"שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים לבעלי תו ירוק בהבימה ובאצטדיון בלומפילד פוגע בפרטיות ואינו חוקי"

האגודה לזכויות האזרח וארגון פרטיות ישראל פנו לעיריית ת"א ולהנהלות הבימה ובלומפילד בדרישה להפסיק את השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים לבעלי תו ירוק בכניסה לתאטרון ולאצטדיון הכדורגל, בטענה כי הוא פוגע בפרטיות המבקרים • חברת היכלי הספורט המפעילה את אצטדיון בלומפילד: "המערכת לא מופעלת ע"י החברה"

תאטרון הבימה / צילום: תמר מצפי
תאטרון הבימה / צילום: תמר מצפי

האגודה לזכויות האזרח וארגון פרטיות ישראל פנו לעיריית תל אביב ולהנהלות הבימה ואצטדיון בלומפילד בדרישה להפסיק את השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים בכניסה לתאטרון ולאצטדיון הכדורגל, בטענה כי הוא פוגע בפרטיות המבקרים. 

פניית הארגונים, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיל גן-מור ונעמה מטרסו, באה לאחר שלאחרונה בתאטרון ובאצטדיון, במשחקים של מכבי, החלו להשתמש בשירות מסחרי של חברת Preciate לאימות זהות של מבקרים באמצעות טכנולוגיה לזיהוי פנים, זאת לצורך קיום תור מהיר לכניסת קהל, בטענה כי שימוש כזה מקל על זיהוי אלה שהם בעלי תו ירוק.

המערכת מופעלת באצטדיון בלומפילד רק במשחקי מכבי תל אביב בכדורגל על-ידי המועדון, והיא נועדה להציע אפשרות יעילה ומהירה המקלה על כניסת קהל המבקרים בעלי התו הירוק ומונעת הצטופפות ועמידה בתור. 

לטענת הארגונים, "עצם הנטילה של מידע ביומטרי של אדם ושימוש בו מסבה פגיעה בפרטיות, והיא בלתי ניתנת לשינוי".

בארגונים מביעים חשש כי השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים למטרות מסחריות שאינן חיוניות יגדיל את הסיכון ליצירת מאגרי מידע ביומטריים. לדבריהם, אם מאגרים ביומטריים ייפרצו, עלול להתאפשר מעקב אחרי אנשים בחיי היום-יום תוך פגיעה קשה בפרטיותם, זאת בשל העיבוד הביומטרי והמצלמות הקיימות היום כמעט בכל מקום.

השירות הניתן היום לזיהוי בעלי תו ירוק הוא וולנטרי וכפוף להסכמתם של רוכשי הכרטיסים, כאשר קיימת חלופה לבידוק אנושי מסורתי באופן שמצמצם את הפגיעה בפרטיות.

כיום מי שרוכש כרטיס לתאטרון הבימה מקבל הודעת טקסט לפיה ניתן להירשם למערכת זיהוי קהל שנועדה לזהות מחזיקי תו ירוק ולאפשר להם להיכנס מבלי לעמוד בתור הבידוק הידני. לשם כך נדרשים הרוכשים לצרף תמונת סלפי, תו ירוק ותעודה מזהה. בהודעה מובטח כי המסמכים שצורפו יימחקו ולא יישמרו בכל מאגר.

באגודה לזכויות האזרח טוענים כי נוסח ההודעה לא מספק את המידע הנדרש, וכי רוכשי הכרטיסים נותנים את הסכמתם מבלי לדעת מהו המידע הדרוש ומהם הסיכונים וההשלכות.

לדבריהם, "ההודעה מעמעמת את העובדה כי מדובר באפשרות בלבד. מההודעה לא הובהר ברחל בתך הקטנה כי נעשה שימוש במערכת לזיהוי פנים ובאיסוף ושמירה של נתונים ביומטריים".

"בחסות הקורונה, העירייה, אצטדיון בלומפילד ותאטרון הבימה, נפתח פתח לשימוש מסחרי שאינו נחוץ בטכנולוגיית זיהוי פנים, בעוד שהנזק שעלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מבוקר ולא חוקי, עולה על התועלת בזירוז התור בכניסה לאצטדיון או לאולם התאטרון", כתבו הארגונים.

המכתב של הארגונים הופנה גם לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, בקריאה לקבוע כללים ברורים, שיטילו הגבלות בשימוש וולונטרי בטכנולוגיה לזיהוי פנים במרחבים ציבוריים ובמתקנים עירוניים.

מתאטרון הבימה נמסר כי התאטרון בודק את הפנייה וישיב לה בהקדם.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "העירייה מודעת לחשיבות האיזון בין הזכות לפרטיות לבין היתרון בשימוש בטכנולוגיות. לא כל שימוש בטכנולוגיה מהווה פגיעה בפרטיות, וודאי כשהוא נעשה בהסכמה. הפנייה התקבלה בעירייה, והיא תבחן את הטכנולוגיה המדוברת ואת אופן השימוש בה טרם גיבוש עמדתה".

מהרשות להגנת הפרטיות נמסר בתגובה: "המכתב ששלחו עמותת פרטיות ישראל והאגודה לזכויות האזרח התקבל, והנושא נמצא בבחינה". 

מחברת היכלי הספורט תל אביב-יפו, המפעילה את אצטדיון בלומפילד, נמסר בתגובה: "אנו מייחסים חשיבות לשמירה על הפרטיות במתקני החברה. המערכת המדוברת לא הופעלה או מופעלת על-ידי החברה, ואין לה כל קשר לנתונים המוזנים אליה".