט אמר את דברו.

חלק מהמתחרות

קיה ספורטג' 2022

האח-המתחרה הצמוד של הטוסון, שניצב על אותה פלטפורמה, ייחשף בהמשך השנה ויגיע אלינו בינואר הבא. ממדיו דומים לטוסון אולם עיצוב צפוי להיות קצת פחות דרמטי בעיקר בחרטום. תא הנוסעים יציע יותר מרחב ואבזור, עם תצוגות דיגיטליות. המנועים בשלב הראשון יכללו גרסת פלאג-אין וגרסה היברידית מקובלת (בתמונה הדגם הקיים)

קיה ספורטג’ 2022 / צילום: יח"צ
 קיה ספורטג’ 2022 / צילום: יח"צ

ניסאן X-TRAIL

במחיר שמתחיל ב-175 אלף שקל ניסאן אקס-טרייל טורבו-בנזין מציע ממדים גדולים משל הטוסון ותא נוסעים איכותי ועתיר מערכות היי-טק עם בונוס של צמד מושבים נוסף בשורה השלישית. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו, שמייצר 160 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים וההנעה היא קדמית

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח"צ
 ניסאן X-TRAIL / צילום: יח"צ

קופרה פורמנטור

ב-175 אלף שקל לקרוס-אובר הספורטיבי החדש של קבומת פולקסווגן יש עיצוב ספורטיבי ובעל נוכחות. ממדים חיצוניים מעט קטנים מהטוסון על תא נוסעים מרווח ובנוי היטב. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות והשלדה הדוקה וספורטיבית

קופרה פורמנטור / צילום: יח"צ
 קופרה פורמנטור / צילום: יח"צ