שר החוץ הגרמני בביקור תמיכה בארץ: "אין משא ומתן על ביטחון ישראל"

הייקו מאס נחת הבוקר בארץ, כדי להביע תמיכה בישראל בעקבות ירי הטילים לרצועת עזה, ונפגש עם מקבילו - גבי אשכנזי • שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה הגיעו לארץ לאותה המטרה

שר החוץ הגרמני הייקו מאס ומפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורודין היום (ה') / צילום: משרד החוץ
שר החוץ הגרמני הייקו מאס ומפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורודין היום (ה') / צילום: משרד החוץ

לצד הלחצים המדיניים על ישראל להגעה להפסקת אש, מגיעה היום (ה') רכבת אווירית של שלושה שרי חוף מאירופה להביע תמיכה בישראל בעקבות ירי הטילים מרצועת עזה.

הראשון שנחת הבוקר היה הייקו מאס שר החוץ של גרמניה, לאחר מכן הגיעו שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה, יקוב קולהאנק (Jakub Kulhanek) ואיוואן קורצ'וק (Ivan Korcok). אתמול ביקר כאן שר החוץ היווני, ניקוס דנדיאס.

שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה בביקור באתר פגיעת רקטה בפתח תקווה / צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ
 שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה בביקור באתר פגיעת רקטה בפתח תקווה / צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

בתחילת המפגש הבוקר, שר החוץ גבי אשכנזי הודה לממשלת גרמניה שתמכה בישראל מתחילת סבב הלחימה, תמיכה שכללה גינוי לפעילות הטרור של החמאס והדגשת זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה.

לדברי אשכנזי, "החמאס הוא האחראי הישיר והיחיד לאלימות ולעימות. הסבב הנוכחי אינו כמו סבבים קודמים! התקפת הטילים של החמאס על ישראל פרצה בעקבות ניסיון ברוטאלי של החמאס לחזק את מעמדו הפוליטי ולהשתלט על סדר היום הפלסטיני ועל הנהגת הרשות הפלסטינית.

"החמאס בחר לעשות זאת בהתקפות טרור וירי טילים ורקטות לעבר אזרחי ישראל בירושלים, בת"א ובדרום הארץ. הוא עושה זאת מתוך שטחים מאוכלסים, מחצרות הבתים ובתי הספר, בחסות האוכלוסייה שלו, תוך שהוא משתמש בתושבי רצועת עזה כמגן אנושי.

"חמאס מבצע פשע מלחמה כפול. הוא לא בוחל באמצעים ופוגע באוכלוסייה שלו תוך שהוא פוגע בקווי החשמל לרצועה ועל הצוותים הישראליים שמסכנים חייהם בניסיון לתקן אותם, יורה על המעברים היבשתיים ועל שיירות הסיוע המגיעות מישראל לרצועה.

"זו דוגמה נוספת לדרך שבה החמאס פוגע באוכלוסייה של רצועת עזה ומנצל בציניות את מצוקתה. אף מדינה בעולם לא הייתה מסכימה לגילויי טרור ותוקפנות כאלו והייתה פועלת באופן דומה להגן על אזרחיה".

אשכנזי אמר כי ישראל פועלת תוך שימוש בכוח מידתי כשהיא נמנעת מלפגוע בבלתי מעורבים. "אנו עושים הפרדה בין החמאס לתושבים שנלקחו כבני ערובה על ידי החמאס ודואגים להכנסת ציוד הומניטרי, תרופות ומזון לתושבי הרצועה".

הוא הוסיף כי מתחילת סבב הלחימה, ובעקבות התקפת החמאס, עמדה רוב הקהילה הבינלאומית מאחורי ישראל ותמכה בה מתוך הבנה כי ניסיונות אלו של החמאס פוגעים ביציבות האזורית ומחסלים כל פתרון עתידי אפשרי לסכסוך.

הייקו מאס אמר כי גרמניה עומדת לצידה של ישראל ועל זכותה להגן על עצמה. "הגעתי לישראל להפגין סולידריות ולתמוך בישראל בעקבות ירי הטילים מעזה. לישראל הזכות להגן על עצמה! כפי שאמר גבי ואני מחזק, אין משא ומתן על ביטחון ישראל ועל התושבים היהודים כאן".

שר החוץ של צ'כיה אמר בעת הביקור באתר נפילת הרקטה בפתח תקווה: "אני חסר מילים אחרי שראיתי את ההרס והטרור שחוותה ישראל. בימים אלו ישראל זקוקה לחבריה בעולם ואנו כאן להוכיח חברות חזקה ואיתנה. צ'כיה הניפה בגאווה את דגל ישראל מעל הבתים ומוסדות הממשל כאות להזדהות ותמיכה בישראל. לישראל מלוא הזכות להגן על אזרחיה. אני מאמין שהלחימה תסתיים במהרה ונוכל לראות תיירים צ'כים מבקרים בישראל".

שר החוץ הסלובקי אמר: "אני רוצה להודות לך על ההזמנה לראות את ממדי ההרס שזרע החמאס. אנו ידידי אמת ובאנו לכאן להראות את עוצמת הידידות בין המדינות. ירי החמאס חייב להיפסק. לישראל הזכות המלאה להגן על עצמה. אנו עומדים כאן בהלם תחת הבית ההרוס ומקווים שהאלימות תפסק בהקדם".

הוא הוסיף כי גרמניה תומכת במאמצים להפסקת אש, וכי שוחח על כך עם הגורמים המעורבים בתיווך. עוד אמר כי "אנו עוקבים בדאגה אחר המצב ההומניטרי בעזה מודעים למאמצים הישראלים להכנסת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. אנו גם צריכים להסתכל לעתיד ולדאוג לשלום בר קיימא באזור ולאפשר את המצב שישראלים ופלסטינים יוכלו לחיות כאן בהגדרה עצמית. המצב הנוכחי , הוא מצב של אי וודאות מצב שמחזק רק את אלה שמפיצים שנאה וטרור."